Opetushallituksen arviointi : Kuuden viraston yhteinen arviointihanke
Järvelin, Anne-Mari; Kiiskinen, Jenna; Halme, Kimmo (2023-11-08)
Järvelin, Anne-Mari
Kiiskinen, Jenna
Halme, Kimmo
Valtiovarainministeriö
08.11.2023
Julkaisusarja:
Valtiovarainministeriön julkaisuja 2023:84Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-367-654-1Tiivistelmä
Arvioinnissa tarkasteltiin Opetushallituksessa vuosina 2017 ja 2018 toteutetun kahden uudistuksen tavoitteiden toteutumista sekä uudistusten vaikutuksia.
Uudistusten myötä Opetushallituksen tehtäväkenttä on laajentunut viime vuosina. Vaikka toiminta koetaan laadukkaana, virasto näyttäytyy edelleen osittain siilomaisena ja sisäisesti jakautuneena organisaationa.
Arvioitavilla uudistuksilla ei ole ollut merkittävää vaikutusta viraston tehokkuuteen tai tuottavuuteen. Viraston vaikuttavuustoiminnan kehitys on puolestaan ollut nopeaa ja aktiivista, vaikkakin seurannassa ja mittaamisessa on vielä kehitettävää.
Epäyhtenäisyyden vähentämiseksi ja riittävien asiantuntijaresurssien turvaamiseksi Opetushallituksen ydintoimintaa tulee kirkastaa ja toimintaa priorisoida. Vaikuttavuuden kannalta on tärkeää tarkastella resurssien käyttöä ja kohdentumista. Asiantuntijuuden säilymiseksi ja vahvistamiseksi tulee panostaa rekrytointiosaamiseen sekä henkilöstön tyytyväisyyteen ja jaksamiseen.
Opetushallituksen viestinnän vahvistamiselle esiintyy useita perusteita. Viestintä tukee toiminnan kehittämistä suhteessa opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen välisen roolijaon terävöittämiseen sekä viraston tunnettuuteen. Viraston tulee jatkossa asiantuntijavirastona ottaa vahvemmin osaa esimerkiksi yhteiskunnallisiin keskusteluihin ja täten vahvistaa viraston yhteiskunnallista roolia.
Uudistusten myötä Opetushallituksen tehtäväkenttä on laajentunut viime vuosina. Vaikka toiminta koetaan laadukkaana, virasto näyttäytyy edelleen osittain siilomaisena ja sisäisesti jakautuneena organisaationa.
Arvioitavilla uudistuksilla ei ole ollut merkittävää vaikutusta viraston tehokkuuteen tai tuottavuuteen. Viraston vaikuttavuustoiminnan kehitys on puolestaan ollut nopeaa ja aktiivista, vaikkakin seurannassa ja mittaamisessa on vielä kehitettävää.
Epäyhtenäisyyden vähentämiseksi ja riittävien asiantuntijaresurssien turvaamiseksi Opetushallituksen ydintoimintaa tulee kirkastaa ja toimintaa priorisoida. Vaikuttavuuden kannalta on tärkeää tarkastella resurssien käyttöä ja kohdentumista. Asiantuntijuuden säilymiseksi ja vahvistamiseksi tulee panostaa rekrytointiosaamiseen sekä henkilöstön tyytyväisyyteen ja jaksamiseen.
Opetushallituksen viestinnän vahvistamiselle esiintyy useita perusteita. Viestintä tukee toiminnan kehittämistä suhteessa opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen välisen roolijaon terävöittämiseen sekä viraston tunnettuuteen. Viraston tulee jatkossa asiantuntijavirastona ottaa vahvemmin osaa esimerkiksi yhteiskunnallisiin keskusteluihin ja täten vahvistaa viraston yhteiskunnallista roolia.