Väyläviraston arviointi : Kuuden viraston yhteinen arviointihanke
Lahtinen, Henri; Pekkala, Henrik (2023-11-08)
Lahtinen, Henri
Pekkala, Henrik
Valtiovarainministeriö
08.11.2023
Julkaisusarja:
Valtiovarainministeriön julkaisuja 2023:83Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-367-650-3Tiivistelmä
Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan uudistuksen yhteydessä entisen Liikenneviraston väyläverkosta vastaavista toiminnoista muodostettiin nykyinen Väylävirasto.
Väylävirastolla on vahvaa sekä henkilöstön että sidosryhmien tunnistamaa substanssiosaamista ja viraston rooli väyläomaisuuden haltijana on selkeä. Väyläviraston asiakaslähtöisyys on lisääntynyt. Asiakastyytyväisyydessä, joka linkittyy käytettävissä oleviin määrärahoihin, ei havaita merkittävää muutosta.
Uudistuksen myötä Väylävirasto kykenee keskittymään aiempaa paremmin väyläomaisuudesta huolehtimiseen. Myös Väyläviraston kyky kehittyä ja kehittää toimintaansa sekä vastata toimintaympäristön haasteisiin on parantunut. Väyläviraston tehtäväkenttä on selkiytynyt entisestään ydintoimintojen ympärille. Väylävirastossa vallitsee hyvä yhteishenki. Työyhteisöindeksi ja työtyytyväisyys on noussut vuosina 2019–2022, mutta niin henkilöstö kuin sidosryhmät ovat huolissaan resurssien riittävyydestä.
Väyläviraston ja muiden keskeisten toimijoiden välisen työnjaon sekä liikenteen hallinnonalan toimijoiden roolien ja vastuiden selkeytyminen ei ole toteutunut täysin. Suhteessa Fintrafficiin koetaan yhä olevan epäselvyyksiä. Myös Väyläviraston ja ELY-keskusten L-vastuualueiden yhteistyössä nähdään haasteita. Väyläviraston tuloksellisuutta on haastanut kustannustason nousu, joka lisää väylien korjausvelkaa.
Väylävirastolla on vahvaa sekä henkilöstön että sidosryhmien tunnistamaa substanssiosaamista ja viraston rooli väyläomaisuuden haltijana on selkeä. Väyläviraston asiakaslähtöisyys on lisääntynyt. Asiakastyytyväisyydessä, joka linkittyy käytettävissä oleviin määrärahoihin, ei havaita merkittävää muutosta.
Uudistuksen myötä Väylävirasto kykenee keskittymään aiempaa paremmin väyläomaisuudesta huolehtimiseen. Myös Väyläviraston kyky kehittyä ja kehittää toimintaansa sekä vastata toimintaympäristön haasteisiin on parantunut. Väyläviraston tehtäväkenttä on selkiytynyt entisestään ydintoimintojen ympärille. Väylävirastossa vallitsee hyvä yhteishenki. Työyhteisöindeksi ja työtyytyväisyys on noussut vuosina 2019–2022, mutta niin henkilöstö kuin sidosryhmät ovat huolissaan resurssien riittävyydestä.
Väyläviraston ja muiden keskeisten toimijoiden välisen työnjaon sekä liikenteen hallinnonalan toimijoiden roolien ja vastuiden selkeytyminen ei ole toteutunut täysin. Suhteessa Fintrafficiin koetaan yhä olevan epäselvyyksiä. Myös Väyläviraston ja ELY-keskusten L-vastuualueiden yhteistyössä nähdään haasteita. Väyläviraston tuloksellisuutta on haastanut kustannustason nousu, joka lisää väylien korjausvelkaa.