The Content of Cultural Information on the English Speaking Countries in the Secondary School Textbook Smart Moves 2
VARIS, TIINA (2012)
VARIS, TIINA
2012
Englantilainen filologia - English Philology
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-04-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22333
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22333
Tiivistelmä
Kulttuuritietouden oppiminen on tärkeä osa vieraan kielen opiskelua, sillä aitoon kulttuurienväliseen viestintään tarvitaan kieliopin ja sanaston hallinnan lisäksi tietoa ja ymmärrystä vieraasta kulttuurista. Pro gradu -tutkielmani käsittelee englanninkielisten maiden kulttuuritietouden sisältöä yläkoulun englannin tekstikirjassa Smart Moves 2. Tutkielman tehtävänä on selvittää millaista tietoa Smart Moves 2 tekstikirja antaa kuudesta eri englanninkielisestä maasta, jotka ovat Yhdysvallat, Kanada, Yhdistynyt kuningaskunta, Irlanti, Australia ja Uusi-Seelanti. Tutkimuksen avulla pyritään selvittämään millaisen kulttuurisen representaation oppikirja antaa näistä maista ja miten ne eroavat toisistaan.
Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvantitatiivisen että kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Oppikirjan sisältöä analysoitiin jakamalla oppikirjan tekstit maittain kymmeneen eri aihekategoriaan. Tutkimus selvitti kuinka monta kertaa kukin aihe esiintyi kutakin maata kohden eli mikä oli suosituin aihekategoria kunkin maan kohdalla. Kvalitatiivinen osio muodosti tärkeimmän osan tutkimuksesta, sillä siinä kuvattiin yksityiskohtaisesti kymmenen eri aihekategorian avulla mitä kustakin maasta kerrottiin. Tutkimuksessa pohdittiin mm. ihmisten ja yhteiskuntien kuvailua, niiden monikulttuurisuutta ja etnisyyttä, negatiivisten tai positiivisten asioiden esittämistä sekä kuvituksen käyttöä kappaleissa.
Kaikki muut kohdemaat olivat esillä kirjan teksteissä paitsi Yhdistyneen kuningaskunnan Wales ja Kanada, johon viitattiin vain yhdessä kirjan laulussa. Useimmin esiintynyt aihekategoria Yhdysvaltojen kohdalla oli ihmisten ja jokapäiväisen elämän kuvailu, joka keskittyi kertomaan ns. tavallisten ihmisten elämästä. Lisäksi Yhdysvaltoja kuvattiin yhteiskunnan monikulttuurisuuden, etnisten vähemmistöjen ja epäkohtien kautta. Yllättävää tutkimustuloksissa oli se, että Yhdysvaltoja ei juurikaan kuvattu viihdeteollisuuden tai massakulttuurin kehtona vaan oppikirjassa pyrittiin antamaan realistisempaa kuvaa maasta. Australian ja Uuden-Seelannin kohdalla oppikirja keskittyi kertomaan yksityiskohtaisesti maiden luonnosta, eläimistä ja ilmastosta. Merkittävät turistikohteetkin olivat luonnon nähtävyyksiä. Useimmin toistuva aihe Yhdistynyttä kuningaskuntaa koskevissa teksteissä oli populaarikulttuuri, joskin näihin liittyvät tekstit eivät olleet niinkään informatiivisia, sillä usein ne olivat lauluja, joiden yhteydessä oli lyhyesti esitelty jokin laulaja tai yhtye. Muita vähemmän esiintyviä aiheita oli kuvattu tarkemmin, kuten esimerkiksi Englannille tyypillistä yksityiskoulujärjestelmää ja Skotlannin erilaisia kulttuuriperinteitä. Irlantia käsittelevissä teksteissä esiintyi ihmisiin, kansallisiin symboleihin, juhliin ja historiaan sekä luontoon ja ilmastoon liittyviä aiheita.
Asiasanat:englannin kielen opetus, kulttuuri, kulttuurinen representaatio, oppikirjat, oppikirja-analyysi
Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvantitatiivisen että kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Oppikirjan sisältöä analysoitiin jakamalla oppikirjan tekstit maittain kymmeneen eri aihekategoriaan. Tutkimus selvitti kuinka monta kertaa kukin aihe esiintyi kutakin maata kohden eli mikä oli suosituin aihekategoria kunkin maan kohdalla. Kvalitatiivinen osio muodosti tärkeimmän osan tutkimuksesta, sillä siinä kuvattiin yksityiskohtaisesti kymmenen eri aihekategorian avulla mitä kustakin maasta kerrottiin. Tutkimuksessa pohdittiin mm. ihmisten ja yhteiskuntien kuvailua, niiden monikulttuurisuutta ja etnisyyttä, negatiivisten tai positiivisten asioiden esittämistä sekä kuvituksen käyttöä kappaleissa.
Kaikki muut kohdemaat olivat esillä kirjan teksteissä paitsi Yhdistyneen kuningaskunnan Wales ja Kanada, johon viitattiin vain yhdessä kirjan laulussa. Useimmin esiintynyt aihekategoria Yhdysvaltojen kohdalla oli ihmisten ja jokapäiväisen elämän kuvailu, joka keskittyi kertomaan ns. tavallisten ihmisten elämästä. Lisäksi Yhdysvaltoja kuvattiin yhteiskunnan monikulttuurisuuden, etnisten vähemmistöjen ja epäkohtien kautta. Yllättävää tutkimustuloksissa oli se, että Yhdysvaltoja ei juurikaan kuvattu viihdeteollisuuden tai massakulttuurin kehtona vaan oppikirjassa pyrittiin antamaan realistisempaa kuvaa maasta. Australian ja Uuden-Seelannin kohdalla oppikirja keskittyi kertomaan yksityiskohtaisesti maiden luonnosta, eläimistä ja ilmastosta. Merkittävät turistikohteetkin olivat luonnon nähtävyyksiä. Useimmin toistuva aihe Yhdistynyttä kuningaskuntaa koskevissa teksteissä oli populaarikulttuuri, joskin näihin liittyvät tekstit eivät olleet niinkään informatiivisia, sillä usein ne olivat lauluja, joiden yhteydessä oli lyhyesti esitelty jokin laulaja tai yhtye. Muita vähemmän esiintyviä aiheita oli kuvattu tarkemmin, kuten esimerkiksi Englannille tyypillistä yksityiskoulujärjestelmää ja Skotlannin erilaisia kulttuuriperinteitä. Irlantia käsittelevissä teksteissä esiintyi ihmisiin, kansallisiin symboleihin, juhliin ja historiaan sekä luontoon ja ilmastoon liittyviä aiheita.
Asiasanat:englannin kielen opetus, kulttuuri, kulttuurinen representaatio, oppikirjat, oppikirja-analyysi