Mistä on aikuisten kaukaiset Disneylandit tehty? Thaimaan seksiturismi postkoloniaalin etuoikeustietoisen feminismin ja suomalaismiesten nettikirjoitusten valossa
JUSSILA, SUSANNA (2011)
JUSSILA, SUSANNA
2011
Kansainvälinen politiikka - International Relations
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-09-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21794
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21794
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani tutkin länsimaista ”kolmannen maailman maihin” suuntautuvaa seksiturismia postkoloniaalista etuoikeustietoisesta feminismistä käsin. Taloudellisen epätasa-arvon tai sukupuolen sijaan nostan tarkastelun keskiöön seksiturismissa vallitsevat, eurooppalaisen kolonisaation aikana luodut rodulliset valtasuhteet ja erityisesti länsimaisten seksituristien hegemonisen valkoisuuden sekä siihen kiinnittyvät etuoikeudet, jotka usein jäävät pimentoon seksiturismissa käydyssä tieteellisessä ja julkisessa keskustelussa. Käsitteet rotu ja valkoisuus kulkevatkin tutkielmassani käsi kädessä koloniaalisten valtasuhteiden, länsimaisen kulttuurin sekä länsimaisen hegemonisen tiedon kanssa. Kiinnittämällä huomiota hegemoniseen valkoisuuteen ja sen merkitykseen ihmisten välisissä kansainvälisissä suhteissa, annan samalla yksilöille roolin globaalien epätasa-arvoisten valtasuhteiden ylläpidossa.
Koska lähestymistapani on luonteeltaan monitieteellinen ja kansainvälisten suhteiden tutkimuksessa varsin tuore, sovellan postkoloniaali feminististä etuoikeustietoista perspektiiviä kansainvälisiin suhteisiin yhdistämällä ajatuksen hegemonisesta valkoisuudesta ja sen syntyhistoriasta Cynthia Weberin (2010) käsitykseen tiedostamattomista ideologioista. Tutkielmassani esitän, että valkoisuus näyttäytyy kulttuurissamme vallitsevina tiedostamattomina ideologioina, joiden uskon vaikuttavan seksituristien ajattelu- ja toimintatapojen taustalla. Tarkemman tutkimuksen kohteena ovat suomalaisten seksituristien Thaimaan-matkat, joita tutkin Sihteeriopiston sivustolta löytyvän keskustelupalstan kirjoitusten valossa. Kyseisellä sivustolla suomalaismiehet jakavat kokemuksiaan Thaimaahan suuntautuvista seksimatkoistaan ja antavat vinkkejä toisilleen.
Stuart Hallin (1992, 1999) ajatuksiin nojaten, lähestyn miesten kirjoituksia rasistisina diskursseina, jotka uudelleentuottavat paitsi koloniaalisia valtasuhteita ja mielikuvaa eksoottisesta ”toisesta”, myös hegemonista valkoisuutta. Aineiston analyysissä puran keskustelupalstan sisältämiä rasistisia diskursseja osoittaen, miten ne ovat rakentuneet hegemonisen valkoisuuden normille (Dyer 2002a, 2002b). Sen sijaan, että lähestyisin kirjoituksia harkittuna vallankäyttönä tai ”toisen” tietoisena rodullistamisena argumentoin, tutkimusaineiston esimerkkejä hyväksi käyttäen, että kirjoitukset heijastavat ennen kaikkea valkoisuuden tiedostamattomia ideologioita, jotka ohjaavat kirjoittajien tapaa nähdä itsensä, muut sekä paikkansa maailmassa. Tutkielmani johtopäätöksenä onkin, että niin kauan kuin rodusta ja rasismin roolista seksiturismissa vaietaan, ei seksituristien tarvitse tiedostaa saatikka kyseenalaistaa etuoikeutettua asemaansa. Tämän toteaminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, että näkisin yksilön täysin vapaana vastuusta: Länsikeskeisessä kulttuurissamme sitä ei vain ole tarvinnut kohdata, mistä kertoo myös se hiljainen hyväksyntä, joka aikuisten kaukaisia Disneylandeja kohtaan vallitsee.
Asiasanat:Seksiturismi, postkoloniaali feminismi, hegemoninen valkoisuus, tiedostamaton ideologia
Koska lähestymistapani on luonteeltaan monitieteellinen ja kansainvälisten suhteiden tutkimuksessa varsin tuore, sovellan postkoloniaali feminististä etuoikeustietoista perspektiiviä kansainvälisiin suhteisiin yhdistämällä ajatuksen hegemonisesta valkoisuudesta ja sen syntyhistoriasta Cynthia Weberin (2010) käsitykseen tiedostamattomista ideologioista. Tutkielmassani esitän, että valkoisuus näyttäytyy kulttuurissamme vallitsevina tiedostamattomina ideologioina, joiden uskon vaikuttavan seksituristien ajattelu- ja toimintatapojen taustalla. Tarkemman tutkimuksen kohteena ovat suomalaisten seksituristien Thaimaan-matkat, joita tutkin Sihteeriopiston sivustolta löytyvän keskustelupalstan kirjoitusten valossa. Kyseisellä sivustolla suomalaismiehet jakavat kokemuksiaan Thaimaahan suuntautuvista seksimatkoistaan ja antavat vinkkejä toisilleen.
Stuart Hallin (1992, 1999) ajatuksiin nojaten, lähestyn miesten kirjoituksia rasistisina diskursseina, jotka uudelleentuottavat paitsi koloniaalisia valtasuhteita ja mielikuvaa eksoottisesta ”toisesta”, myös hegemonista valkoisuutta. Aineiston analyysissä puran keskustelupalstan sisältämiä rasistisia diskursseja osoittaen, miten ne ovat rakentuneet hegemonisen valkoisuuden normille (Dyer 2002a, 2002b). Sen sijaan, että lähestyisin kirjoituksia harkittuna vallankäyttönä tai ”toisen” tietoisena rodullistamisena argumentoin, tutkimusaineiston esimerkkejä hyväksi käyttäen, että kirjoitukset heijastavat ennen kaikkea valkoisuuden tiedostamattomia ideologioita, jotka ohjaavat kirjoittajien tapaa nähdä itsensä, muut sekä paikkansa maailmassa. Tutkielmani johtopäätöksenä onkin, että niin kauan kuin rodusta ja rasismin roolista seksiturismissa vaietaan, ei seksituristien tarvitse tiedostaa saatikka kyseenalaistaa etuoikeutettua asemaansa. Tämän toteaminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, että näkisin yksilön täysin vapaana vastuusta: Länsikeskeisessä kulttuurissamme sitä ei vain ole tarvinnut kohdata, mistä kertoo myös se hiljainen hyväksyntä, joka aikuisten kaukaisia Disneylandeja kohtaan vallitsee.
Asiasanat:Seksiturismi, postkoloniaali feminismi, hegemoninen valkoisuus, tiedostamaton ideologia