Föreställningar om Tammerfors utgående från stadens svenskspråkiga turistbroschyr
HONKASALO, JENNI (2010)
HONKASALO, JENNI
2010
Pohjoismaiset kielet - Scandinavian Languages
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-05-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20589
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20589
Tiivistelmä
Pro gradu –tutkielmani käsittelee Tampereen ruotsinkielisen matkailuesitteen synnyttämiä mielikuvia kaupungista. Tarkoituksena on selvittää millaisia mielikuvia Tampereen vuoden 2009 virallinen matkailuesite ihmisissä herättää ja miten nämä mielikuvat käyvät yksiin kaupungin asettaman tavoiteimagon kanssa. Olen opiskellut matkailua laajana sivuaineena Matkailualan verkostoyliopistossa. Tässä tutkielmassa pääsen hyödyntämään sekä pääaineeni että laajan sivuaineeni opintoja.
Materiaalina tutkimuksessani ovat kymmenen haastattelua, jotka suoritin heinäkuussa 2009 Ahvenanmaalla. Äidinkieleltään ruotsinkieliset haastateltavat valittiin sattumanvaraisesti, mutta otanta edustaa tasaisesti kumpaakin sukupuolta sekä eri ikäryhmiä. Haastatteluiden lisäksi olen käyttänyt materiaalina Pirkanmaan ja Tampereen kaupunkiseudun matkailun kärkituotteiden strategiaa 2007-2013, joka esittelee alueen matkailun strategiset tavoitteet kyseisille vuosille sekä vision vuodelle 2020.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsittelen imagoa, mielikuvaa ja niiden muodostumista sekä matkailumarkkinointia. Lisäksi esittelen lyhyesti matkailun tämän hetkistä tilaa Tampereella sekä alueen matkailullisia tavoitteita. Tutkimustulokset olen jakanut neljään eri osioon. Ensimmäinen kertoo matkailuesitteen synnyttämistä aivan ensimmäisistä mielikuvista. Toinen käsittelee esitteen kuvien ja kolmas esitteen tekstin synnyttämiä mielikuvia. Neljäs osio esittelee Tampereesta haastattelun jälkeen ihmisille mieleen jääneitä mielikuvia.
Tutkimustuloksia analysoidessani pohdin sitä, miten hyvin Tampereen kaupunki on onnistunut matkailumarkkinoinnissaan. Vertaan tuloksissa esiin tulleita mielikuvia Tampereesta kaupungin asettamiin strategisiin tavoitteisiin sekä visioon. Lisäksi peilaan tuloksia matkailuesitteiden synnyttämistä mielikuvista tehtyihin tutkimuksiin.
Mielikuvat Tampereesta esitteen perusteella ovat pitkälti epämääräisiä ja epäselkeitä. Kaupunki ja lähiympäristö nähdään hyvin monipuolisena matkailukohteena, joka tarjoaa jokaiselle jotakin. Vaikka ihmiset kiinnittivät eniten huomiota kaupungin museotarjontaan, kirkkoihin ja ravintoloihin, monet näkivät Tampereen kuitenkin pääasiassa lapsiperheiden matkakohteena. Esitteestä mieleenpainuvimpana kohteena mainittiinkin kirkkojen lisäksi Särkänniemen elämyspuisto. Kaupunkia kuvailtiin esitteen perusteella kauniiksi ja mielenkiintoiseksi sekä historialliseksi, mutta kuitenkin moderniksi.
Avainsanat: image, föreställningar, marknadsföring, turism, turistbroschyr, Tammerfors
Materiaalina tutkimuksessani ovat kymmenen haastattelua, jotka suoritin heinäkuussa 2009 Ahvenanmaalla. Äidinkieleltään ruotsinkieliset haastateltavat valittiin sattumanvaraisesti, mutta otanta edustaa tasaisesti kumpaakin sukupuolta sekä eri ikäryhmiä. Haastatteluiden lisäksi olen käyttänyt materiaalina Pirkanmaan ja Tampereen kaupunkiseudun matkailun kärkituotteiden strategiaa 2007-2013, joka esittelee alueen matkailun strategiset tavoitteet kyseisille vuosille sekä vision vuodelle 2020.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsittelen imagoa, mielikuvaa ja niiden muodostumista sekä matkailumarkkinointia. Lisäksi esittelen lyhyesti matkailun tämän hetkistä tilaa Tampereella sekä alueen matkailullisia tavoitteita. Tutkimustulokset olen jakanut neljään eri osioon. Ensimmäinen kertoo matkailuesitteen synnyttämistä aivan ensimmäisistä mielikuvista. Toinen käsittelee esitteen kuvien ja kolmas esitteen tekstin synnyttämiä mielikuvia. Neljäs osio esittelee Tampereesta haastattelun jälkeen ihmisille mieleen jääneitä mielikuvia.
Tutkimustuloksia analysoidessani pohdin sitä, miten hyvin Tampereen kaupunki on onnistunut matkailumarkkinoinnissaan. Vertaan tuloksissa esiin tulleita mielikuvia Tampereesta kaupungin asettamiin strategisiin tavoitteisiin sekä visioon. Lisäksi peilaan tuloksia matkailuesitteiden synnyttämistä mielikuvista tehtyihin tutkimuksiin.
Mielikuvat Tampereesta esitteen perusteella ovat pitkälti epämääräisiä ja epäselkeitä. Kaupunki ja lähiympäristö nähdään hyvin monipuolisena matkailukohteena, joka tarjoaa jokaiselle jotakin. Vaikka ihmiset kiinnittivät eniten huomiota kaupungin museotarjontaan, kirkkoihin ja ravintoloihin, monet näkivät Tampereen kuitenkin pääasiassa lapsiperheiden matkakohteena. Esitteestä mieleenpainuvimpana kohteena mainittiinkin kirkkojen lisäksi Särkänniemen elämyspuisto. Kaupunkia kuvailtiin esitteen perusteella kauniiksi ja mielenkiintoiseksi sekä historialliseksi, mutta kuitenkin moderniksi.
Avainsanat: image, föreställningar, marknadsföring, turism, turistbroschyr, Tammerfors