Tamperelaisten liikkumistapavalinnat arjen pakkoraossa
KINNUNEN, SAULI (2010)
KINNUNEN, SAULI
2010
Sosiologia - Sociology
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-05-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20552
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20552
Tiivistelmä
Tutkimus tarkastelee tamperelaisten liikkumistapavalintoja jokapäiväisinä kulutusvalintoina arjen pakkoraon viitekehyksessä. Tutkimusaineistoksi on rajattu kaupunkilaiset, koska heillä on lyhyempien etäisyyksien ja kattavampien joukko- ja kevyen liikenteenmahdollisuuksien ansiosta useimmiten aito mahdollisuus valita liikkumistapansa.
Tutkimustehtävänä oli tarkastella liikkumisvalintoja ja arjen pakkoraon käsitettä ja niiden toimintamekanismeja. Millaisia merkityksiä kaupunkilaiset antavat pakkoraolle ja liikkumisvalinnoille ja miten he suhtautuvat niihin? Miten liikkumisvalinta -prosessi ja pakkorako toimivat ja ilmenevät? Kuinka käyttökelpoinen käsite 'arjen pakkorako' on? Valitsevatko kuluttajat pakkoraon vai pakottaako pakkorako tiettyihin valintoihin? Missä määrin se rajoittaa ympäristönhuomioivan liikkumisen toteutumista? Tutkimus käsittelee myös sitä onko pakkoraon 'otetta' mahdollista höllentää? ja mitkä muut seikat vaikuttavat kaupunkilaisten liikkumisvalintoihin?
Tutkimus on monitieteinen. Yhteiskuntatieteellinen ympäristötutkimus, arkielämän ympäristöpolitiikka ja ympäristösosiologinen näkökulma yhdistyvät siinä kulutussosiologisiin ja elämäntapatutkimuksellisiin elementteihin. Tutkimus hyödyntää myös useampia teoreettisia käsitteitä, sen sijaan että siinä hyödynnettäisiin ainoastaan yhtä metateoriaa. Tutkimuksen aineisto koostuu kahdeksan tamperelaisen teemahaastattelusta. Tutkimus on laadullinen ja se hyödyntää sekä sosiaalisen konstruktionismin lähestymistapaa, että realistista tutkimusotetta, sitoutumatta kuitenkaan yksipuolisesti kumpaankaan suuntaukseen.
Tutkimus tuo esiin liikkumisvalintoihin liittyvän problematiikan monimutkaisuuden ja moniulotteisuuden. Todelliseksi ja käyttökelpoiseksi osoittautunut pakkorako auttaa hahmottamaan paremmin liikkumisvalintaprosessia ja sitä, miten kuluttajat merkityksellistävät näitä pakkoja ja kokevat tilanteen. Pakkorako ilmenee esimerkiksi vaikuttamalla työpaikan valintaan, taloudellisina pakkoina sekä ajallisten pakkojen kautta. Tutkimus vahvisti myös käsitystä liikkumistavan ihanteellisuuden suhteellisuudesta. Osa liikkumisvalinnoista tapahtuu tietoisesti ja osa taas rutinoituu.
Vaikka pakkorako osoittautui todelliseksi, on sen valta tamperelaisten liikkumistapavalintoihin rajallista ja kyseenalaistettavissa.
Asiasanat: arkielämän ympäristöpolitiikka, kulutus, liikkumisvalinnat, pakkorako, polkuriippuvuus.
Tutkimustehtävänä oli tarkastella liikkumisvalintoja ja arjen pakkoraon käsitettä ja niiden toimintamekanismeja. Millaisia merkityksiä kaupunkilaiset antavat pakkoraolle ja liikkumisvalinnoille ja miten he suhtautuvat niihin? Miten liikkumisvalinta -prosessi ja pakkorako toimivat ja ilmenevät? Kuinka käyttökelpoinen käsite 'arjen pakkorako' on? Valitsevatko kuluttajat pakkoraon vai pakottaako pakkorako tiettyihin valintoihin? Missä määrin se rajoittaa ympäristönhuomioivan liikkumisen toteutumista? Tutkimus käsittelee myös sitä onko pakkoraon 'otetta' mahdollista höllentää? ja mitkä muut seikat vaikuttavat kaupunkilaisten liikkumisvalintoihin?
Tutkimus on monitieteinen. Yhteiskuntatieteellinen ympäristötutkimus, arkielämän ympäristöpolitiikka ja ympäristösosiologinen näkökulma yhdistyvät siinä kulutussosiologisiin ja elämäntapatutkimuksellisiin elementteihin. Tutkimus hyödyntää myös useampia teoreettisia käsitteitä, sen sijaan että siinä hyödynnettäisiin ainoastaan yhtä metateoriaa. Tutkimuksen aineisto koostuu kahdeksan tamperelaisen teemahaastattelusta. Tutkimus on laadullinen ja se hyödyntää sekä sosiaalisen konstruktionismin lähestymistapaa, että realistista tutkimusotetta, sitoutumatta kuitenkaan yksipuolisesti kumpaankaan suuntaukseen.
Tutkimus tuo esiin liikkumisvalintoihin liittyvän problematiikan monimutkaisuuden ja moniulotteisuuden. Todelliseksi ja käyttökelpoiseksi osoittautunut pakkorako auttaa hahmottamaan paremmin liikkumisvalintaprosessia ja sitä, miten kuluttajat merkityksellistävät näitä pakkoja ja kokevat tilanteen. Pakkorako ilmenee esimerkiksi vaikuttamalla työpaikan valintaan, taloudellisina pakkoina sekä ajallisten pakkojen kautta. Tutkimus vahvisti myös käsitystä liikkumistavan ihanteellisuuden suhteellisuudesta. Osa liikkumisvalinnoista tapahtuu tietoisesti ja osa taas rutinoituu.
Vaikka pakkorako osoittautui todelliseksi, on sen valta tamperelaisten liikkumistapavalintoihin rajallista ja kyseenalaistettavissa.
Asiasanat: arkielämän ympäristöpolitiikka, kulutus, liikkumisvalinnat, pakkorako, polkuriippuvuus.