Yritysbrändin elementit teollisen muotoilun yrityksissä
VÄYRYNEN, ELLA (2009)
VÄYRYNEN, ELLA
2009
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-11-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20149
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20149
Tiivistelmä
Suomalaista muotoilua arvostetaan maailmalla. Kyse ei ole pelkästä estetiikasta, sillä muotoilulla on myös taloudellista merkitystä. Teollisen muotoilun toimiala tasapainottelee taiteellisten arvojen ja kaupallisuuden välimaastossa. Alalla arvostetaan taiteellisuutta ja samanaikaisesti asiakkaat toivovat markkinointihenkisyyttä. Muotoilun kysynnän kasvaessa erilaistuminen on paikallaan ja vahva yritysbrändi on yksi keino siihen.
Tämän tutkielman tarkoituksena on kuvata ja analysoida yritysbrändin elementtejä teollisen muotoilun toimialalla. Aiemman teorian avulla valittiin tutkimuksessa tarkasteltavat yritysbrändin elementit sekä niihin liittyvät tekijät. Tutkitut yritysbrändin elementit ovat visio, arvot, identiteetti, imago ja asemointi. Vision avulla ohjataan yritys kohti tiettyä tarkoitusta. Arvot ovat osa visiota ja ne voidaan määritellä vahvaksi uskomukseksi, jonka mukaan tietynlaista käyttäytyminen on tavoittelemisen arvoista. Identiteetti on yritysbrändin näkemys itsestään, kun taas imago on sidosryhmien mielikuva yritysbrändistä. Asemoinnin avulla yritysbrändi sijoitetaan joko kilpailijoidensa joukkoon tai erilleen niistä. Näiden elementtien lisäksi tutkittiin muita yritysbrändiin liittyviä tekijöitä, kuten toimialaa ja henkilöstöä.
Tutkimus toteutettiin kolmella teemahaastattelulla kesällä 2008, jossa haastateltiin kahden teollisen muotoilun yritysten edustajia. Ammattilaisten haastatteluiden kautta pyritään ymmärtämään syvällisemmin toimialan tilannetta sekä asenteita ja yritysbrändin sekä sen elementtien tämänhetkistä tilannetta teollisen muotoilun toimialalla. Aineisto litteroitiin ja analysoitiin aiemmin muodostetun teoreettisen viitekehyksen avulla.
Empiria osoitti yritysbrändin elementtien painottuvan hieman teoriasta poikkeavalla tavalla teollisen muotoilun alalla. Resurssipulan vuoksi käytännön elämässä on jouduttu valitsemaan toiminnan kannalta tärkeimpiä yritysbrändin elementtejä ja panostamaan niihin. Tärkeimmäksi elementiksi nousee yrityksen imago, jota tutkitaan ja siihen pyritään vaikuttamaan. Identiteetin liian tiukka rajaus ei miellytä toimistoja, sillä rajaamisen ei nähdä olevan yhteneväinen luovan alan kanssa. Tutkittavissa yrityksissä oma identiteetti nähdään tehtyjen töiden, työtapojen ja asiakkuuksien kautta. Teollisen muotoilun alalla asemoinnilla on tärkeä merkitys. Erityisesti tällä toimialalla saadut asiakkuudet asemoivat yritystä ja näyttävät määrittävän myös tulevaisuuden työtehtäviä, edellisistä töistä kertyneen asiantuntijuuden ja vanhojen asiakkaiden suositteluiden kautta.
Asiasanat:Yritysbrändi, teollinen muotoilu, asiantuntijapalvelut
Tämän tutkielman tarkoituksena on kuvata ja analysoida yritysbrändin elementtejä teollisen muotoilun toimialalla. Aiemman teorian avulla valittiin tutkimuksessa tarkasteltavat yritysbrändin elementit sekä niihin liittyvät tekijät. Tutkitut yritysbrändin elementit ovat visio, arvot, identiteetti, imago ja asemointi. Vision avulla ohjataan yritys kohti tiettyä tarkoitusta. Arvot ovat osa visiota ja ne voidaan määritellä vahvaksi uskomukseksi, jonka mukaan tietynlaista käyttäytyminen on tavoittelemisen arvoista. Identiteetti on yritysbrändin näkemys itsestään, kun taas imago on sidosryhmien mielikuva yritysbrändistä. Asemoinnin avulla yritysbrändi sijoitetaan joko kilpailijoidensa joukkoon tai erilleen niistä. Näiden elementtien lisäksi tutkittiin muita yritysbrändiin liittyviä tekijöitä, kuten toimialaa ja henkilöstöä.
Tutkimus toteutettiin kolmella teemahaastattelulla kesällä 2008, jossa haastateltiin kahden teollisen muotoilun yritysten edustajia. Ammattilaisten haastatteluiden kautta pyritään ymmärtämään syvällisemmin toimialan tilannetta sekä asenteita ja yritysbrändin sekä sen elementtien tämänhetkistä tilannetta teollisen muotoilun toimialalla. Aineisto litteroitiin ja analysoitiin aiemmin muodostetun teoreettisen viitekehyksen avulla.
Empiria osoitti yritysbrändin elementtien painottuvan hieman teoriasta poikkeavalla tavalla teollisen muotoilun alalla. Resurssipulan vuoksi käytännön elämässä on jouduttu valitsemaan toiminnan kannalta tärkeimpiä yritysbrändin elementtejä ja panostamaan niihin. Tärkeimmäksi elementiksi nousee yrityksen imago, jota tutkitaan ja siihen pyritään vaikuttamaan. Identiteetin liian tiukka rajaus ei miellytä toimistoja, sillä rajaamisen ei nähdä olevan yhteneväinen luovan alan kanssa. Tutkittavissa yrityksissä oma identiteetti nähdään tehtyjen töiden, työtapojen ja asiakkuuksien kautta. Teollisen muotoilun alalla asemoinnilla on tärkeä merkitys. Erityisesti tällä toimialalla saadut asiakkuudet asemoivat yritystä ja näyttävät määrittävän myös tulevaisuuden työtehtäviä, edellisistä töistä kertyneen asiantuntijuuden ja vanhojen asiakkaiden suositteluiden kautta.
Asiasanat:Yritysbrändi, teollinen muotoilu, asiantuntijapalvelut