Sairaanhoitaja opiskelijan käytännön harjoittelun ohjaajana
JÄÄSKELÄINEN, LIISA (2009)
JÄÄSKELÄINEN, LIISA
2009
Hoitotiede - Nursing Science
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-04-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19733
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19733
Tiivistelmä
Opiskelijoiden käytännön harjoittelun ohjaus kuuluu oleellisena osana sairaanhoitajan työhön. Sairaanhoitajan tehtävänä on perehdyttää opiskelija ammattiopintojen kannalta keskeisiin käytännön työtehtäviin sekä tietojen ja taitojen soveltamiseen työelämässä. Tutkimusten mukaan sairaanhoitajat kokevat ohjausvalmiutensa riittämättömiksi ja tietonsa nykyisestä terveysalan koulutuksesta ja sen tavoitteista puutteellisiksi.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten sairaanhoitajat kokevat tämän päivän opiskelijaohjauksen, omat valmiutensa opiskelijoiden ohjaajina sekä tarpeensa saada tukea opiskelijaohjaukseensa. Tutkimuksen kohdejoukko muodostui erään eteläsuomalaisen kaupungin neljän terveysaseman vastaanotoissa työskentelevistä sairaanhoitajista (N=8). Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja aineisto analysoitiin sisällön analyysillä.
Tutkimuksen tulosten mukaan sairaanhoitajat pitävät opiskelijaohjausta tärkeänä osana työtään ja opiskelijoiden ammattiin kasvamista. Tämän päivän opiskelijaohjauksesta esiin nousivat opiskelija-ainekseen, opiskelun raameihin sekä työyhteisön ja koulun väliseen yhteistyöhön liittyvät asiat. Sairaanhoitajat kokevat ohjaukselliset valmiutensa enimmäkseen riittäviksi, joskin myös riittämättömyyttä koetaan varsinkin nykyisen sairaanhoitajakoulutuksen tuntemuksen osalta. Ohjausvalmiuksiin positiivisesti vaikuttavina tekijöinä koetaan olevan pitkä työkokemus, sairaanhoitajan koulutus, kyky hankkia tietoa, persoonalliset ominaisuudet ja omat jatko-opinnot. Negatiivisesti vaikuttavina tekijöinä koetaan koulutuksen eriaikaisuus, epävarmuus omista resursseista, ajan puute, yksilölliset tekijät, ohjauskoulutuksen puute sekä epäonnistumisen kokemukset opiskelijaohjauksessa. Sairaanhoitajat toivovat saavansa tukea opiskelijaohjaukseensa huolimatta siitä kokevatko he valmiutensa riittäviksi tai eivät. Tukea toivotaan saatavan niin työyhteisöltä kuin oppilaitokseltakin lähinnä opiskelijaohjaukseen liittyvän koulutuksen ja työnohjauksen muodoissa.
Tutkimuksen tulokset antavat kokemuksellista tietoa opiskelijaohjauksesta sitä työkseen tekeviltä ammattilaisilta. Tätä tietoa voidaan hyödyntää opiskelijaohjauksen kehittämisessä työpaikkakohtaisesti ja yhteistyön kehittämisessä koulun ja työyhteisöjen välillä
Avainsanat: sairaanhoitaja, käytännön harjoittelu, ohjaaja
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten sairaanhoitajat kokevat tämän päivän opiskelijaohjauksen, omat valmiutensa opiskelijoiden ohjaajina sekä tarpeensa saada tukea opiskelijaohjaukseensa. Tutkimuksen kohdejoukko muodostui erään eteläsuomalaisen kaupungin neljän terveysaseman vastaanotoissa työskentelevistä sairaanhoitajista (N=8). Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja aineisto analysoitiin sisällön analyysillä.
Tutkimuksen tulosten mukaan sairaanhoitajat pitävät opiskelijaohjausta tärkeänä osana työtään ja opiskelijoiden ammattiin kasvamista. Tämän päivän opiskelijaohjauksesta esiin nousivat opiskelija-ainekseen, opiskelun raameihin sekä työyhteisön ja koulun väliseen yhteistyöhön liittyvät asiat. Sairaanhoitajat kokevat ohjaukselliset valmiutensa enimmäkseen riittäviksi, joskin myös riittämättömyyttä koetaan varsinkin nykyisen sairaanhoitajakoulutuksen tuntemuksen osalta. Ohjausvalmiuksiin positiivisesti vaikuttavina tekijöinä koetaan olevan pitkä työkokemus, sairaanhoitajan koulutus, kyky hankkia tietoa, persoonalliset ominaisuudet ja omat jatko-opinnot. Negatiivisesti vaikuttavina tekijöinä koetaan koulutuksen eriaikaisuus, epävarmuus omista resursseista, ajan puute, yksilölliset tekijät, ohjauskoulutuksen puute sekä epäonnistumisen kokemukset opiskelijaohjauksessa. Sairaanhoitajat toivovat saavansa tukea opiskelijaohjaukseensa huolimatta siitä kokevatko he valmiutensa riittäviksi tai eivät. Tukea toivotaan saatavan niin työyhteisöltä kuin oppilaitokseltakin lähinnä opiskelijaohjaukseen liittyvän koulutuksen ja työnohjauksen muodoissa.
Tutkimuksen tulokset antavat kokemuksellista tietoa opiskelijaohjauksesta sitä työkseen tekeviltä ammattilaisilta. Tätä tietoa voidaan hyödyntää opiskelijaohjauksen kehittämisessä työpaikkakohtaisesti ja yhteistyön kehittämisessä koulun ja työyhteisöjen välillä
Avainsanat: sairaanhoitaja, käytännön harjoittelu, ohjaaja