E-vähittäismyynti ja verkkoyhteisöt
PAARVALA, JOHANNES (2008)
PAARVALA, JOHANNES
2008
Vuorovaikutteinen teknologia - Interactive Technology
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19194
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19194
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen aiheena on verkkoyhteisöjen sosiaalisuuden lisäämisen keinot e-vähittäismyynnin yrityksissä. Tutkimuksen tavoitteena on kerätä erilaisia verkkoyhteisöjen suunnitteluohjeita ja tarkastella, kuinka näitä suunnitteluohjeita on toteutettu olemassa olevissa e-vähittäismyynnin palveluissa ja niiden verkkoyhteisöissä. Lisäksi keskityn miettimään, kuinka e-vähittäismyynnin palvelut voisivat parantaa verkkoyhteisöjensä sosiaalisuutta. Tarkastelen esimerkkeinä suurta Amazon e-vähittäismyyjää ja pienempää Yub e-vähittäismyyjää.
Verkkoyhteisöjen aikaisemmissa tutkimuksissa on keskitytty verkkoyhteisön suunnittelun yksityiskohtiin. Tässä tutkimuksessa kerään yksityiskohtaista tietoa yhdeksi kokonaisuudeksi ja esitän listan suunnitteluohjeita siitä, kuinka rakentaa sosiaalinen verkkoyhteisö. Lisäksi käytän tätä tutkimustietoa, kun tarkastelen, kuinka kaksi e-vähittäismyynnin verkkoyhteisöä on toteuttanut palvelunsa.
Tutkimuksessa havaittiin, että e-vähittäismyynnin yritysten verkkoyhteisöt voisivat parantaa palveluaan monella tapaa. Erityisesti käyttäjien ja heidän toimiensa näkyvyyttä ja sosiaalisen interaktion mahdollistavia ominaisuuksia voisi parantaa. Palveluissa voisi olla enemmän tapoja kommunikoida muiden käyttäjien kanssa ja toimintojen läpinäkyvyyttä pitäisi lisätä.
Avainsanat ja -sanonnat: verkkoyhteisö, e-vähittäismyynti, sosiaalisuus, vuorovaikutus.
Verkkoyhteisöjen aikaisemmissa tutkimuksissa on keskitytty verkkoyhteisön suunnittelun yksityiskohtiin. Tässä tutkimuksessa kerään yksityiskohtaista tietoa yhdeksi kokonaisuudeksi ja esitän listan suunnitteluohjeita siitä, kuinka rakentaa sosiaalinen verkkoyhteisö. Lisäksi käytän tätä tutkimustietoa, kun tarkastelen, kuinka kaksi e-vähittäismyynnin verkkoyhteisöä on toteuttanut palvelunsa.
Tutkimuksessa havaittiin, että e-vähittäismyynnin yritysten verkkoyhteisöt voisivat parantaa palveluaan monella tapaa. Erityisesti käyttäjien ja heidän toimiensa näkyvyyttä ja sosiaalisen interaktion mahdollistavia ominaisuuksia voisi parantaa. Palveluissa voisi olla enemmän tapoja kommunikoida muiden käyttäjien kanssa ja toimintojen läpinäkyvyyttä pitäisi lisätä.
Avainsanat ja -sanonnat: verkkoyhteisö, e-vähittäismyynti, sosiaalisuus, vuorovaikutus.