Aikuiskoulutuksen opetuksen vaikuttavuuden arviointia - Case - Parkanon aikuisopiston Lupaus-hanke
PALONEVA, PIRJO; KAITARANTA, RIITTA (2008)
PALONEVA, PIRJO
KAITARANTA, RIITTA
2008
Aikuiskasvatus ja kasvatustiede - Adult Education and Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19154
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19154
Tiivistelmä
Tutkimusongelmamme olemme muotoilleet kysymysten muotoon, joihin pyrimme tutkimuksessamme vastaamaan.
1) Onko Parkanon aikuisopiston Lupaus-hankkeen järjestämä koulutus ollut laadukasta koulutusta yritysten tarpeisiin?
2) Millainen on ollut Lupaus-hankkeen koulutuksen vaikuttavuusprosessi?
Alaongelmat:
1) Millainen kyky Lupaus-hankkeella on ollut hoitaa yhteiskunnallisia tehtäviä?
2) Kuinka Lupaus-hanke on onnistunut koulutusten järjestämisessä?
3) Millainen mielikuva asiakkailla on Lupaus-hankkeesta organisaationa?
Tutkimuksemme kohteena on satunnaisella otannalla otettu otos Lupaus-hankkeen koulutuksiin osallistujista. Parkanon Lupaus on Parkanon ja Kihniön alueen pk-yritysten sekä muiden toimijoiden koulutus-, kehittämis- ja yhteistyöhanke.
Tutkimuksen tavoitteena oli asiakastyytyväisyyskyselyjen kautta tutkia Parkanon Lupaushankkeen onnistumista yrityskoulutuksen järjestäjänä. Koulutuksen onnistumista tutkittiin laadun ja vaikuttavuuden kautta oppivaa organisaation mallia ja Demingin ympyrää hyväksi käyttäen. Tutkimukseen osallistui 47 henkilöä, joista 30 oli naisia ja 17 miestä. Ikäjakauma painottui yli 40-vuotiaisiin pitkän työuran saavuttaneisiin henkilöihin. Yrittäjien osuus vastanneista oli 49 prosenttia.
Tulokseksi saatiin, että yrityksille järjestetyn koulutuksen laatu osoittautui erinomaiseksi ja vaikuttavuudeltaan koulutus oli kouluttautujien ammattitaitoa kehittävää ja ylläpitävää.
Hanke onnistui hyvin koulutuksien toteuttamisissa. Erittäin tärkeänä nähtiin se, että koulutukset räätälöitiin yritysten todellisiin tarpeisiin, nopeasti ja joustavasti. Aktiivisella tiedottamisella ja asiakaskeskeisellä työskentelytavalla tavoitettiin monia eri kohderyhmiä ja luotiin uusia toimintatapoja.
Työnantajien kehittämisideoita ja –ehdotuksia koulutuskokemusten perusteella löytyi muutamia,kuten nuorille kesätyöntekijöille suunnattu uusi palvelukortti, jota pidettiin upeana ideana. Hankkeen tunnettavuutta pidettiin tärkeänä eli jos koulutuksesta oli saatavana tietoa ja sitä osattiin hyödyntää tehokkaasti, niin pienillä kustannuksilla voitiin kohottaa työntekijöiden ammatillista osaamista.
Asiasanat: laatu, vaikuttavuus, oppiva organisaatio, laatujohtaminen, tuloksellisuus
1) Onko Parkanon aikuisopiston Lupaus-hankkeen järjestämä koulutus ollut laadukasta koulutusta yritysten tarpeisiin?
2) Millainen on ollut Lupaus-hankkeen koulutuksen vaikuttavuusprosessi?
Alaongelmat:
1) Millainen kyky Lupaus-hankkeella on ollut hoitaa yhteiskunnallisia tehtäviä?
2) Kuinka Lupaus-hanke on onnistunut koulutusten järjestämisessä?
3) Millainen mielikuva asiakkailla on Lupaus-hankkeesta organisaationa?
Tutkimuksemme kohteena on satunnaisella otannalla otettu otos Lupaus-hankkeen koulutuksiin osallistujista. Parkanon Lupaus on Parkanon ja Kihniön alueen pk-yritysten sekä muiden toimijoiden koulutus-, kehittämis- ja yhteistyöhanke.
Tutkimuksen tavoitteena oli asiakastyytyväisyyskyselyjen kautta tutkia Parkanon Lupaushankkeen onnistumista yrityskoulutuksen järjestäjänä. Koulutuksen onnistumista tutkittiin laadun ja vaikuttavuuden kautta oppivaa organisaation mallia ja Demingin ympyrää hyväksi käyttäen. Tutkimukseen osallistui 47 henkilöä, joista 30 oli naisia ja 17 miestä. Ikäjakauma painottui yli 40-vuotiaisiin pitkän työuran saavuttaneisiin henkilöihin. Yrittäjien osuus vastanneista oli 49 prosenttia.
Tulokseksi saatiin, että yrityksille järjestetyn koulutuksen laatu osoittautui erinomaiseksi ja vaikuttavuudeltaan koulutus oli kouluttautujien ammattitaitoa kehittävää ja ylläpitävää.
Hanke onnistui hyvin koulutuksien toteuttamisissa. Erittäin tärkeänä nähtiin se, että koulutukset räätälöitiin yritysten todellisiin tarpeisiin, nopeasti ja joustavasti. Aktiivisella tiedottamisella ja asiakaskeskeisellä työskentelytavalla tavoitettiin monia eri kohderyhmiä ja luotiin uusia toimintatapoja.
Työnantajien kehittämisideoita ja –ehdotuksia koulutuskokemusten perusteella löytyi muutamia,kuten nuorille kesätyöntekijöille suunnattu uusi palvelukortti, jota pidettiin upeana ideana. Hankkeen tunnettavuutta pidettiin tärkeänä eli jos koulutuksesta oli saatavana tietoa ja sitä osattiin hyödyntää tehokkaasti, niin pienillä kustannuksilla voitiin kohottaa työntekijöiden ammatillista osaamista.
Asiasanat: laatu, vaikuttavuus, oppiva organisaatio, laatujohtaminen, tuloksellisuus