Ikääntyvät vakuutuskuluttajat ja vakuutuspalveluiden tulevaisuus
SALO, HANNA (2007)
SALO, HANNA
2007
Vakuutustiede - Insurance
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-09-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17219
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17219
Tiivistelmä
Väestön ikääntyminen tuo uusia haasteita myös vakuutusyhtiöille. Aiemmin ikääntyneihin kuluttajina ei ole juuri kiinnitetty huomiota. Eliniän piteneminen ja eläkeikäisten pidempään jatkuva aktiivivaihe saattaa kuitenkin muuttaa tilannetta. Tässä tutkimuksessa selvitetään, millaisia ikääntyvät ovat kuluttajina ja erityisesti vakuutusyhtiön asiakkaina. Tutkimuksen toisena tavoitteena on selvittää, millaista vakuutustarjontaa on markkinoilla ikääntyville tällä hetkellä ja millaisia arvioita on esitetty tulevaisuudesta. Tutkimuksessa käytetään sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksen empiirisen osuuden muodostaa postitse tehty kysely ikääntyville vakuutusyhtiön asiakkaille. Kysely lähetettiin 1200 Vahinkovakuutusosakeyhtiö Pohjolan asiakasrekisteristä poimitulle henkilölle. Tutkimukseen osallistui vuosina 1947 ja 1932 syntyneitä Pohjolan etu- ja perusasiakkaita.
Kuluttajien luokitteluun eli segmentointiin käytetään tiettyjä kuluttajaan liittyviä perusteita. Demografinen segmentointi on paljolti käytettyä, vaikka ikä yksin ei vaikuta kuluttajakäyttäytymiseen. Jaotteluissa on käytetty numeraalisen iän lisäksi erilaisia elämänkokemuksiin liittyviä tekijöitä. Tulevaisuudessa ikääntyvillä on varallisuutta, ja oletettavaa on, että he jatkavat oppimiaan kulutusmalleja ikääntyessäänkin.
Ikääntyvien kuluttajien ennakoidaan tulevaisuudessa olevan ahkeria palvelujen käyttäjiä ja suosivan vapaa-aikaan ja hyvinvointiin liittyviä tuotteita ja palveluita. Kyselyn vastaajat pitivät vakuutuspalveluissa tärkeinä asiakaspalvelun saatavuutta ja vakuutuksia koskevan informaation selkeyttä. Muita tärkeinä pidettyjä kehityskohteita olivat henkilökunnan kouluttaminen toimimaan ikääntyneiden kanssa ja apu erilaisten lomakkeiden kanssa. Vakuutustuotteiden ominaisuuksissa vastaajat pitivät tärkeänä neuvontapalveluita vahinkotilanteissa ja laajaa turvaa.
Suomalaisilla vakuutusmarkkinoilla ei juuri ole tarjolla ikääntyville suunnattuja tuotteita. Hoitovakuutusta suunniteltiin 2000-luvun alussa, mutta vakuutusyhtiöt eivät ole ottaneet sitä mukaan tarjontaansa. Näin ollen ainoa markkinoilla oleva tuote, joka on tarkoitettu varsinaisesti ikääntymiseen varautumiseen, on vapaaehtoinen eläkevakuutus. Mahdollisuuksia vakuutusyhtiöillä on kuitenkin toimialan tai yhteistyön laajentamiseen. Toteuttamiskelpoisimpina vaihtoehtoina tässä tutkimuksessa nähdään ratkaisut, joiden palvelurakenteet eivät ole liian raskaita. Jo olemassa olevia tuotteita ja palvelujärjestelmiä käyttämällä saatettaisiin saada aikaan uudenlaisia vakuutusratkaisuja.
Avainsanat: väestön ikääntyminen, kuluttajakäyttäytyminen, vakuutuspalvelut
Kuluttajien luokitteluun eli segmentointiin käytetään tiettyjä kuluttajaan liittyviä perusteita. Demografinen segmentointi on paljolti käytettyä, vaikka ikä yksin ei vaikuta kuluttajakäyttäytymiseen. Jaotteluissa on käytetty numeraalisen iän lisäksi erilaisia elämänkokemuksiin liittyviä tekijöitä. Tulevaisuudessa ikääntyvillä on varallisuutta, ja oletettavaa on, että he jatkavat oppimiaan kulutusmalleja ikääntyessäänkin.
Ikääntyvien kuluttajien ennakoidaan tulevaisuudessa olevan ahkeria palvelujen käyttäjiä ja suosivan vapaa-aikaan ja hyvinvointiin liittyviä tuotteita ja palveluita. Kyselyn vastaajat pitivät vakuutuspalveluissa tärkeinä asiakaspalvelun saatavuutta ja vakuutuksia koskevan informaation selkeyttä. Muita tärkeinä pidettyjä kehityskohteita olivat henkilökunnan kouluttaminen toimimaan ikääntyneiden kanssa ja apu erilaisten lomakkeiden kanssa. Vakuutustuotteiden ominaisuuksissa vastaajat pitivät tärkeänä neuvontapalveluita vahinkotilanteissa ja laajaa turvaa.
Suomalaisilla vakuutusmarkkinoilla ei juuri ole tarjolla ikääntyville suunnattuja tuotteita. Hoitovakuutusta suunniteltiin 2000-luvun alussa, mutta vakuutusyhtiöt eivät ole ottaneet sitä mukaan tarjontaansa. Näin ollen ainoa markkinoilla oleva tuote, joka on tarkoitettu varsinaisesti ikääntymiseen varautumiseen, on vapaaehtoinen eläkevakuutus. Mahdollisuuksia vakuutusyhtiöillä on kuitenkin toimialan tai yhteistyön laajentamiseen. Toteuttamiskelpoisimpina vaihtoehtoina tässä tutkimuksessa nähdään ratkaisut, joiden palvelurakenteet eivät ole liian raskaita. Jo olemassa olevia tuotteita ja palvelujärjestelmiä käyttämällä saatettaisiin saada aikaan uudenlaisia vakuutusratkaisuja.
Avainsanat: väestön ikääntyminen, kuluttajakäyttäytyminen, vakuutuspalvelut