Sosiaalityön ja psykologian opiskelijoiden kokemuksia kansainvälisestä opiskelijavaihdosta
PARKKONEN, HANNA (2007)
PARKKONEN, HANNA
2007
Sosiaalipsykologia - Social Psychology
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-06-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16996
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16996
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kansainväliseen opiskelijavaihtoon osallistumisen antia ihmissuhdetyölle: onko vaihdon myötä erityisiä mahdollisuuksia saada ihmissuhdetyössä tärkeitä valmiuksia? Tutkimushypoteesissani oletan näin. Tutkimuksen voi nähdä eräänlaisena kansainvälisen vaihdon merkitystä ihmissuhdetyössä luotaavana esitutkimuksena. Aihe on ajankohtainen kansainvälisen ja monikulttuurisen kanssakäymisen lisääntyessä, mikä näkyy myös ihmissuhdealan töissä. Aihe on ajankohtainen myös yleisen opiskeluaikojen pidentymisen myötä, mikä voidaan nähdä kansantaloudellisena ongelmana. Opiskelijavaihto monipuolisista hyödyistään huolimatta helposti pidentää opiskeluaikaa entisestään. Tämän tutkimuksen tavoitteena on etsiä perusteluja ja keinoja opiskelijavaihdon entistä tehokkaammalle hyödyntämiselle ihmissuhdealan opinnoissa ja näin pienentää vaihdon opintoja pidentä-vää vaikutusta.
Kohderyhmänä tutkimuksessa ovat sosiaalityön ja psykologian kansainväliseen opiskelijavaihtoon osallistuneet Tampereen yliopiston opiskelijat vuodesta 1995 lähtien. Aineiston olen kerännyt sähköpostikyselyllä keväällä 2006. Tutkimus on sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Kvantitatiivinen analyysi pohjautuu suoriin jakaumiin ja muuttujien välisiä yhteyksiä esiintuoviin ristiintaulukointeihin sekä faktorianalyysiin. Laadullisena tutkimusmenetelmänä on aineiston sisällön erittely. Tutkimuksen tärkeimpinä teoreettisina lähteinä ovat Peter Bergerin ja Thomas Luckmannin Todellisuuden sosiaalinen rakentuminen (2005), Paulo Freiren Sorrettujen pedagogiikka (2005) sekä Carl R. Rodgersin teokset (1977) On Becoming a Person (1977) ja A Way Of Being (1980).
Tulosten perusteella kansainväliseen opiskelijavaihtoon osallistuminen vahvistaa yksilöiden persoonallista kasvua ja kulttuurista ymmärrystä. Teorioiden valossa tämä tulos puolestaan vahvistaa tutkimushypoteesia, sitä että opiskelijavaihtoon osallistumisen myötä yksilön valmiudet ihmissuhdetyöhön para-nevat. Opiskelijavaihdon aiempaa tehokkaampi hyödyntäminen ihmissuhdealan opinnoissa on näin ollen tulosten pohjalta mahdollista ja perusteltua. Hyödyntämisen myötä opiskelijavaihdon opintoja pitkittävä vaikutus voi pienentyä.
Avainsanat: opiskelijavaihto, ihmissuhdetyö, kokemusoppiminen, sosiaalityö, sosiaalinen konstruktionismi.
Kohderyhmänä tutkimuksessa ovat sosiaalityön ja psykologian kansainväliseen opiskelijavaihtoon osallistuneet Tampereen yliopiston opiskelijat vuodesta 1995 lähtien. Aineiston olen kerännyt sähköpostikyselyllä keväällä 2006. Tutkimus on sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Kvantitatiivinen analyysi pohjautuu suoriin jakaumiin ja muuttujien välisiä yhteyksiä esiintuoviin ristiintaulukointeihin sekä faktorianalyysiin. Laadullisena tutkimusmenetelmänä on aineiston sisällön erittely. Tutkimuksen tärkeimpinä teoreettisina lähteinä ovat Peter Bergerin ja Thomas Luckmannin Todellisuuden sosiaalinen rakentuminen (2005), Paulo Freiren Sorrettujen pedagogiikka (2005) sekä Carl R. Rodgersin teokset (1977) On Becoming a Person (1977) ja A Way Of Being (1980).
Tulosten perusteella kansainväliseen opiskelijavaihtoon osallistuminen vahvistaa yksilöiden persoonallista kasvua ja kulttuurista ymmärrystä. Teorioiden valossa tämä tulos puolestaan vahvistaa tutkimushypoteesia, sitä että opiskelijavaihtoon osallistumisen myötä yksilön valmiudet ihmissuhdetyöhön para-nevat. Opiskelijavaihdon aiempaa tehokkaampi hyödyntäminen ihmissuhdealan opinnoissa on näin ollen tulosten pohjalta mahdollista ja perusteltua. Hyödyntämisen myötä opiskelijavaihdon opintoja pitkittävä vaikutus voi pienentyä.
Avainsanat: opiskelijavaihto, ihmissuhdetyö, kokemusoppiminen, sosiaalityö, sosiaalinen konstruktionismi.