Kasvun vuosia. Lukion jälkeen vietettyjen välivuosien merkitys yliopisto-opiskelijoille
MÄÄTTÄ, SINIKKA (2007)
MÄÄTTÄ, SINIKKA
2007
Sosiaalipolitiikka - Social Policy
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-02-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16538
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16538
Tiivistelmä
Tutkielmassani tarkastelen lukion jälkeen vietettyjen välivuosien merkitystä yliopisto-opiskelijoille. Yhteiskunnallisesti välivuodet nähdään ongelmallisina, sillä ne nostavat opiskelijoiden valmistumisikiä. Yhtenä viime vuosien keskeisimpänä pyrkimyksenä korkeakoulupolitiikassa on ollut vaikuttaa yliopisto-opintojen aloitusiän laskuun. Tarkoituksenani on ollut selvittää, millaisina opiskelijat itse näkevät välivuotensa, sillä opiskelijanäkökulma tulee välivuosikeskustelussa usein sivuutetuksi.
Aineistona on 50 yliopisto-opiskelijoiden välivuosistaan kirjoittamaa tarinaa. Tutkimuksen metodologisina lähtökohtina on narratiivisuus ja elämäkerrallisuus. Analyysissa olen jakanut aineiston viiteen tarinatyyppiin, joista kukin luo erilaisen näkökulman välivuosiin.
Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, ettei aikuistumiselle tai tulevaisuuden suunnitelmien pohtimiselle jää lukiossa riittävästi aikaa tai tilaa ainakaan kaikkien nuorten kohdalla. Välivuonna nuoren on mahdollista miettiä uranvalintaansa ja kokeilla eri aloja esimerkiksi avoimessa yliopistossa tai työharjoittelussa. Myös aikaisemmissa tutkimuksissa välivuoden on todettu selkeyttävän tulevaisuuden suunnitelmia. Osa kirjoittajista koki välivuoden tarpeelliseksi myös sen suoman levon tai vaihtelun vuoksi. Välivuosi toi keskeytyksen opiskeluputkeen ja tarjosi mahdollisuuden viettää siihen astisesta tai tulevasta opiskelusta poikkeavaa elämää.
Negatiivisemmin välivuoteen suhtautuivat ne kirjoittajat, jotka olisivat halunneet jatkaa opintojaan heti lukion jälkeen. Heistä osalla tulevaisuuden suunnitelmat olivat jo selvillä, jolloin välivuosi näyttäytyi ylimääräisenä hidasteena, osa puolestaan koki opintojen ulkopuolella olemisen turhauttavaksi ylipäätään.
Kaiken kaikkiaan aineiston yleisin teema oli aikuistuminen, joka tuli esille suurimmassa osassa tarinoista. Kirjoittajat kokivat itsenäistyneensä välivuoden aikana huomattavasti ja pitivät sitä merkityksellisenä mm. jatko-opintojen sujumisen kannalta. Lisäksi noin puolessa tarinoista mainittiin opiskelumotivaation kohonneen välivuoden aikana.
Avainsanat: välivuosi, aikuistuminen, itsenäistyminen, pidentynyt nuoruus
Aineistona on 50 yliopisto-opiskelijoiden välivuosistaan kirjoittamaa tarinaa. Tutkimuksen metodologisina lähtökohtina on narratiivisuus ja elämäkerrallisuus. Analyysissa olen jakanut aineiston viiteen tarinatyyppiin, joista kukin luo erilaisen näkökulman välivuosiin.
Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, ettei aikuistumiselle tai tulevaisuuden suunnitelmien pohtimiselle jää lukiossa riittävästi aikaa tai tilaa ainakaan kaikkien nuorten kohdalla. Välivuonna nuoren on mahdollista miettiä uranvalintaansa ja kokeilla eri aloja esimerkiksi avoimessa yliopistossa tai työharjoittelussa. Myös aikaisemmissa tutkimuksissa välivuoden on todettu selkeyttävän tulevaisuuden suunnitelmia. Osa kirjoittajista koki välivuoden tarpeelliseksi myös sen suoman levon tai vaihtelun vuoksi. Välivuosi toi keskeytyksen opiskeluputkeen ja tarjosi mahdollisuuden viettää siihen astisesta tai tulevasta opiskelusta poikkeavaa elämää.
Negatiivisemmin välivuoteen suhtautuivat ne kirjoittajat, jotka olisivat halunneet jatkaa opintojaan heti lukion jälkeen. Heistä osalla tulevaisuuden suunnitelmat olivat jo selvillä, jolloin välivuosi näyttäytyi ylimääräisenä hidasteena, osa puolestaan koki opintojen ulkopuolella olemisen turhauttavaksi ylipäätään.
Kaiken kaikkiaan aineiston yleisin teema oli aikuistuminen, joka tuli esille suurimmassa osassa tarinoista. Kirjoittajat kokivat itsenäistyneensä välivuoden aikana huomattavasti ja pitivät sitä merkityksellisenä mm. jatko-opintojen sujumisen kannalta. Lisäksi noin puolessa tarinoista mainittiin opiskelumotivaation kohonneen välivuoden aikana.
Avainsanat: välivuosi, aikuistuminen, itsenäistyminen, pidentynyt nuoruus