”Ei keppiä vaan porkkanaa” Pienyrittäjien ammatillista kasvua estäviä ja edistäviä tekijöitä tietoyhteiskunnassa
AHTIAINEN, KATRI (2007)
AHTIAINEN, KATRI
2007
Aikuiskasvatus - Adult Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-01-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16455
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16455
Tiivistelmä
Tässä aikuiskasvatuksen pro gradu -työssä oli tarkoituksena selvittää pienyrittäjien ammatillista kasvua estäviä tekijöitä sekä niitä keinoja, joilla ammatillista kasvua ja siihen motivoitumista voidaan edistää. It-taitojen oppimista käytettiin esimerkinomaisesti valaisemaan tutkimusongelmaa. Tutkimuksessa arvioitiin myös pienyrittäjille tarjottavan it-talkkaripalvelun merkitystä it-taitojen oppimisen ja toiminnan kehittymisen näkökulmasta. Tutkimusta varten haastateltiin yhtätoista pienyrittäjää ja viittä palveluntarjoajaa, it-talkkaria.
Tutkimus liittyy Opetusministeriön rahoittamaan Mikrotie-projektiin, jonka tavoitteena on parantaa pienyritysten toimintaedellytyksiä markkinoilla ja vähentää osaamiseroja kehittämällä yrittäjien tietotekniikan hyödyntämisvalmiuksia. Tavoitteena projektissa on tuottaa osaamisen kehittämisen malli, jota silmällä pitäen tutkimus tehtiin. Ulkopuoliset voivat hyödyntää tutkimuksen tuloksena syntynyttä tietoa kehittämällä uusia vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia pienyrittäjien ammatillisen kasvun tukemiseen.
Tutkimuksen tuloksien mukaan pienyrittäjien ammatillista kasvua estävät ympäristön rajoitukset, kuten ajan ja sopivan koulutustarjonnan puute sekä moniosaajuuden vaatimus, joka voi aiheuttaa oppimishalun laimenemista, koska oppimistarpeita nousee koko ajan. Pienyrittäjyyskontekstissa toiminta on myös melko yksinäistä, joten tukea ulkopuolisilta toimijoilta kaivataan. Tämän vuoksi erilaisilla tukipalveluilla ja verkostoilla voi olla merkittävä vaikutus ammatillista kasvua edistävinä tekijöinä.
Pienyrittäjillä halu kehittää itseään ammatillisesti koskee lähinnä työssä tarvittavan ydinosaamisen kehittämistä. It-taitojen kohdalla tämä näkyy siinä, että tietokone on suurimmalle osalle vain työväline. Myös negatiivisten asenteiden vuoksi tietokonetta ei yleensä hyödynnetä täysmääräisesti oman työn kehittämisessä, vaikka oppiminen voisi johtaa toiminnan tehostumiseen.
Tutkimuksen perusteella ammatilliseen kasvuun ja oppimiseen motivoitumisessa korostuu sekä sisäisen että ulkoisen motivaation merkitys, jotka pienyrittäjät sitovat yhteen itsensä kehittämisessä. It-talkkaripalvelussa olennaiseksi muodostuu heidän roolinsa tietotekniikkaan liittyvien perustietojen ja -oppien viejänä ja käyttömahdollisuuksien esittäjänä, jolloin palvelussa olennaiseksi nousee tiedon merkitys sekä (liike)toiminnan tehostuminen motivaatiota ja siten ammatillisen kasvua edistävinä tekijöinä.
Avainsanat: ammatillinen kasvu, oppimistarve, motivaatio, it-taidot
Tutkimus liittyy Opetusministeriön rahoittamaan Mikrotie-projektiin, jonka tavoitteena on parantaa pienyritysten toimintaedellytyksiä markkinoilla ja vähentää osaamiseroja kehittämällä yrittäjien tietotekniikan hyödyntämisvalmiuksia. Tavoitteena projektissa on tuottaa osaamisen kehittämisen malli, jota silmällä pitäen tutkimus tehtiin. Ulkopuoliset voivat hyödyntää tutkimuksen tuloksena syntynyttä tietoa kehittämällä uusia vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia pienyrittäjien ammatillisen kasvun tukemiseen.
Tutkimuksen tuloksien mukaan pienyrittäjien ammatillista kasvua estävät ympäristön rajoitukset, kuten ajan ja sopivan koulutustarjonnan puute sekä moniosaajuuden vaatimus, joka voi aiheuttaa oppimishalun laimenemista, koska oppimistarpeita nousee koko ajan. Pienyrittäjyyskontekstissa toiminta on myös melko yksinäistä, joten tukea ulkopuolisilta toimijoilta kaivataan. Tämän vuoksi erilaisilla tukipalveluilla ja verkostoilla voi olla merkittävä vaikutus ammatillista kasvua edistävinä tekijöinä.
Pienyrittäjillä halu kehittää itseään ammatillisesti koskee lähinnä työssä tarvittavan ydinosaamisen kehittämistä. It-taitojen kohdalla tämä näkyy siinä, että tietokone on suurimmalle osalle vain työväline. Myös negatiivisten asenteiden vuoksi tietokonetta ei yleensä hyödynnetä täysmääräisesti oman työn kehittämisessä, vaikka oppiminen voisi johtaa toiminnan tehostumiseen.
Tutkimuksen perusteella ammatilliseen kasvuun ja oppimiseen motivoitumisessa korostuu sekä sisäisen että ulkoisen motivaation merkitys, jotka pienyrittäjät sitovat yhteen itsensä kehittämisessä. It-talkkaripalvelussa olennaiseksi muodostuu heidän roolinsa tietotekniikkaan liittyvien perustietojen ja -oppien viejänä ja käyttömahdollisuuksien esittäjänä, jolloin palvelussa olennaiseksi nousee tiedon merkitys sekä (liike)toiminnan tehostuminen motivaatiota ja siten ammatillisen kasvua edistävinä tekijöinä.
Avainsanat: ammatillinen kasvu, oppimistarve, motivaatio, it-taidot