Urheiluopistojohto opetushenkilöstön ammatillisen kasvun tukijana
HASSINEN, TEEMU (2006)
HASSINEN, TEEMU
2006
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-12-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16327
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16327
Tiivistelmä
Yhteiskunnan ja työelämän muutokset luovat uusia haasteita urheiluopistojen tarjoamalle koulutukselle. Koulutuksen laadun turvaamisessa ovat avainasemassa opettajien ammattitaito ja sen kehittäminen. Opettajien ammattitaidon kehittämistä tulee lähestyä tukemalla monipuolisesti heidän ammatillista kasvuaan. Tutkimuksen lähtökohtana on ollut halu edistää urheiluopistojen opetushenkilöstön ammatillisen kasvun tukemista kiinnittämällä huomiota urheiluopistojohdon toimintaan. Tutkimusalueina ovat urheiluopistojohdon asenne ja toimintamallit opetushenkilöstön ammatillisen kasvun tukemiseksi sekä johdon tietoisuus henkilöstön kehittämisen menetelmistä.
Tutkimuksen teoriatausta rakentuu ammatillisen kasvun ja sitä tukevan organisaation piirteiden ympärille. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kaikkien Suomen 11 urheiluopiston rehtorit ja/tai apulaisrehtorit. Käytetty haastattelutyyppi oli teemahaastattelu. Tutkimuksen toisessa vaiheessa suoritettiin kyselytutkimus, jonka kohdejoukkona oli helmikuussa 2006 urheiluopistossa toimivat päätoimiset opettajat. Kyselytutkimus jaettiin 106 opettajalle. Kyselyyn vastasi 89 opettajaa, jolloin vastausprosentiksi saatiin 84 %.
Tulosten mukaan urheiluopistojohdon toiminta sekä urheiluopistojen toimintaympäristö pitävät sisällään opettajien ammatillista kasvua tukevia piirteitä. Myös johdon asenteet ovat myönteiset opetushenkilöstön ammatillisen kasvun tukemiseen. Opettajien ammatillisen kehittämisen tärkeys tunnustetaan, mutta siitä huolimatta siihen ei ole paneuduttu riittävästi. Tämä käy ilmi muun muassa henkilöstön kehittämisen keinojen ja käytäntöjen puutteellisena tiedostamisena sekä ammatillisen kasvun suunnittelun lyhytjänteisyytenä. Suuntaamalla lisää ajallisia resursseja opettajien ammatillisen kasvun tukemiseen ja syventämällä tietoisuutta käytettävistä toimintamalleista, kyettäisiin opettajien ammatillista kasvua tukemaan entistä tehokkaammin. Tämä tukisi vahvasti myös organisaation koulutuksellisten tavoitteiden saavuttamista.
Urheiluopisto-opettajille suunnatun kyselytutkimuksen perusteella voidaan todeta, että rehtoreiden kuvaukset organisaation toimintamalleista ja käytänteistä eivät olleet ristiriidassa opettajien kokemusten kanssa. Tämä tulos osoittaa, että tutkimus ongelmaa kyettiin käsittelemään lähellä käytännön toteumaa.
Avainsanat:
Ammatillinen kasvu, henkilöstön kehittäminen, oppiva organisaatio, kasvua tukeva
ilmapiiri, johdon toiminta, urheiluopistot
Tutkimuksen teoriatausta rakentuu ammatillisen kasvun ja sitä tukevan organisaation piirteiden ympärille. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kaikkien Suomen 11 urheiluopiston rehtorit ja/tai apulaisrehtorit. Käytetty haastattelutyyppi oli teemahaastattelu. Tutkimuksen toisessa vaiheessa suoritettiin kyselytutkimus, jonka kohdejoukkona oli helmikuussa 2006 urheiluopistossa toimivat päätoimiset opettajat. Kyselytutkimus jaettiin 106 opettajalle. Kyselyyn vastasi 89 opettajaa, jolloin vastausprosentiksi saatiin 84 %.
Tulosten mukaan urheiluopistojohdon toiminta sekä urheiluopistojen toimintaympäristö pitävät sisällään opettajien ammatillista kasvua tukevia piirteitä. Myös johdon asenteet ovat myönteiset opetushenkilöstön ammatillisen kasvun tukemiseen. Opettajien ammatillisen kehittämisen tärkeys tunnustetaan, mutta siitä huolimatta siihen ei ole paneuduttu riittävästi. Tämä käy ilmi muun muassa henkilöstön kehittämisen keinojen ja käytäntöjen puutteellisena tiedostamisena sekä ammatillisen kasvun suunnittelun lyhytjänteisyytenä. Suuntaamalla lisää ajallisia resursseja opettajien ammatillisen kasvun tukemiseen ja syventämällä tietoisuutta käytettävistä toimintamalleista, kyettäisiin opettajien ammatillista kasvua tukemaan entistä tehokkaammin. Tämä tukisi vahvasti myös organisaation koulutuksellisten tavoitteiden saavuttamista.
Urheiluopisto-opettajille suunnatun kyselytutkimuksen perusteella voidaan todeta, että rehtoreiden kuvaukset organisaation toimintamalleista ja käytänteistä eivät olleet ristiriidassa opettajien kokemusten kanssa. Tämä tulos osoittaa, että tutkimus ongelmaa kyettiin käsittelemään lähellä käytännön toteumaa.
Avainsanat:
Ammatillinen kasvu, henkilöstön kehittäminen, oppiva organisaatio, kasvua tukeva
ilmapiiri, johdon toiminta, urheiluopistot