Huono esimerkki
KNUUTTILA, MIKKO (2006)
KNUUTTILA, MIKKO
2006
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-05-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15736
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15736
Tiivistelmä
Journalistisessa pro gradu tutkielmassani kokeilen pystynkö kuvareportaasin keinoin kuvaamaan parempaa talouskuvajournalismia, toisin sanoen tekemään vastarintaa talouskuvajournalismin hegemonialle. Mielestäni nykyinen talousjournalismi ja talouskuvajournalismi sulkee pois yleisöstään suuren osan keskittymällä talouspäättäjien toiminnan ja päätösten kuvailuun. Talouskuvajournalismi on aivan liian usein harmaapukuisten miesten kuvaamista tiedotustilaisuuksissa, aivan liian harvoin se kertoo talouden todellisista seurauksista.
Näin talouskuvajournalismi toimii ideologisesti.
Herman ja Chomsky (1988) näkevät journalismin kohteeksi kelpaavan vain tietyn suodatinjärjestelmän läpi käyneen aineksen. Tämän suodatinjärjestelmän ansiosta eliitti pystyy uudistamaan valtaansa. Herman ja Chomsky näkevät eliitin ideologian otteen hyvin vahvaksi, sellaiseksi, jonka otteesta on mahdoton pyristellä irti. Hermanin ja Chomskyn teoria on saanut vaikutteita Gramscin (1971) hegemonia-ajattelusta, jossa Femia (1971) näkee hegemonialla olevan kolme eri tasoa: integraali, dekadentti ja minimaalinen hegemonia. Mäntylän (1986) mukaan Suomessa vallitsee hegemonian heikoin taso, minimaalinen hegemonia, joka antaa tilaisuuden käydä kamppailua hegemoniasta.
Tutkielmassani haastan talouskuvajournalismin hegemonian journalistisen menetelmän, kuvareportaasin avulla. Näen kuvareportaasin olevan tekijäkeskeisyydessään rehellisempi journalismin muoto kuin kovan uutisen. Tosin kuvareportaasi on laaja käsite eikä kaikki kuvareportaasi-termin turvin tehty journalismi ole sen parempaa tai huonompaa kuin tavallinen uutisjournalismi.
Syksyllä 2003 kuvasin kolme viikkoa kuvareportaasia Argentiinan talouskriisin vaikutuksista buenosaireslaisten ihmisten elämään. Käytin reportaasia kuvatessani niin sanottua haltuunoton metodia, jolla uskoin pystyväni näyttämään talouden seurauksia ja siten haastamaan normaalin tavan kuvata taloutta. Kuvasin reportaasin kriittis-realistista ja modernia värikuvadokumentaarista tyyliä yhdistellen.
Havaitsin haltuun metodin toimivaksi, mutta onnistuin tavoitteessani vain osin. En saanut kuvareportaasiani julki valtavirran aikakauslehdessä, kuten tavoittelin. Lisäksi petyin kuvareportaasini ulkoasuun. Epäonnistuin sekä editointiprosessissa että taittoprosessiin vaikuttamisessa.
Näin talouskuvajournalismi toimii ideologisesti.
Herman ja Chomsky (1988) näkevät journalismin kohteeksi kelpaavan vain tietyn suodatinjärjestelmän läpi käyneen aineksen. Tämän suodatinjärjestelmän ansiosta eliitti pystyy uudistamaan valtaansa. Herman ja Chomsky näkevät eliitin ideologian otteen hyvin vahvaksi, sellaiseksi, jonka otteesta on mahdoton pyristellä irti. Hermanin ja Chomskyn teoria on saanut vaikutteita Gramscin (1971) hegemonia-ajattelusta, jossa Femia (1971) näkee hegemonialla olevan kolme eri tasoa: integraali, dekadentti ja minimaalinen hegemonia. Mäntylän (1986) mukaan Suomessa vallitsee hegemonian heikoin taso, minimaalinen hegemonia, joka antaa tilaisuuden käydä kamppailua hegemoniasta.
Tutkielmassani haastan talouskuvajournalismin hegemonian journalistisen menetelmän, kuvareportaasin avulla. Näen kuvareportaasin olevan tekijäkeskeisyydessään rehellisempi journalismin muoto kuin kovan uutisen. Tosin kuvareportaasi on laaja käsite eikä kaikki kuvareportaasi-termin turvin tehty journalismi ole sen parempaa tai huonompaa kuin tavallinen uutisjournalismi.
Syksyllä 2003 kuvasin kolme viikkoa kuvareportaasia Argentiinan talouskriisin vaikutuksista buenosaireslaisten ihmisten elämään. Käytin reportaasia kuvatessani niin sanottua haltuunoton metodia, jolla uskoin pystyväni näyttämään talouden seurauksia ja siten haastamaan normaalin tavan kuvata taloutta. Kuvasin reportaasin kriittis-realistista ja modernia värikuvadokumentaarista tyyliä yhdistellen.
Havaitsin haltuun metodin toimivaksi, mutta onnistuin tavoitteessani vain osin. En saanut kuvareportaasiani julki valtavirran aikakauslehdessä, kuten tavoittelin. Lisäksi petyin kuvareportaasini ulkoasuun. Epäonnistuin sekä editointiprosessissa että taittoprosessiin vaikuttamisessa.