Työntekijöiden suhtautuminen muutokseen ja siihen vaikuttavat tekijät : Oiva-myymäläjärjestelmän käyttöönotto Tampereen R-kioskeissa
KANTOJÄRVI, JAANA (2006)
KANTOJÄRVI, JAANA
2006
Hallintotiede - Administrative Science
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-04-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15587
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15587
Tiivistelmä
Tutkielman päätavoitteena oli tutkia mitkä tekijät vaikuttavat muutokseen suhtautumiseen ja miten erilaiset suhtautumistavat ilmenevät muutosprosessin aikana. Tutkimusta käsiteltiin organisaation henkilöstön näkökulmasta. Teoreettisessa viitekehyksessä rakennettiin malli organisaatiossa tapahtuvasta muutoksesta prosessina, joka alkaa ympäristön vaikutuksesta organisaation muuttumiseen ja kehittyy muutostarpeen tunnistamisen muutoksen suunnittelun ja sen toteuttamisen kautta muutosten tulosten vaikutusten arviointiin. Tämän muutosprosessin mallin sisällä esiteltiin eri tekijöitä jotka edistävät joko muutokseen positiivista tai negatiivista suhtautumista. Tämän lisäksi esiteltiin tapoja, joilla positiivinen tai negatiivinen suhtautuminen muutokseen ilmenee. Tutkielmassa ei oteta kantaa siihen, onko henkilöstön suhtautuminen positiivista tai negatiivista, vaan käyttäytymisen pitäminen positiivisena tai negatiivisena tarkoittaa ainoastaan käyttäytymisen vaikutusta muutosprosessin kulkuun
Tutkimuksen empiirisessä osassa erotettiin teoreettisesta viitekehyksestä tarkempaan tarkasteluun muutokseen suhtautumiseen vaikuttavat tekijät ja muutokseen suhtautuminen. Empiirisessä osuudessa tutkimuskohteeksi valittiin Rautakirja Oy:ssä tapahtuva koko Suomen laajuinen muutosprosessi, jossa vaihdetaan vanha kassajärjestelmä uuteen kokonaisvaltaisempaan myymäläjärjestelmään. Tutkielmassa mitattiin R-kioskien kioskihenkilöstön mielipiteitä, siitä miten muutosprosessissa oli onnistuttu ottamaan huomioon eri muutokseen suhtautumiseen vaikuttavat tekijät muutoksen aikana. Tutkielmassa mitattiin myös kioskihenkilöstön muutokseen suhtautumista. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivista tutkimusmetodia käyttäen. Kioskihenkilöstölle lähetettiin strukturoidut kysymyslomakkeet ennen ja jälkeen muutoksen implementoinnin, jonka avulla saatiin selville myös mielipiteiden muuttuminen muutosprosessin implementoinnin aikana. Tutkimus kohdistettiin Tampereen R-kioskien henkilöstöön.
Tutkimuksen tuloksena voidaan pitää sitä, että ennen muutoksen implementoimista kioskihenkilöstön mielestä eri muutokseen suhtautumiseen vaikuttavat seikat oli huomioon otettu hyvin. Suurimmat huolenaiheet henkilökunnalla oli ennen muutosta muutoksen implementoinnin tekninen onnistuminen ja omat vaikutusmahdollisuudet muutoksessa. Työntekijät suhtautuivat myös varsin positiivisesti muutokseen ennen implementoimista. Muutoksen aikana työntekijöiden mielipiteet laskivat kautta linjan hiukan. Kuitenkin voidaan sanoa, että myös muutoksen jälkeen työntekijät ajattelivat pääsääntöisesti, että muutokseen suhtautumiseen vaikuttavat seikat oli huomioitu hyvin. Huonoimmin työntekijät ajattelivat onnistuneen työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksien takaamisen ja heidän huomioimisen muutoksessa.
Avainsanat: muutos, muutosprosessi, muutokseen suhtautuminen, muutokseen positiivista suhtautumista edistävät tekijät, muutokseen negatiivista suhtautumista edistävät tekijät
Tutkimuksen empiirisessä osassa erotettiin teoreettisesta viitekehyksestä tarkempaan tarkasteluun muutokseen suhtautumiseen vaikuttavat tekijät ja muutokseen suhtautuminen. Empiirisessä osuudessa tutkimuskohteeksi valittiin Rautakirja Oy:ssä tapahtuva koko Suomen laajuinen muutosprosessi, jossa vaihdetaan vanha kassajärjestelmä uuteen kokonaisvaltaisempaan myymäläjärjestelmään. Tutkielmassa mitattiin R-kioskien kioskihenkilöstön mielipiteitä, siitä miten muutosprosessissa oli onnistuttu ottamaan huomioon eri muutokseen suhtautumiseen vaikuttavat tekijät muutoksen aikana. Tutkielmassa mitattiin myös kioskihenkilöstön muutokseen suhtautumista. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivista tutkimusmetodia käyttäen. Kioskihenkilöstölle lähetettiin strukturoidut kysymyslomakkeet ennen ja jälkeen muutoksen implementoinnin, jonka avulla saatiin selville myös mielipiteiden muuttuminen muutosprosessin implementoinnin aikana. Tutkimus kohdistettiin Tampereen R-kioskien henkilöstöön.
Tutkimuksen tuloksena voidaan pitää sitä, että ennen muutoksen implementoimista kioskihenkilöstön mielestä eri muutokseen suhtautumiseen vaikuttavat seikat oli huomioon otettu hyvin. Suurimmat huolenaiheet henkilökunnalla oli ennen muutosta muutoksen implementoinnin tekninen onnistuminen ja omat vaikutusmahdollisuudet muutoksessa. Työntekijät suhtautuivat myös varsin positiivisesti muutokseen ennen implementoimista. Muutoksen aikana työntekijöiden mielipiteet laskivat kautta linjan hiukan. Kuitenkin voidaan sanoa, että myös muutoksen jälkeen työntekijät ajattelivat pääsääntöisesti, että muutokseen suhtautumiseen vaikuttavat seikat oli huomioitu hyvin. Huonoimmin työntekijät ajattelivat onnistuneen työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksien takaamisen ja heidän huomioimisen muutoksessa.
Avainsanat: muutos, muutosprosessi, muutokseen suhtautuminen, muutokseen positiivista suhtautumista edistävät tekijät, muutokseen negatiivista suhtautumista edistävät tekijät