Mediakasvatuksen sosiaalisia representaatioita tapailemassa : näkemyksiä eurooppalaisilta asiantuntijoilta
Rahja, Rauna (2017)
Rahja, Rauna
2017
Master's Degree Programme in Media Education
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-02-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201702151160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201702151160
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on kuvailla ja ymmärtää mediakasvatuksen sosiaalisia representaatioita eurooppalaisten mediakasvatuksen asiantuntijoiden näkökulmista. Tutkielman tekoa motivoi ajatus mediakasvatuksesta kollektiivisesti rakentuneena ja muuttuvana yhteiskunnallisena ilmiönä, jota moninaiset yksilölliset, yhteisölliset, kansalliset ja kansainväliset toimijuudet merkityksellistävät omista lähtökohdistaan. Mediakasvatuksen käsitteellisten näkökulmien lisäksi tutkielman keskiössä on sosiaalipsykologian saralla kehittynyt sosiaalisten representaatioiden lähestymistapa. Jaettuja merkityksiä hahmottava lähestymistapa tukee tutkielman teoreettista ja metodologista viitekehystä.
Mediakasvatuksen merkityksiä, motiiveja ja moniäänisiä lähtökohtia ymmärtämään pyrkivän tutkielman aineisto koostuu eurooppalaisten, mediakasvatusta työssään kehittävien asiantuntijoiden teemahaastatteluista Alankomaissa, Belgiassa ja Suomessa. Aineiston analyysissa on hyödynnetty teemoittelun ja laadullisen sisällönanalyysin menetelmiä. Asiantuntijoiden rakentamaa mediakasvatuksen sosiaalista repsentaatiota reflektoidaan mediakasvatuksen käsitteellistämisiin, hallinnollisiin linjauksiin ja maiden olosuhteiden esiymmärrykseen. Laadullinen tutkielma tukeutuu hermeneuttiseen tieteenfilosofiaan.
Erityisessä fokuksessa ovat asiantuntijoiden mediakasvatukselle rakentamat jaetut merkitykset ja määritelmät, kansallisen kehittämisen kuvaukset sekä näkemykset tulevaisuudessa tavoiteltavasta mediakasvatuksesta. Mediakasvatus näyttäytyy asiantuntijoiden puheessa sosiaalisena representaationa holistisesta ja kestävästä mediakasvatuksesta, joka näkee medialukutaidon kokonaisvaltaisena ja elämänmittaisena prosessina muuttuvissa mediakulttuureissa ja yhteiskunnallisissa olosuhteissa.
Tutkielman tuloksissa kuvataan myös asiantuntijanäkemyksistä muodostuvaan mediakasvatuksen sosiaaliseen representaatioon kytkeytyviä haasteita ja mahdollisuuksia, jotka vaikuttavat ja luovat edellytyksiä mediakasvatuksen linjauksiin, rajauksiin ja kehittämiskohtiin. Tutkielmassa nivotaan mediakasvatuksen kuvauksia ja käsitteellistämisiä tutkimuksesta ja empiriasta ja osallistutaan yhteiskunnalliseen keskusteluun aihepiirin merkityksenannoista. Lisäksi tutkielmassa tuotetaan metodologinen havainto sosiaalisten representaatioiden lähestymistavan soveltuvuudesta mediakasvatuksen tutkimukseen.
Mediakasvatuksen merkityksiä, motiiveja ja moniäänisiä lähtökohtia ymmärtämään pyrkivän tutkielman aineisto koostuu eurooppalaisten, mediakasvatusta työssään kehittävien asiantuntijoiden teemahaastatteluista Alankomaissa, Belgiassa ja Suomessa. Aineiston analyysissa on hyödynnetty teemoittelun ja laadullisen sisällönanalyysin menetelmiä. Asiantuntijoiden rakentamaa mediakasvatuksen sosiaalista repsentaatiota reflektoidaan mediakasvatuksen käsitteellistämisiin, hallinnollisiin linjauksiin ja maiden olosuhteiden esiymmärrykseen. Laadullinen tutkielma tukeutuu hermeneuttiseen tieteenfilosofiaan.
Erityisessä fokuksessa ovat asiantuntijoiden mediakasvatukselle rakentamat jaetut merkitykset ja määritelmät, kansallisen kehittämisen kuvaukset sekä näkemykset tulevaisuudessa tavoiteltavasta mediakasvatuksesta. Mediakasvatus näyttäytyy asiantuntijoiden puheessa sosiaalisena representaationa holistisesta ja kestävästä mediakasvatuksesta, joka näkee medialukutaidon kokonaisvaltaisena ja elämänmittaisena prosessina muuttuvissa mediakulttuureissa ja yhteiskunnallisissa olosuhteissa.
Tutkielman tuloksissa kuvataan myös asiantuntijanäkemyksistä muodostuvaan mediakasvatuksen sosiaaliseen representaatioon kytkeytyviä haasteita ja mahdollisuuksia, jotka vaikuttavat ja luovat edellytyksiä mediakasvatuksen linjauksiin, rajauksiin ja kehittämiskohtiin. Tutkielmassa nivotaan mediakasvatuksen kuvauksia ja käsitteellistämisiä tutkimuksesta ja empiriasta ja osallistutaan yhteiskunnalliseen keskusteluun aihepiirin merkityksenannoista. Lisäksi tutkielmassa tuotetaan metodologinen havainto sosiaalisten representaatioiden lähestymistavan soveltuvuudesta mediakasvatuksen tutkimukseen.