Mobiililaitteet alakoulun musiikin opetuksessa ja oppimisessa
Niemistö, Taikatuuli (2016)
Niemistö, Taikatuuli
2016
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-05-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606221990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606221990
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää laadullisin menetelmin, miten mobiililaitteita hyödynnetään alakoulun musiikin opetuksessa ja oppimisessa. Aihetta lähestyttiin kartoittamalla, millaisen oppimisympäristön laitteet tarjoavat, ja millainen on musiikin mobiilioppimisprosessi sekä millainen rooli opettajalla on mobiilioppimisen pedagogina. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, miten mobiililaitteet vaikuttavat musiikin integroimiseen muihin oppiaineisiin monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa. Mobiililaitteiden vaikutuksia tarkasteltiin toiminnallisesti sekä opettajien että oppilaiden näkökulmista.
Tutkimuksen teoriaosuudessa paneuduttiin mobiilioppimiseen, mobiilioppimisprosessien pedagogiikkaan ja sulautuvaan musiikin opetukseen. Lisäksi teoriaosassa perehdyttiin opettajan rooliin mobiilioppimisen pedagogina ja opetusteknologian käytön haasteisiin musiikin opetuksessa. Tutkimuksen aineisto kerättiin kolmessa pirkanmaalaisessa koulussa joulukuussa 2015. Aineisto koostui neljän opettajan teemahaastatteluista ja 19 kuudesluokkalaisen eläytymismenetelmäkirjoitelmista ja avoimien kysymysten vastauksista. Kaikki tutkimukseen osallistuneet opettajat opettivat tällä hetkellä musiikkia ja kaikki kuudesluokkalaiset olivat musiikkiluokalla. Aineiston keruu toteutettiin toiminnallisesti, sillä tutkimukseen osallistuneita aktivoitiin mobiililaitteilla tehtävillä harjoituksilla ja esittelyillä. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla ja tyypittelemällä.
Tutkimus antoi viitteitä siitä, että mobiililaitteita voidaan käyttää varsin monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti musiikin opetuksessa. Sulautuvan opetuksen periaatteet näkyivät melko vahvasti mobiililaitteita hyödyntävässä musiikin opetuksessa, sillä siinä yhdistyvät opettajajohtoinen työskentely luokkaympäristössä ja joustava mobiilityöskentely sähköisissä oppimisympäristöissä. Käytännössä sulautuva musiikin opetus monipuolisti työtapoja ja menetelmiä sekä lisäsi opetuksen vuorovaikutuksellisuutta, oppilaslähtöisyyttä, yksilöllistä työskentelyä, ajasta ja paikasta riippumattomuutta sekä toiminnallisuutta. Lisäksi tutkimuksessa tuli ilmi, että musiikin mobiilioppimisprosessi on monivaiheinen sekä luonteeltaan vuorovaikutuksellinen ja oppilaslähtöinen. Mobiilioppimisprosessissa opettajat kokivat olevansa opetuksen vastuunkantajia, mahdollistajia ja ohjaajia. Musiikki koettiin tutkimuksessa poikkitaiteelliseksi ja tieteelliseksi aineeksi, joka on mobiililaitteita hyödyntäen helppoa ja mielekästä yhdistää oppiainerajoja ylittäviin monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin.
Tutkimuksen perusteella mobiililaitteiden käyttö musiikin opetuksessa ohjasi oppimista vuorovaikutukselliseen, oppilaslähtöiseen ja tutkivaan oppimiseen. Opetusteknologian ja uusien oppimisympäristöjen hyödyntäminen on kuitenkin tämän tutkimuksen mukaan vahvasti riippuvaista opettajista ja koulujen mobiililaitteita hyödyntävästä toimintakulttuurista.
Tutkimuksen teoriaosuudessa paneuduttiin mobiilioppimiseen, mobiilioppimisprosessien pedagogiikkaan ja sulautuvaan musiikin opetukseen. Lisäksi teoriaosassa perehdyttiin opettajan rooliin mobiilioppimisen pedagogina ja opetusteknologian käytön haasteisiin musiikin opetuksessa. Tutkimuksen aineisto kerättiin kolmessa pirkanmaalaisessa koulussa joulukuussa 2015. Aineisto koostui neljän opettajan teemahaastatteluista ja 19 kuudesluokkalaisen eläytymismenetelmäkirjoitelmista ja avoimien kysymysten vastauksista. Kaikki tutkimukseen osallistuneet opettajat opettivat tällä hetkellä musiikkia ja kaikki kuudesluokkalaiset olivat musiikkiluokalla. Aineiston keruu toteutettiin toiminnallisesti, sillä tutkimukseen osallistuneita aktivoitiin mobiililaitteilla tehtävillä harjoituksilla ja esittelyillä. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla ja tyypittelemällä.
Tutkimus antoi viitteitä siitä, että mobiililaitteita voidaan käyttää varsin monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti musiikin opetuksessa. Sulautuvan opetuksen periaatteet näkyivät melko vahvasti mobiililaitteita hyödyntävässä musiikin opetuksessa, sillä siinä yhdistyvät opettajajohtoinen työskentely luokkaympäristössä ja joustava mobiilityöskentely sähköisissä oppimisympäristöissä. Käytännössä sulautuva musiikin opetus monipuolisti työtapoja ja menetelmiä sekä lisäsi opetuksen vuorovaikutuksellisuutta, oppilaslähtöisyyttä, yksilöllistä työskentelyä, ajasta ja paikasta riippumattomuutta sekä toiminnallisuutta. Lisäksi tutkimuksessa tuli ilmi, että musiikin mobiilioppimisprosessi on monivaiheinen sekä luonteeltaan vuorovaikutuksellinen ja oppilaslähtöinen. Mobiilioppimisprosessissa opettajat kokivat olevansa opetuksen vastuunkantajia, mahdollistajia ja ohjaajia. Musiikki koettiin tutkimuksessa poikkitaiteelliseksi ja tieteelliseksi aineeksi, joka on mobiililaitteita hyödyntäen helppoa ja mielekästä yhdistää oppiainerajoja ylittäviin monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin.
Tutkimuksen perusteella mobiililaitteiden käyttö musiikin opetuksessa ohjasi oppimista vuorovaikutukselliseen, oppilaslähtöiseen ja tutkivaan oppimiseen. Opetusteknologian ja uusien oppimisympäristöjen hyödyntäminen on kuitenkin tämän tutkimuksen mukaan vahvasti riippuvaista opettajista ja koulujen mobiililaitteita hyödyntävästä toimintakulttuurista.