Osallistava valokuvaus nuorten yhteiskunnallisen vaikuttamisen edistäjänä
Hongisto, Salla (2015)
Hongisto, Salla
2015
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-07-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201508182226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201508182226
Tiivistelmä
Tutkin tässä tutkielmassa sitä, miten osallistava valokuvaus voi edistää nuorten yhteiskunnallista vaikuttamista. Käytännön tavoitteenani on kehittää osallistavan valokuvauksen menetelmiä. Teoreettisena tavoitteenani on pyrkiä löytämään osallistavalle valokuvaukselle määritelmää. Lähestymistapanani on toimintatutkimus, koska se mahdollistaa sekä nuorten ohjaajana että tutkijana olemisen. Tutkimussykleinä on kaksi nuorille nuorisotyön piirissä järjestämääni valokuvauskurssia. Kurssien osallistujat olivat pääosin 14–23-vuotiaita aktiivisia vaikuttajanuoria. Ensimmäisen syklin valokuvauskurssille osallistui mediavaikuttajanuoria, toiseen ympäristöaktiivinuoria.
Teoreettisesti lähdin rakentamaan tukemisen verkkoani sosiokulttuurisen innostamisen, kriittisen mediakasvatuksen ja osallistuvan valokuvauksen freireläisestä yhtymäkohdasta, jonne asemoin osallistavan valokuvauksen. Tuin nuoria sen turvin kasvamaan rohkeiksi toimijoiksi, jotka tuottavat yhteiskunnallisia mediasisältöjä. Käyttämäni menetelmät kehittyivät koko tutkielman kuluessa. Koska aktiiviset nuoret oli helppo innostaa mukaan, suurimmaksi haasteeksi muodostui eritasoisten kuvaajien huomioiminen kurssien kuluessa.
Johtopäätöksenä totean, että valokuvalla voi edistää nuorten yhteiskunnallista vaikuttamista ainakin, jos menetelmät ohjaavat tekemistä rakenteillaan, mutta jättävät tilaa nuoren omille ajatuksille. Koska kurssit edistivät nuorten yhteiskunnallista vaikuttamista, esittämäni freireläinen määritelmä osallistavalle valokuvausta on hyvä avaus käsitteellistää sitä eteenpäin. Tutkimus herättää kysymyksen, miten menetelmät voitaisiin saada laajempaan käyttöön. Samalla esiin nousee tarve laajalle jatkotutkimukselle koskien käytännön mediakasvatustyössä käytettyjä metodeja.
Teoreettisesti lähdin rakentamaan tukemisen verkkoani sosiokulttuurisen innostamisen, kriittisen mediakasvatuksen ja osallistuvan valokuvauksen freireläisestä yhtymäkohdasta, jonne asemoin osallistavan valokuvauksen. Tuin nuoria sen turvin kasvamaan rohkeiksi toimijoiksi, jotka tuottavat yhteiskunnallisia mediasisältöjä. Käyttämäni menetelmät kehittyivät koko tutkielman kuluessa. Koska aktiiviset nuoret oli helppo innostaa mukaan, suurimmaksi haasteeksi muodostui eritasoisten kuvaajien huomioiminen kurssien kuluessa.
Johtopäätöksenä totean, että valokuvalla voi edistää nuorten yhteiskunnallista vaikuttamista ainakin, jos menetelmät ohjaavat tekemistä rakenteillaan, mutta jättävät tilaa nuoren omille ajatuksille. Koska kurssit edistivät nuorten yhteiskunnallista vaikuttamista, esittämäni freireläinen määritelmä osallistavalle valokuvausta on hyvä avaus käsitteellistää sitä eteenpäin. Tutkimus herättää kysymyksen, miten menetelmät voitaisiin saada laajempaan käyttöön. Samalla esiin nousee tarve laajalle jatkotutkimukselle koskien käytännön mediakasvatustyössä käytettyjä metodeja.