Suunnittelijan ja pelaajan käsityksiä pelikokemuksesta - Cabals: Magic & Battle Cards -pelin tarkastelu kokemuskäyrien avulla
Peltokangas, Jouni (2015)
Peltokangas, Jouni
2015
Informaatiotutkimus ja interaktiivinen media - Information Studies and Interactive Media
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506121695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506121695
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -työssä tutkin sekä suunnittelijoiden että pelaajien näkemyksiä Cabals: Magic & Battle Cards -pelin tuottamista kokemuksista. Työssäni selvitän, kuinka pelintekijöiden oletukset siitä, millaisia kokemuksia pelaajat heidän tuotteensa parissa saavat vastaavat kyseistä peliä ensimmäistä kertaa pelaavien henkilöiden todellisia kokemuksia.
Pelisuunnittelua ja pelikokemusta on tutkittu runsaasti ja monin eri tavoin. Tällaista pelikokemukseen liittyvää pelintekijöiden ja pelaajien välistä suoraa vertailua ei pelitutkimuksen piirissä ole kuitenkaan tiettävästi aiemmin tehty.
Aineistonkeruumenetelmänä olen käyttänyt niin kutsuttuja kokemuskäyriä, jotka ovat tutkittavien laatimia graafisia kuvaajia kokemuksen muodostumisesta. Kokemuskäyrien avulla olen saanut havainnollisen kuvan siitä mitkä tekijät, minkälaisessa järjestyksessä ja millä tavoin ovat vaikuttaneet pelikokemusten muodostumiseen ja laatuun. Kerättyä aineistoa olen käsitellyt sekä kvalitatiivisen sisällönanalyysin että erilaisten määrällisten yhteenvetojen keinoin.
Tutkimuksessa käsitellyssä tapauksessa suunnittelijat näyttävät tiedostaneen varsin hyvin kehittämänsä pelin vahvuudet ja ongelmakohdat. Tulokset antavat myös viitteitä siitä, että oletettua pelaajan kokemusta pohtiessaan suunnittelijat kiinnittävät pelaajia enemmän huomiota suunnittelijapositionsa mukaisiin seikkoihin kuten pelin käytettävyyteen ja oppimiskynnykseen. Pelaajat puolestaan keskittyvät kokemuksensa tarkastelussa enemmänkin itse pelaamiseen liittyviin asioihin.
Pelisuunnittelua ja pelikokemusta on tutkittu runsaasti ja monin eri tavoin. Tällaista pelikokemukseen liittyvää pelintekijöiden ja pelaajien välistä suoraa vertailua ei pelitutkimuksen piirissä ole kuitenkaan tiettävästi aiemmin tehty.
Aineistonkeruumenetelmänä olen käyttänyt niin kutsuttuja kokemuskäyriä, jotka ovat tutkittavien laatimia graafisia kuvaajia kokemuksen muodostumisesta. Kokemuskäyrien avulla olen saanut havainnollisen kuvan siitä mitkä tekijät, minkälaisessa järjestyksessä ja millä tavoin ovat vaikuttaneet pelikokemusten muodostumiseen ja laatuun. Kerättyä aineistoa olen käsitellyt sekä kvalitatiivisen sisällönanalyysin että erilaisten määrällisten yhteenvetojen keinoin.
Tutkimuksessa käsitellyssä tapauksessa suunnittelijat näyttävät tiedostaneen varsin hyvin kehittämänsä pelin vahvuudet ja ongelmakohdat. Tulokset antavat myös viitteitä siitä, että oletettua pelaajan kokemusta pohtiessaan suunnittelijat kiinnittävät pelaajia enemmän huomiota suunnittelijapositionsa mukaisiin seikkoihin kuten pelin käytettävyyteen ja oppimiskynnykseen. Pelaajat puolestaan keskittyvät kokemuksensa tarkastelussa enemmänkin itse pelaamiseen liittyviin asioihin.