Mixed domains and multilingual practices - an ethnographic study of Tanzanian university students language use
Kalmanlehto, Iida (2014)
Kalmanlehto, Iida
2014
Sosiaaliantropologia - Social Anthropology
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-09-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201410212232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201410212232
Tiivistelmä
The setting of the study is the campus of the St. Augustine University of Tanzania (SAUT), located in the city of Mwanza in Tanzania. The study is an ethnographic analysis about the different meanings the SAUT university students give to the languages they use in their lives. These meanings are related to Tanzania's historical and political context. The emphasis is on the meanings of the languages in relation to Tanzania's education system.
The study can be placed in the tradition of linguistic anthropology and ethnography of communication, originally developed by Dell Hymes. The data is collected during a seven month university exchange in 2010-2011 and it consists of participant observation, nine student interviews and 33 questionnaires filled in by the students.
The data is analysed thematically and Pierre Bourdieu's concepts of linguistic practice and linguistic habitus are used as tools. The study asks how these concepts enable understanding and describing the linguistic situation of the students. Furthermore, the meanings the students give to the languages are related to discussion about symbolic meanings and positions of languages in societies.
The study illustrates how the different practical and symbolic meanings the society and especially the education system give to the different languages influence the meaning of languages for individuals. Despite the fact that the students seem to connect the languages to certain specific contexts of use, actually the students mix languages creatively in different domains. Therefore linguistic practice can be considered to be a good concept for describing their practical language use. The concept of linguistic habitus merges the social and individual and brings out the society's common perceptions concerning the different languages and their use.
The study describes language usage and meanings of languages in a multilingual society. It casts light on the meaning of the language of instruction up to the university level and the ways the local languages are used in Tanzania.
Tiivistelmä
Tutkimus sijoittuu Mwanzan kaupungissa Tansaniassa sijaitsevan St. Augustine University of Tanzania (SAUT) -nimisen yliopiston kampukselle. Tutkimus on etnografinen analyysi siitä, millaisia merkityksiä SAUT:n yliopiston opiskelijat antavat elämässään käyttämilleen kielille. Nämä merkitykset sijoitetaan Tansanian monikielisen yhteiskunnan historialliseen ja poliittiseen kontekstiin. Tutkimuksessa korostuvat kielten merkitykset suhteessa Tansanian koulutusjärjestelmään.
Tutkimus sijoittuu kielitieteellisen antropologian ja alun perin Dell Hymesin kehittämän viestinnän etnografian (ethnography of communication) perinteeseen. Tutkimusmateriaali on kerätty pääasiassa seitsemän kuukauden yliopistovaihdon aikana 2010-2011 ja se koostuu osallistuvasta havainnoinnista, 9 opiskelijan haastattelusta ja 33 kyselylomakkeesta.
Aineisto analysoidaan temaattisesti käyttäen Pierre Bourdieun linguistic practice- ja linguistic habitus -käsitteitä. Tutkimuksessä kysytään, miten näiden käsitteiden avulla voidaan ymmärtää ja kuvata opiskelijoiden kielellistä tilannetta. Opiskelijoiden kielille antamia merkitykset liitetään myös kielten symbolista ja yhteiskunnallista asemaa koskevaan keskusteluun
Tutkimus havainnollistaa, miten voimakkaasti yhteiskunnan ja erityisesti koulutusjärjestelmän eri kielille antamat käytännölliset ja symboliset merkitykset vaikuttavat yksilöiden kielille antamiin merkityksiin. Vaikka opiskelijat yhdistävät kielet tiettyyn käyttökonteksteihin, he käytännössä sekoittavat kieliä luovasti ja käyttävät niitä sekaisin eri konteksteissa. Tämän vuoksi Bourdieun linguistic practice -käsitteen voi katsoa soveltuvan hyvin kuvaamaan opiskelijoiden kielellisiä käytäntöjä. Kielellinen habitus taas toimii sosiaalisen ja henkilökohtaisen kokemuksen yhdistävänä käsitteenä ja tuo esiin tansanialaisessa yhteiskunnassa yleiset käsitykset eri kielistä ja niiden käytöstä.
Tutkimus kuvaa monikielisen yhteiskunnan kielenkäytön tapoja ja merkityksiä. Sen kielenkäytön kuvaus valottaa erityisesti opetuskielen merkitystä yliopistotasolla sekä paikalliskielten käyttötapoja Tanzaniassa.
The study can be placed in the tradition of linguistic anthropology and ethnography of communication, originally developed by Dell Hymes. The data is collected during a seven month university exchange in 2010-2011 and it consists of participant observation, nine student interviews and 33 questionnaires filled in by the students.
The data is analysed thematically and Pierre Bourdieu's concepts of linguistic practice and linguistic habitus are used as tools. The study asks how these concepts enable understanding and describing the linguistic situation of the students. Furthermore, the meanings the students give to the languages are related to discussion about symbolic meanings and positions of languages in societies.
The study illustrates how the different practical and symbolic meanings the society and especially the education system give to the different languages influence the meaning of languages for individuals. Despite the fact that the students seem to connect the languages to certain specific contexts of use, actually the students mix languages creatively in different domains. Therefore linguistic practice can be considered to be a good concept for describing their practical language use. The concept of linguistic habitus merges the social and individual and brings out the society's common perceptions concerning the different languages and their use.
The study describes language usage and meanings of languages in a multilingual society. It casts light on the meaning of the language of instruction up to the university level and the ways the local languages are used in Tanzania.
Tiivistelmä
Tutkimus sijoittuu Mwanzan kaupungissa Tansaniassa sijaitsevan St. Augustine University of Tanzania (SAUT) -nimisen yliopiston kampukselle. Tutkimus on etnografinen analyysi siitä, millaisia merkityksiä SAUT:n yliopiston opiskelijat antavat elämässään käyttämilleen kielille. Nämä merkitykset sijoitetaan Tansanian monikielisen yhteiskunnan historialliseen ja poliittiseen kontekstiin. Tutkimuksessa korostuvat kielten merkitykset suhteessa Tansanian koulutusjärjestelmään.
Tutkimus sijoittuu kielitieteellisen antropologian ja alun perin Dell Hymesin kehittämän viestinnän etnografian (ethnography of communication) perinteeseen. Tutkimusmateriaali on kerätty pääasiassa seitsemän kuukauden yliopistovaihdon aikana 2010-2011 ja se koostuu osallistuvasta havainnoinnista, 9 opiskelijan haastattelusta ja 33 kyselylomakkeesta.
Aineisto analysoidaan temaattisesti käyttäen Pierre Bourdieun linguistic practice- ja linguistic habitus -käsitteitä. Tutkimuksessä kysytään, miten näiden käsitteiden avulla voidaan ymmärtää ja kuvata opiskelijoiden kielellistä tilannetta. Opiskelijoiden kielille antamia merkitykset liitetään myös kielten symbolista ja yhteiskunnallista asemaa koskevaan keskusteluun
Tutkimus havainnollistaa, miten voimakkaasti yhteiskunnan ja erityisesti koulutusjärjestelmän eri kielille antamat käytännölliset ja symboliset merkitykset vaikuttavat yksilöiden kielille antamiin merkityksiin. Vaikka opiskelijat yhdistävät kielet tiettyyn käyttökonteksteihin, he käytännössä sekoittavat kieliä luovasti ja käyttävät niitä sekaisin eri konteksteissa. Tämän vuoksi Bourdieun linguistic practice -käsitteen voi katsoa soveltuvan hyvin kuvaamaan opiskelijoiden kielellisiä käytäntöjä. Kielellinen habitus taas toimii sosiaalisen ja henkilökohtaisen kokemuksen yhdistävänä käsitteenä ja tuo esiin tansanialaisessa yhteiskunnassa yleiset käsitykset eri kielistä ja niiden käytöstä.
Tutkimus kuvaa monikielisen yhteiskunnan kielenkäytön tapoja ja merkityksiä. Sen kielenkäytön kuvaus valottaa erityisesti opetuskielen merkitystä yliopistotasolla sekä paikalliskielten käyttötapoja Tanzaniassa.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Finnish student language teachers reflecting on linguistic concepts related to sentence structures : Students recognising linguistic concepts in L1 and L2 textbooks
Nupponen, Anne-Maria; Jeskanen, Seija; Rättyä, Kaisu (2019)
article -
Making sense of linguistic diversity in Helsinki, Finland : the timespace of affects in the linguistic landscape
Pienimäki, Hanna-Mari; Väisänen, Tuomas; Hiippala, Tuomo (09.10.2023)
articleThis article explores the spatiotemporal and affective qualities of linguistic landscapes at three linguistically diverse neighborhoods in Helsinki, Finland. The three sites were selected for qualitative fieldwork using a ... -
Linguistic, psychological and epistemic vulnerability in asylum procedures : An interdisciplinary approach
Määttä, Simo K.; Puumala, Eeva; Ylikomi, Riitta (2020)
article