Lukion terveystiedon oppikirjojen tehtävät terveysosaamisen ilmentäjinä ja ylioppilaskirjoituksiin valmistajina
Kakkola, Katju (2014)
Kakkola, Katju
2014
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-09-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201409192142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201409192142
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten terveystiedon oppikirjatehtävät ilmentävät terveysosaamisen osa-alueita ja miten ne valmentavat ylioppilaskirjoituksiin. Tutkimuskohteenani ovat lukion terveystiedon ensimmäisen kurssin oppikirjat sekä terveystiedon ylioppilaskokeet (2007 2014). Tutkimuksen pohjana käytän myös lukion opetussuunnitelman perusteita (2003).
Tutkimukseni noudattaa hermeneuttista, laadullista tutkimusotetta. Se on oppikirjatutkimus, jonka tutkimusmenetelmänä on sisällönanalyysi. Tutkimus on abduktiivinen eli teoriaohjaava.
Käytin tutkimuksessa teoriapohjana Paakkarin & Paakkarin (2012) terveysosaamisen osa-alueita. Tutkin, miten tehtävät edistävät eri osa-alueita: teoreettista tietoa, taitoja, kriittistä ajattelua, itsetuntemusta sekä eettistä vastuullisuutta.
Tutkin myös terveystiedon oppikirjatehtäviä valmistajina ylioppilaskirjoituksiin. Tulosten mukaan on havaittavissa, että tehtävätyypit terveystiedon kirjoissa ja ylioppilaskokeissa ovat melko samanlaisia, joskin terveystiedon oppikirjat antavat enemmän apuja ja ohjaavat vastaukseen. Apuja annetaan toisissa tehtävissä enemmän kuin toisissa ja kirjat pyrkivät siihen, että apujen kautta oppilas oppii lopulta itse ajattelemaan asioita monelta kannalta ja vastaamaan terveystiedon ylioppilaskoekysymyksiin ilman avustavia kysymyksiä. Toiset oppikirjat valmentavat selkeästi määrätietoisemmin ylioppilaskirjoituksiin kuin toiset, mikä on nähtävissä tehtävien monipuolisuudessa, vaativuudessa sekä johdonmukaisuudessa.
Kaikkia terveysosaamisen osa-alueita pyritään kehittämään terveystiedon oppikirjojen tehtävissä. Suurin osa tehtävistä on teoreettista tietoa tai itsetuntemusta harjoittavaa ja vähemmälle jää käytännön taitojen harjoittaminen käytännössä. Eri kirjasarjat eroavat toisistaan ja osa kirjoista sisältää vähän tehtäviä. Koska tehtävillä on merkittävä rooli oppimisessa, olisi tärkeää, että tulevissa terveystiedon oppikirjoissa kaikista tärkeistä terveystiedon sisällöistä olisi oppikirjoissa edes muutama tehtävä.
Tutkimukseni noudattaa hermeneuttista, laadullista tutkimusotetta. Se on oppikirjatutkimus, jonka tutkimusmenetelmänä on sisällönanalyysi. Tutkimus on abduktiivinen eli teoriaohjaava.
Käytin tutkimuksessa teoriapohjana Paakkarin & Paakkarin (2012) terveysosaamisen osa-alueita. Tutkin, miten tehtävät edistävät eri osa-alueita: teoreettista tietoa, taitoja, kriittistä ajattelua, itsetuntemusta sekä eettistä vastuullisuutta.
Tutkin myös terveystiedon oppikirjatehtäviä valmistajina ylioppilaskirjoituksiin. Tulosten mukaan on havaittavissa, että tehtävätyypit terveystiedon kirjoissa ja ylioppilaskokeissa ovat melko samanlaisia, joskin terveystiedon oppikirjat antavat enemmän apuja ja ohjaavat vastaukseen. Apuja annetaan toisissa tehtävissä enemmän kuin toisissa ja kirjat pyrkivät siihen, että apujen kautta oppilas oppii lopulta itse ajattelemaan asioita monelta kannalta ja vastaamaan terveystiedon ylioppilaskoekysymyksiin ilman avustavia kysymyksiä. Toiset oppikirjat valmentavat selkeästi määrätietoisemmin ylioppilaskirjoituksiin kuin toiset, mikä on nähtävissä tehtävien monipuolisuudessa, vaativuudessa sekä johdonmukaisuudessa.
Kaikkia terveysosaamisen osa-alueita pyritään kehittämään terveystiedon oppikirjojen tehtävissä. Suurin osa tehtävistä on teoreettista tietoa tai itsetuntemusta harjoittavaa ja vähemmälle jää käytännön taitojen harjoittaminen käytännössä. Eri kirjasarjat eroavat toisistaan ja osa kirjoista sisältää vähän tehtäviä. Koska tehtävillä on merkittävä rooli oppimisessa, olisi tärkeää, että tulevissa terveystiedon oppikirjoissa kaikista tärkeistä terveystiedon sisällöistä olisi oppikirjoissa edes muutama tehtävä.