Työntekijöiden työssä pysymisen edistäminen - case: liikunta-alan yritys
Äijö, Suvi (2014)
Äijö, Suvi
2014
Yrityksen johtaminen - Management and Organization
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-05-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406161770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406161770
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa pyritään ymmärtämään työntekijöiden työssä pysymistä sekä sitä, kuinka esimies voi edistää työntekijöiden työssä pysymistä tulevaisuudessa. Aiheeseen liittyvä aikaisempi tutkimus on tarkastellut pääasiassa yritykseen sitoutumista. Tässä tutkimuksessa halutaan saada erilaisia näkökulmia työntekijöiden työssä pysymiseen, joten sitä tarkastellaan uudemman juurtuneisuusteorian kautta. Juurtuneisuusteoriassa työssä pysymistä selittää muun muassa yrityksen sisälle muodostuneet suhteet ja yritykseen samaistuminen. Näistä ensimmäisen voidaan nähdä liittyvän esimies-alaissuhteeseen ja jälkimmäisen sisäiseen suhdemarkkinointiin. Teoreettinen viitekehys on muodostettu siitä, kuinka nämä kaksi pääteemaa: esimiehen ja alaisen välinen LMX-suhde ja sisäinen suhdemarkkinointi liittyvät työntekijöiden työssä pysymiseen.
Tutkimus on tapaustutkimus, jossa on hyödynnetty sekä määrällistä että laadullista aineistoa. Liikuntapalveluita tarjoavan caseyrityksen kaikille työntekijöille lähetettiin kysely liittyen työntekijän esimies-alaissuhteeseen sekä työssä pysymiseen. Tämän jälkeen suoritettiin teemahaastattelut neljälle työntekijälle siten, että analyysivaiheessa pystyttiin etsimään samankaltaisuuksia ja eroavaisuuksia sen suhteen, kuinka esimiessuhteen heikoksi tai laadukkaaksi kokevat työntekijät arvioivat pysyvyyttään yrityksessä. Analyysimenetelmä oli teoriaohjaavaa sisällönanalyysi, ja tutkimuksessa hyödynnettiin sekä teoria- että aineistolähtöistä päättelyketjua.
Tutkimustulosten mukaan esimieheltä hoituu tällä hetkellä erittäin hyvin asioiden johtaminen. Ihmisten johtamiseen tulisi sen sijaan kiinnittää enemmän huomiota, jotta kaikki työntekijäsuhteet voisivat olla LMX-teorian ja sisäisen suhdemarkkinoinnin mukaisesti mahdollisimman korkealaatuisia ja pysyviä. Esimiessuhteeseen tyytyväiset työntekijät ovat yleisesti ottaen myös sitoutuneempia yritykseen, ja näkevät itsensä yrityksen työntekijöinä tulevaisuudessa. Tämä tutkimus ei ota kuitenkaan kantaa siihen, onko yrityksen näkökulmasta edullista pitää kaikkia työntekijöitä yrityksessä pidempään.
Tutkimuksen kautta on pystytty esittämään parannusehdotuksia työntekijöiden työssä pysymisen edistämiseksi. Tällaisia johtamiseen liittyviä tekijöitä on esimerkiksi asiakaspalautteiden kyseenalaistaminen, vanhojen työntekijöiden huomioiminen, työntekijöiden eri persoonallisuuksien arvostaminen, arvoihin sidottu esimiestoiminta, suunnitelmallisuus yrityksen toiminnassa ja myönteisten tarinoiden lisääminen työpaikalla. Kaiken kattavaa totuutta työntekijöiden työssä pysymisestä on kuitenkin mahdotonta esittää, sillä työssä pysymistä tulisi aina arvioida jokaisen ihmisen ja tilanteen kohdalla erikseen. Lisäksi on huomioitava, että yrityksen arvot ja toimintatavat määritellään usein yrityksen ylemmässä johtoportaassa tai toimialaan liittyvissä yleisissä määräyksissä. Tämä tutkimus luo tarpeen sille, että täytyisi tehdä kattavampaa tutkimusta esimerkiksi työehtosopimusten vaikutuksesta työntekijöiden hyvinvointiin ja työssä pysymiseen.
Tutkimus on tapaustutkimus, jossa on hyödynnetty sekä määrällistä että laadullista aineistoa. Liikuntapalveluita tarjoavan caseyrityksen kaikille työntekijöille lähetettiin kysely liittyen työntekijän esimies-alaissuhteeseen sekä työssä pysymiseen. Tämän jälkeen suoritettiin teemahaastattelut neljälle työntekijälle siten, että analyysivaiheessa pystyttiin etsimään samankaltaisuuksia ja eroavaisuuksia sen suhteen, kuinka esimiessuhteen heikoksi tai laadukkaaksi kokevat työntekijät arvioivat pysyvyyttään yrityksessä. Analyysimenetelmä oli teoriaohjaavaa sisällönanalyysi, ja tutkimuksessa hyödynnettiin sekä teoria- että aineistolähtöistä päättelyketjua.
Tutkimustulosten mukaan esimieheltä hoituu tällä hetkellä erittäin hyvin asioiden johtaminen. Ihmisten johtamiseen tulisi sen sijaan kiinnittää enemmän huomiota, jotta kaikki työntekijäsuhteet voisivat olla LMX-teorian ja sisäisen suhdemarkkinoinnin mukaisesti mahdollisimman korkealaatuisia ja pysyviä. Esimiessuhteeseen tyytyväiset työntekijät ovat yleisesti ottaen myös sitoutuneempia yritykseen, ja näkevät itsensä yrityksen työntekijöinä tulevaisuudessa. Tämä tutkimus ei ota kuitenkaan kantaa siihen, onko yrityksen näkökulmasta edullista pitää kaikkia työntekijöitä yrityksessä pidempään.
Tutkimuksen kautta on pystytty esittämään parannusehdotuksia työntekijöiden työssä pysymisen edistämiseksi. Tällaisia johtamiseen liittyviä tekijöitä on esimerkiksi asiakaspalautteiden kyseenalaistaminen, vanhojen työntekijöiden huomioiminen, työntekijöiden eri persoonallisuuksien arvostaminen, arvoihin sidottu esimiestoiminta, suunnitelmallisuus yrityksen toiminnassa ja myönteisten tarinoiden lisääminen työpaikalla. Kaiken kattavaa totuutta työntekijöiden työssä pysymisestä on kuitenkin mahdotonta esittää, sillä työssä pysymistä tulisi aina arvioida jokaisen ihmisen ja tilanteen kohdalla erikseen. Lisäksi on huomioitava, että yrityksen arvot ja toimintatavat määritellään usein yrityksen ylemmässä johtoportaassa tai toimialaan liittyvissä yleisissä määräyksissä. Tämä tutkimus luo tarpeen sille, että täytyisi tehdä kattavampaa tutkimusta esimerkiksi työehtosopimusten vaikutuksesta työntekijöiden hyvinvointiin ja työssä pysymiseen.