Seniorit ja tekstiviestittely kosketusnäyttöisillä matkapuhelimilla
Övermark, Reetta (2014)
Övermark, Reetta
2014
Vuorovaikutteinen teknologia - Interactive Technology
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406091683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406091683
Tiivistelmä
Yhteiskuntamme väestörakenne muuttuu niin, että vanhempaa väestöä on koko ajan enemmän. Sen vuoksi on tärkeää tietää, miten senioreille pystytään tekemään helpompikäyttöisiä laitteita, esimerkiksi matkapuhelimia.
Tässä työssä on selvitetty senioreiden kokemuksia tekstiviestin kirjoittamisesta ja erityisesti tutkittu tekstiviestin kirjoittamista kosketusnäyttöisellä matkapuhelimella. Tutkimuksessa haluttiin selvittää myös millaisia vaikeuksia seniorit kohtaavat, kun he opettelevat kirjoittamaan tekstiviestin kosketusnäyttöisellä matkapuhelimella.
Tutkimukseen osallistui 9 senioria, 3 miestä ja 6 naista. Jokaisen osallistujan kanssa tehtiin kolme sessiota, joissa opeteltiin tekstiviestin kirjoitusta. Sessiot videoitiin osallistujan luvalla. Jokaisessa sessiossa oli käytössä osallistujan oma matkapuhelin ja kaksi kosketusnäyttöistä matkapuhelinta. Sessioiden aikana osallistuja sai ensin harjoitella tekstiviestin kirjoitusta ja sen jälkeen hän kirjoitti vertailulauseen, jonka hän lähetti minun matkapuhelimeeni. Tämä tehtiin jokaisella matkapuhelimella. Videotallenteesta saatiin selville muun muassa vertailulauseen kirjoitusaika ja ongelmatilanteet matkapuhelinten kanssa.
Senioreiden tekstiviestikokemus vaihtelee. Osa osallistujista ei ollut kirjoittanut tekstiviestiä lainkaan ja osa taas kirjoittaa niitä päivittäin. Vain kaksi osallistujista oli käyttänyt kosketusnäyttöistä matkapuhelinta aiemmin. Tutkimuksessa selvisi, että seniori oppii kirjoittamaan tekstiviestin kosketusnäyttöisellä matkapuhelimella niin halutessaan. Tekstiviestin kirjoittamisessa tulevat virhepainallukset vähenevät harjoittelun myötä. Virhepainallusten lisäksi ongelmatilanteita tuli vastaanottajan lisäämisessä.
Tässä työssä on selvitetty senioreiden kokemuksia tekstiviestin kirjoittamisesta ja erityisesti tutkittu tekstiviestin kirjoittamista kosketusnäyttöisellä matkapuhelimella. Tutkimuksessa haluttiin selvittää myös millaisia vaikeuksia seniorit kohtaavat, kun he opettelevat kirjoittamaan tekstiviestin kosketusnäyttöisellä matkapuhelimella.
Tutkimukseen osallistui 9 senioria, 3 miestä ja 6 naista. Jokaisen osallistujan kanssa tehtiin kolme sessiota, joissa opeteltiin tekstiviestin kirjoitusta. Sessiot videoitiin osallistujan luvalla. Jokaisessa sessiossa oli käytössä osallistujan oma matkapuhelin ja kaksi kosketusnäyttöistä matkapuhelinta. Sessioiden aikana osallistuja sai ensin harjoitella tekstiviestin kirjoitusta ja sen jälkeen hän kirjoitti vertailulauseen, jonka hän lähetti minun matkapuhelimeeni. Tämä tehtiin jokaisella matkapuhelimella. Videotallenteesta saatiin selville muun muassa vertailulauseen kirjoitusaika ja ongelmatilanteet matkapuhelinten kanssa.
Senioreiden tekstiviestikokemus vaihtelee. Osa osallistujista ei ollut kirjoittanut tekstiviestiä lainkaan ja osa taas kirjoittaa niitä päivittäin. Vain kaksi osallistujista oli käyttänyt kosketusnäyttöistä matkapuhelinta aiemmin. Tutkimuksessa selvisi, että seniori oppii kirjoittamaan tekstiviestin kosketusnäyttöisellä matkapuhelimella niin halutessaan. Tekstiviestin kirjoittamisessa tulevat virhepainallukset vähenevät harjoittelun myötä. Virhepainallusten lisäksi ongelmatilanteita tuli vastaanottajan lisäämisessä.