Reaaliaikaisten internet-pelien verkkotekniikasta
HÄSÄNEN, AKU (2014)
HÄSÄNEN, AKU
2014
Tietojenkäsittelyoppi - Computer Science
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-02-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201403111203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201403111203
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee reaaliaikaisissa internet-peleissä
käytettäviä sovelluskerroksen verkkoprotokollia. Tutkielmassa selvitetään,
millaisia erityisvaatimuksia reaaliaikainen pelikokemus asettaa pelin
verkkokoodille, ja kuinka nämä vaatimukset on yritetty täyttää tutkimukseen
valitussa esimerkkitapauksessa. Tutkimuksen kohteena on ensisijaisesti pelin
avoimen lähdekoodin sekä vakiintuneen aseman ansiosta Id Softwaren Quake 3,
jonka verkkoteknisiä ratkaisuja voitaneen pitää eräänlaisena merkkipaaluna
reaaliaikaisten verkkopelien historiassa. Tutkimuksen tuloksena on
yksityiskohtainen ja laaja-alainen kokonaiskuva reaaliaikaisen internet-pelin
verkkoprotokollan toteuttamiseen liittyvistä haasteista ja ratkaisuista sekä
ajatuksia mahdollisista kehityssuuntauksista ja niiden toteuttamisesta
tutkielmassa käsitellyn verkkoprotokollan tarjoamalle pohjalle. peliohjelmointi C-ohjelmointi verkkoprotokollat verkko-ohjelmointi
käytettäviä sovelluskerroksen verkkoprotokollia. Tutkielmassa selvitetään,
millaisia erityisvaatimuksia reaaliaikainen pelikokemus asettaa pelin
verkkokoodille, ja kuinka nämä vaatimukset on yritetty täyttää tutkimukseen
valitussa esimerkkitapauksessa. Tutkimuksen kohteena on ensisijaisesti pelin
avoimen lähdekoodin sekä vakiintuneen aseman ansiosta Id Softwaren Quake 3,
jonka verkkoteknisiä ratkaisuja voitaneen pitää eräänlaisena merkkipaaluna
reaaliaikaisten verkkopelien historiassa. Tutkimuksen tuloksena on
yksityiskohtainen ja laaja-alainen kokonaiskuva reaaliaikaisen internet-pelin
verkkoprotokollan toteuttamiseen liittyvistä haasteista ja ratkaisuista sekä
ajatuksia mahdollisista kehityssuuntauksista ja niiden toteuttamisesta
tutkielmassa käsitellyn verkkoprotokollan tarjoamalle pohjalle.