Hegemonisen maskuliinisuuden tavoittelu ja tavoittelun murtumat Facebookissa
MYYRY, SALLA (2014)
MYYRY, SALLA
2014
Sosiaalitieteiden maisteriopinnot - Master's Programme in Social Sciences
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-01-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201402061101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201402061101
Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee maskuliinisuuksien rakentumista sosiaalisessa mediassa. Tutkielman tarkoituksena on tarkastella maskuliinisuuksien ja feminiinisyyksien esiintymistä osana verkostoyhteisö Facebookissa tapahtuvaa vuorovaikutusta ja minäkuvan rakentamista. Tutkielman tehtävänä on selvittää, kuinka miehet rakentavat maskuliinista kuvaa itsestään sosiaalisessa mediassa ja kuinka tämä kuva sijoittuu Facebookissa homososiaalisten ja muiden suhteiden määrittämään maskuliinisuuksien hierarkiaan.
Aineisto koostuu 20 itsensä mieheksi määrittävän henkilön Facebook-profiilista, jotka ovat valikoituneet osaksi tutkielmaa erään suomalaisessa yliopistossa vaikuttavan ainejärjestön Facebook-ryhmästä. Tarkastelu kohdistuu profiilien aikajana- ja henkilötiedot-välilehtiin, joista on teemoiteltu puheesta, linkityksistä ja kuvista esiin nousevia elämänteemoja ja niiden erilaisia sävyjä. Elämänteemat ovat puheenaiheita, joita miehet tuovat esille osana omaa elämäänsä. Tutkielmani on feministisesti orientoitunut ja analyysimenetelmänä siinä käytetään lähiluvun otetta.
Tutkielman teoreettinen tausta on jaettu kolmeen kenttään, joita ovat vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa, sukupuolen performormatiivisuus ja maskuliinisuuksien hierarkkisuus. Sosiaalinen media näyttäytyy tutkielmassa toimintaympäristönä, joka antaa käyttäjälleen mahdollisuuden huolitella paljastamaansa minäkuvaa sekä yhtä aikaa toimia vuorovaikutteisesti online-ympäristössä muiden käyttäjien kanssa. Tutkielmassani toimintaa Facebookissa tarkastellaan sukupuoliperformaationa, jota offline-vuorovaikutuksessa muotoutuneet heteroseksuaalinen matriisi ja kulttuuriset normistot ohjailevat. Lähtökohtaisena odotuksena on ollut, että sukupuolensa mieheksi määrittävät henkilöt performoivat sukupuoltaan maskuliinisia elämänteemoja ja omaa maskuliinista toimijuuttaan painottaen, koska ympäröivä kulttuuri ohjaa heitä siihen. Tässä tutkielmassa sovellan hegemonisen maskuliinisuuden käsitettä maskuliinisuuksien hierarkian erittelyyn ja homososiaalisten suhteiden vaikutusten tarkasteluun.
Aineiston muodostavissa Facebook-profiileissa painottuvat elämänteemat, kuten urheilu, tekniikka ja työ, jotka myötäilevät aiempia tutkimustuloksia, joissa nämä kolme elämänteemaa ovat liitetty sankarillisen maskuliinisuuskuvan rakentamiseen. Sankarillisen maskuliinisuuden teemojen rinnalla miehet puhuvat Facebook-profiileissaan ulkonäöstä, ruuasta ja perhesuhteistaan, joita ei aiemmissa tutkimustuloksissa ole nähty osana hegemonisen maskuliinisuuskuvan rakentamista, jotka kuitenkin tämän tutkielman aineistossa näyttäytyvät osana hegemonisen kuvan rakentamista. Miesten homososiaalisissa suhteissa tapahtuva vuorovaikutus näyttäytyy merkittävänä hegemonisen mieskuvan määrittäjänä. Homososiaalisten suhteiden rinnalla naisten harjoittama kommentointi vaikuttaa erilaisten maskuliinisuuksien hierarkiaan sijoittumiseen. Hegemoniseen maskuliinisuuteen yltämättömyyttä pyritään paikkaamaan itseironian keinoin ja marginaalisten maskuliinisuuksien esille tuomisella. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että miehisyyttä ei voida määritellä ainoastaan maskuliinisuuteen liitettävin termein, vaan miesten on lupa toimia entistä enemmän myös feminiiniseksi miellettyjen elämänteemojen parissa.
Aineisto koostuu 20 itsensä mieheksi määrittävän henkilön Facebook-profiilista, jotka ovat valikoituneet osaksi tutkielmaa erään suomalaisessa yliopistossa vaikuttavan ainejärjestön Facebook-ryhmästä. Tarkastelu kohdistuu profiilien aikajana- ja henkilötiedot-välilehtiin, joista on teemoiteltu puheesta, linkityksistä ja kuvista esiin nousevia elämänteemoja ja niiden erilaisia sävyjä. Elämänteemat ovat puheenaiheita, joita miehet tuovat esille osana omaa elämäänsä. Tutkielmani on feministisesti orientoitunut ja analyysimenetelmänä siinä käytetään lähiluvun otetta.
Tutkielman teoreettinen tausta on jaettu kolmeen kenttään, joita ovat vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa, sukupuolen performormatiivisuus ja maskuliinisuuksien hierarkkisuus. Sosiaalinen media näyttäytyy tutkielmassa toimintaympäristönä, joka antaa käyttäjälleen mahdollisuuden huolitella paljastamaansa minäkuvaa sekä yhtä aikaa toimia vuorovaikutteisesti online-ympäristössä muiden käyttäjien kanssa. Tutkielmassani toimintaa Facebookissa tarkastellaan sukupuoliperformaationa, jota offline-vuorovaikutuksessa muotoutuneet heteroseksuaalinen matriisi ja kulttuuriset normistot ohjailevat. Lähtökohtaisena odotuksena on ollut, että sukupuolensa mieheksi määrittävät henkilöt performoivat sukupuoltaan maskuliinisia elämänteemoja ja omaa maskuliinista toimijuuttaan painottaen, koska ympäröivä kulttuuri ohjaa heitä siihen. Tässä tutkielmassa sovellan hegemonisen maskuliinisuuden käsitettä maskuliinisuuksien hierarkian erittelyyn ja homososiaalisten suhteiden vaikutusten tarkasteluun.
Aineiston muodostavissa Facebook-profiileissa painottuvat elämänteemat, kuten urheilu, tekniikka ja työ, jotka myötäilevät aiempia tutkimustuloksia, joissa nämä kolme elämänteemaa ovat liitetty sankarillisen maskuliinisuuskuvan rakentamiseen. Sankarillisen maskuliinisuuden teemojen rinnalla miehet puhuvat Facebook-profiileissaan ulkonäöstä, ruuasta ja perhesuhteistaan, joita ei aiemmissa tutkimustuloksissa ole nähty osana hegemonisen maskuliinisuuskuvan rakentamista, jotka kuitenkin tämän tutkielman aineistossa näyttäytyvät osana hegemonisen kuvan rakentamista. Miesten homososiaalisissa suhteissa tapahtuva vuorovaikutus näyttäytyy merkittävänä hegemonisen mieskuvan määrittäjänä. Homososiaalisten suhteiden rinnalla naisten harjoittama kommentointi vaikuttaa erilaisten maskuliinisuuksien hierarkiaan sijoittumiseen. Hegemoniseen maskuliinisuuteen yltämättömyyttä pyritään paikkaamaan itseironian keinoin ja marginaalisten maskuliinisuuksien esille tuomisella. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että miehisyyttä ei voida määritellä ainoastaan maskuliinisuuteen liitettävin termein, vaan miesten on lupa toimia entistä enemmän myös feminiiniseksi miellettyjen elämänteemojen parissa.