Tutkiva oppiminen alakoulun biologian oppi- ja tehtäväkirjoissa
NIKKANEN, TIIA (2013)
NIKKANEN, TIIA
2013
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriopinnot - Master's Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-10-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201310291531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201310291531
Tiivistelmä
Siirryttäessä lapsikeskeiseen opetussuunnitelmaan 1990-luvulla luonnontieteiden opetuksen tavoitteeksi asetettiin uudenlainen tiedeopetus, mikä tarkoitti opetuksen suuntaamista tutkivan oppimisen suuntaan. Samalla kun opetukseen lisättiin kokeellisuutta, opetusta pyrittiin myös laajentamaan perinteisen luokkahuoneen ulkopuolelle. Vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin lisättiin edellytys, että alakoulun biologia-maantiedon opetuksen tulee perustua tutkivaan oppimiseen.Tutkivan oppimisen menetelmän tavoitteena on pyrkiä ymmärtämään tutkimuksen kohteena olevia ilmiöitä ja ratkaisemaan erilaisia ongelmia prosessimaisessa työskentelyssä. Tutkiva oppiminen mahdollistaa oppijan skeemojen rakentumisen ja syvällisen oppimisen. Sisältötiedon hankkimisen lisäksi tutkivan oppimisen tavoitteena on kehittää oppilaiden metakognitiivisia taitoja.Luonnosten perusteella myös tekeillä olevassa uudessa opetussuunnitelmassa tullaan korostamaan tutkivia työtapoja sekä ilmiökeskeistä pedagogiikkaa.
Oppi- ja tehtäväkirjat ovat perinteisesti olleet tärkeä osa suomalaista koulunkäyntiä. Oppikirjakustantajat tekevät materiaalia opetuskäyttöön opetussuunnitelmien sisältöjen perusteellamutta vastuu oppikirjan laadun ja tason tarkastamisesta on kirjoja valitsevalla opettajalla.Tutkimuksen fokus oli oppimateriaalien näyttäytymisessä oppilaalle oppimisen välineenä ja innoittajana biologian opiskeluun.Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tutkiva oppiminen näkyy tämän hetkisissä painetuissa oppilaille suunnatuissa 5-6 luokan biologia-maantiedon oppi- ja tehtäväkirjoissa ja esittää tulosten perusteella pohdintaa siitä, miten painotukset ehkä muuttuvat tulevaisuudessa uuden opetussuunnitelman ja pedagogisten suuntausten myötä. Tutkittaviksi oppimateriaaleiksi valittiin ne suomenkieliset alakoulun biologian oppi- ja tehtäväkirjat, jotka olivat myynnissä tutkimusta tehtäessä.Tutkimusaineisto analysoitiin ja luokiteltiin sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, miten oppimateriaali ohjasi ja innosti oppimiseen erityisesti tutkivien työtapojen osalta ja pohdittiin myös, mitä lisäarvoa tutkiva oppiminen oppimateriaaleissa voisi tuoda biologian opiskeluun alakoulussa.
Tutkiva oppiminen soveltuu hyvin luonnontieteellisten ilmiöiden tarkasteluun, sillä ne ovat usein konkreettisesti mitattavia tai havainnoitavia asioita ja toisaalta vaiheittain etenevät ilmiöt edellyttävät prosessimaista havainnoimista. Analysoidut oppi- ja tehtäväkirjat sisälsivät kuitenkin melko vähän viitteitä tutkivaan oppimiseen verrattuna oppikirjojen tekstin ja tehtäväkirjojen tehtävien kokonaismäärään. Tutkimuksen perusteella kaikki kirjasarjat esittelivät tutkivaan oppimiseen liittyviä työtapoja ja -välineitä, mutta erot tutkivaan oppimiseen liittyvien tekstien ja tehtävien määrässä oppi- ja tehtäväkirjojen välillä vaihtelivat kirjasarjoittain merkittävästi. Tutkimuksellisuutta oli eniten viidennen luokan biologia-maantieto-oppiaineen oppimateriaaleissa, joissa myös biologian oppiaineksen osuus oli suurempi kuin kuudennen luokan oppi- ja tehtäväkirjoissa. Tutkimuksen perusteella oppikirjojen teksti ja tehtävät pyrkivät innostamaan oppilasta koulussa suoritettavien tehtävien puitteissa tekemään pieniä tutkimuksia ja retkeilemään, mutta oppimateriaaleissa ei kuitenkaan kannustettu tutkivan työskentelyn jatkamiseen vapaa-ajalla. Tutkiva oppiminen on hyvä keino kehittää oppilaan ajattelua, oppimista ja tiedon jäsentämistä ja sen vuoksi suositeltava opetusmenetelmä paitsi biologian, myös muiden oppiaineiden opetukseen. Oppi- ja tehtäväkirjojen tutkivien tehtävien avulla oppilas tutustuu tutkivaan oppimiseen ja jos oppimateriaalit tukevat tutkivaa oppimista, opettajan on helpompi toteuttaa oppitunneille kokeellista toimintaa tutkivan oppimisen mallia hyödyntäen.Elämyksellisyys ja positiiviset oppimiskokemukset kannustavat oppilasta myös tulevaisuudessa luonnontieteiden opiskeluun.
Oppi- ja tehtäväkirjat ovat perinteisesti olleet tärkeä osa suomalaista koulunkäyntiä. Oppikirjakustantajat tekevät materiaalia opetuskäyttöön opetussuunnitelmien sisältöjen perusteellamutta vastuu oppikirjan laadun ja tason tarkastamisesta on kirjoja valitsevalla opettajalla.Tutkimuksen fokus oli oppimateriaalien näyttäytymisessä oppilaalle oppimisen välineenä ja innoittajana biologian opiskeluun.Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tutkiva oppiminen näkyy tämän hetkisissä painetuissa oppilaille suunnatuissa 5-6 luokan biologia-maantiedon oppi- ja tehtäväkirjoissa ja esittää tulosten perusteella pohdintaa siitä, miten painotukset ehkä muuttuvat tulevaisuudessa uuden opetussuunnitelman ja pedagogisten suuntausten myötä. Tutkittaviksi oppimateriaaleiksi valittiin ne suomenkieliset alakoulun biologian oppi- ja tehtäväkirjat, jotka olivat myynnissä tutkimusta tehtäessä.Tutkimusaineisto analysoitiin ja luokiteltiin sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, miten oppimateriaali ohjasi ja innosti oppimiseen erityisesti tutkivien työtapojen osalta ja pohdittiin myös, mitä lisäarvoa tutkiva oppiminen oppimateriaaleissa voisi tuoda biologian opiskeluun alakoulussa.
Tutkiva oppiminen soveltuu hyvin luonnontieteellisten ilmiöiden tarkasteluun, sillä ne ovat usein konkreettisesti mitattavia tai havainnoitavia asioita ja toisaalta vaiheittain etenevät ilmiöt edellyttävät prosessimaista havainnoimista. Analysoidut oppi- ja tehtäväkirjat sisälsivät kuitenkin melko vähän viitteitä tutkivaan oppimiseen verrattuna oppikirjojen tekstin ja tehtäväkirjojen tehtävien kokonaismäärään. Tutkimuksen perusteella kaikki kirjasarjat esittelivät tutkivaan oppimiseen liittyviä työtapoja ja -välineitä, mutta erot tutkivaan oppimiseen liittyvien tekstien ja tehtävien määrässä oppi- ja tehtäväkirjojen välillä vaihtelivat kirjasarjoittain merkittävästi. Tutkimuksellisuutta oli eniten viidennen luokan biologia-maantieto-oppiaineen oppimateriaaleissa, joissa myös biologian oppiaineksen osuus oli suurempi kuin kuudennen luokan oppi- ja tehtäväkirjoissa. Tutkimuksen perusteella oppikirjojen teksti ja tehtävät pyrkivät innostamaan oppilasta koulussa suoritettavien tehtävien puitteissa tekemään pieniä tutkimuksia ja retkeilemään, mutta oppimateriaaleissa ei kuitenkaan kannustettu tutkivan työskentelyn jatkamiseen vapaa-ajalla. Tutkiva oppiminen on hyvä keino kehittää oppilaan ajattelua, oppimista ja tiedon jäsentämistä ja sen vuoksi suositeltava opetusmenetelmä paitsi biologian, myös muiden oppiaineiden opetukseen. Oppi- ja tehtäväkirjojen tutkivien tehtävien avulla oppilas tutustuu tutkivaan oppimiseen ja jos oppimateriaalit tukevat tutkivaa oppimista, opettajan on helpompi toteuttaa oppitunneille kokeellista toimintaa tutkivan oppimisen mallia hyödyntäen.Elämyksellisyys ja positiiviset oppimiskokemukset kannustavat oppilasta myös tulevaisuudessa luonnontieteiden opiskeluun.