Den nordiska kulturen i läroböcker: Innehållsanalys av läroböcker i svenska som det andra inhemska språket för årskurs sex i Finland
Valkama, Annika (2022)
Valkama, Annika
2022
Pohjoismaisten kielten kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Scandinavian Languages
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-04-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202203302885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202203302885
Tiivistelmä
I den här kandidatavhandlingen studerar jag behandling av den nordiska kulturen i läroböcker i svenska som det andra inhemska språket för årskurs sex i Finland. Kandidatavhandlingens syfte är att ta reda på hur den nordiska kulturen syns och presenteras i läroböcker i svenska som det andra inhemska språket för årskurs sex i Finland. I avhandlingen tar jag också reda på om det finns skillnader i kulturellt innehåll mellan olika lärobokserier. Dessutom jämför jag det kulturella innehållet i läroböcker med vad som sägs i läroplanens grunder om kulturen som en del av svenskundervisningen. I kandidatavhandlingen söker jag svar på följande forskningsfrågor: Hur syns den nordiska kulturen i läroböcker i svenska för årskurs sex i Finland? Finns det skillnader mellan olika bokserier med avseende på hur kultur presenteras i läroböckerna? Uppfyller kulturellt innehåll de mål som anges i läroplanen? Undersökningens material består av tre läroböcker i två olika lärobokserier. Närmare består undersökningsmaterialet av sådana texter och övningar i läroböckerna som har något att göra med kultur, Sverige och de anda nordiska länder eller finlandssvenska och sverigesvenska. Den första boken heter Hallonbåt 1–2 och den innehåller både texter och övningar. De två andra böckerna ingår i serien På Gång 1 och den ena är en textbok och den andra en övningsbok. Böckerna i båda bokserierna är avsedda för elever som läser svenska som det andra inhemska språket, det så kallade medellånga B1-språk, i finska grundskolor. Jag analyserar materialet med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. Av analysresultaten kommer det fram att den nordiska kulturen syns och presenteras i läroböckerna på många sätt. Den nordiska kulturen kommer fram i läroböckerna genom till exempel presentationen av geografi, människor och traditioner. Av resultaten kommer det också fram att läroböcker som ingår serien På Gång innehåller mer presentation av den nordiska kulturen än läroboken Hallonbåt. Enligt resultaten uppfyller båda lärobokserier några mål som anges i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [7052]