Luova lastentanssi kokonaisvaltaisen oppimisen tukena: Kehollisuus varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmissa
Tuominen-Järvinen, Tuire (2022)
Tuominen-Järvinen, Tuire
2022
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma, varhaiskasvatus - Master´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-03-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202202212077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202202212077
Tiivistelmä
Kehollisuudesta puhutaan kasvatustieteissä yhä enemmän. Kehollisen ilmaisun on kuitenkin todettu varhaiskasvatuksessa jäävän marginaaliin. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten kokonaisvaltaisuus ja kehollinen oppiminen näyttäytyvät varhaiskasvatusta ohjaavissa opetussuunnitelmissa. Tutkimus avaa myös luovan lastentanssin tavoitteita, joista löytyy yhtymäkohtia varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmien kanssa. Kiinnostuksen kohteena tutkimuksessa on, miten tanssi, siihen liittyvä kehollisuus ja kehollinen oppiminen sekä ihmisen kokonaisvaltaisuus näyttäytyvät varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmissa.
Tutkimus toteutettiin tarkastelemalla valtakunnallista Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita 2018 ja Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteita 2014, jotka ovat institutionaalisia asia-kirjoja ja ohjaavat varhaiskasvatuksen toimintaa. Tutkimuksessa käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tutkimuksen tuloksissa selviää, että kokonaisvaltaisuus ja kehollinen oppiminen ovat löydettävissä varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmista. Tanssi sen sijaan ei juurikaan näy opetussuunnitelmissa, vaikkakin sen eri osa-alueet ovat yhteneviä opetussuunnitelmien kanssa.
Tutkimuksen johtopäätöksistä selviää, että luova lastentanssi voi tukea kokonaisvaltaista oppimista, sillä varhaiskasvatusta ohjaavilla opetussuunnitelmilla ja lastentanssilla on yhteneväisiä tavoitteita. Sekä opetussuunnitelmissa että lastentanssissa maailmaan pyritään tutustumaan moniaistisesti liikkuen ja leikkien. Molemmissa korostuvat vuorovaikutuksellisuus ja itseilmaisu, omaan kehoon tutustuminen ja kehollisten kokemusten synnyttämä ajattelu. Varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmissa kokonaisvaltaisuus saattaa jäädä liian abstraktiksi käsitteeksi. Luova lastentanssi voi antaa konkreettisia menetelmiä kokonaisvaltaisen oppimisen tukemiseen.
Tutkimus toteutettiin tarkastelemalla valtakunnallista Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita 2018 ja Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteita 2014, jotka ovat institutionaalisia asia-kirjoja ja ohjaavat varhaiskasvatuksen toimintaa. Tutkimuksessa käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tutkimuksen tuloksissa selviää, että kokonaisvaltaisuus ja kehollinen oppiminen ovat löydettävissä varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmista. Tanssi sen sijaan ei juurikaan näy opetussuunnitelmissa, vaikkakin sen eri osa-alueet ovat yhteneviä opetussuunnitelmien kanssa.
Tutkimuksen johtopäätöksistä selviää, että luova lastentanssi voi tukea kokonaisvaltaista oppimista, sillä varhaiskasvatusta ohjaavilla opetussuunnitelmilla ja lastentanssilla on yhteneväisiä tavoitteita. Sekä opetussuunnitelmissa että lastentanssissa maailmaan pyritään tutustumaan moniaistisesti liikkuen ja leikkien. Molemmissa korostuvat vuorovaikutuksellisuus ja itseilmaisu, omaan kehoon tutustuminen ja kehollisten kokemusten synnyttämä ajattelu. Varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmissa kokonaisvaltaisuus saattaa jäädä liian abstraktiksi käsitteeksi. Luova lastentanssi voi antaa konkreettisia menetelmiä kokonaisvaltaisen oppimisen tukemiseen.