Alakoulusta yläkouluun: Pienistä ja taajamien kouluista yläkouluun siirtyvien oppilaiden kokemuksia
Lehto, Päivi (2021)
Lehto, Päivi
2021
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-10-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202109247274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202109247274
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan pienten ja taajamien koulujen oppilaiden yläkouluun siirtymiseen liittyviä kokemuksia. Tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita odotuksista, toiveista ja peloista yläkouluun siirtymisestä sekä siitä, toteutuivatko ennakko-odotukset yläkouluun siirryttäessä. Yhtenä näkökulmana on ollut tarkastella, poikkeavatko pienten ja taajamien oppilaiden kokemukset toisistaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena ja sen aineistona toimivat oppilaiden kirjoitelmat. Ensimmäinen, 119 kirjoitelman aineisto kerättiin keväällä 2012 oppilaiden ollessa kuudennella luokalla. Toinen, 82 kirjoitelman aineisto kerättiin keväällä 2013 samojen oppilaiden ollessa seitsemännellä luokalla. Tutkimuskohteena olivat oppilaiden kokemukset ja niitä tarkasteltiin fenomenologisen suuntauksen mukaisesti. Aineiston analyysi toteutettiin ensin luokittelemalla aineisto tutkimuskysymysten kannalta merkityksellisiin teemoihin. Tämän jälkeen aineistoa analysoitiin teorialähtöisen analyysin keinoin.
Pienten ja taajamien koulujen oppilaiden kokemukset poikkesivat toisistaan toiveiden ja huolten osalta. Pienten koulujen oppilaiden toiveet liittyivät opetukseen ja oppimiseen, kun taas taajamien oppilaat odottivat uusia opettajia. Koulussa pärjääminen huoletti taajamien oppilaita. Pienten koulujen oppilaat eivät tuoneet esille koulunkäyntiin liittyviä huolia. Sosiaalisen verkoston laajenemista odottivat kaikki oppilaat, joskin taajamien oppilaat kokivat luokan hajoamisen negatiivisena asiana.
Suurin osa oppilaista, koulun koosta riippumatta, koki siirtymän yläkouluun kuitenkin positiivisena asiana, eivätkä pelot olleet toteutuneet. Koulunkäynti oli sujunut alakoulua paremmin niillä oppilailla, jotka toivat kirjoitelmissa koulumenestyksen esille. Muutokset opetuksessa sekä sosiaalisissa suhteissa koettiin pääosin positiivisina. Enemmistö oppilaista koki olevansa tyytyväinen kaverien määrään ja sosiaalisiin suhteisiin. Eroja pienten ja taajamien koulujen oppilaiden kokemuksissa ei ollut. Negatiivisia kokemuksia nousi esille vain yksittäisissä kirjoitelmissa.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että suurin osa oppilaista, koulun koosta riippumatta, kokee siirtymän alakoulusta yläkouluun positiivisena. Siirtymä alakoulusta yläkouluun koetaan kuitenkin yksilöllisesti ja kokemukset siirtymässä vaikuttavat yksilön seuraaviin siirtymiin ja loppuelämään. Nuoruuden kehitysvaihe ja sosiaalisten suhteiden merkitys yläkouluun siirryttäessä tulisikin ymmärtää ja huomioida siirtymävaiheen tukea suunniteltaessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena ja sen aineistona toimivat oppilaiden kirjoitelmat. Ensimmäinen, 119 kirjoitelman aineisto kerättiin keväällä 2012 oppilaiden ollessa kuudennella luokalla. Toinen, 82 kirjoitelman aineisto kerättiin keväällä 2013 samojen oppilaiden ollessa seitsemännellä luokalla. Tutkimuskohteena olivat oppilaiden kokemukset ja niitä tarkasteltiin fenomenologisen suuntauksen mukaisesti. Aineiston analyysi toteutettiin ensin luokittelemalla aineisto tutkimuskysymysten kannalta merkityksellisiin teemoihin. Tämän jälkeen aineistoa analysoitiin teorialähtöisen analyysin keinoin.
Pienten ja taajamien koulujen oppilaiden kokemukset poikkesivat toisistaan toiveiden ja huolten osalta. Pienten koulujen oppilaiden toiveet liittyivät opetukseen ja oppimiseen, kun taas taajamien oppilaat odottivat uusia opettajia. Koulussa pärjääminen huoletti taajamien oppilaita. Pienten koulujen oppilaat eivät tuoneet esille koulunkäyntiin liittyviä huolia. Sosiaalisen verkoston laajenemista odottivat kaikki oppilaat, joskin taajamien oppilaat kokivat luokan hajoamisen negatiivisena asiana.
Suurin osa oppilaista, koulun koosta riippumatta, koki siirtymän yläkouluun kuitenkin positiivisena asiana, eivätkä pelot olleet toteutuneet. Koulunkäynti oli sujunut alakoulua paremmin niillä oppilailla, jotka toivat kirjoitelmissa koulumenestyksen esille. Muutokset opetuksessa sekä sosiaalisissa suhteissa koettiin pääosin positiivisina. Enemmistö oppilaista koki olevansa tyytyväinen kaverien määrään ja sosiaalisiin suhteisiin. Eroja pienten ja taajamien koulujen oppilaiden kokemuksissa ei ollut. Negatiivisia kokemuksia nousi esille vain yksittäisissä kirjoitelmissa.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että suurin osa oppilaista, koulun koosta riippumatta, kokee siirtymän alakoulusta yläkouluun positiivisena. Siirtymä alakoulusta yläkouluun koetaan kuitenkin yksilöllisesti ja kokemukset siirtymässä vaikuttavat yksilön seuraaviin siirtymiin ja loppuelämään. Nuoruuden kehitysvaihe ja sosiaalisten suhteiden merkitys yläkouluun siirryttäessä tulisikin ymmärtää ja huomioida siirtymävaiheen tukea suunniteltaessa.