Esikoululaisten sukupuoleen liittyvät käsitykset: Sukupuoliroolit ja -stereotypiat lasten vapaassa leikissä ja vuoropuheluissa
Rekonen, Marena (2021)
Rekonen, Marena
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-04-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104263590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104263590
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää esikouluikäisten lasten leikkivalinnoissa ja vuorovaikutuksessa esiintyvää sukupuolisidonnaisuutta ja sukupuolistereotypioita. Sukupuoli vaikuttaa lasten leikkikavereiden ja leikkien valintaan, ja leikkiessään lapset luovat käsitystä itsestään sukupuolisena olentona. Tässä tutkimuksessa leikkien osalta keskitytään erityisesti kotileikkiin, sillä siinä tulevat esiin leikissä esiintyvät perhemallit ja perheen sisäinen työnjako.
Tutkimus toteutettiin etnografisella tutkimusotteella lapsia havainnoimalla ja se toteutettiin pirkanmaalaisen maaseutumaisen koulun esikouluryhmässä, jonka esikouluopettajana olin tutkimusta tehdessäni. Tutkimusmenetelmänä oli leikin ja vuorovaikutustilanteiden havainnointi ja materiaalia tutkimusta varten kerättiin noin neljän kuukauden aikana. Tutkimusaineistossa on seitsemän eri kotileikin havainnointimateriaali, joista kaksi videotallenteena, seitsemän keskusteluepisodia ja leikkien valinnasta tehtyjä havaintoja ja kirjauksia noin kahden kuukauden ajalta. Tutkimusaineiston analysointi toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Lasten leikkien valinnat olivat jonkin verran sukupuolittuneita, eli joissakin leikeissä oli selvä jako tyttöjen ja poikien leikkeihin. Kotileikki oli yksi niistä leikeistä, joita leikkivät sekä pojat että tytöt. Kotileikin roolivalinnat tehtiin oman sukupuolen perusteella, ja lapset valitsivat usein oman mieliroolinsa toistuvasti leikissä. Kotileikin työnjako osoittautui leikkihavaintojen aikana yllättävänkin perinteiseksi, sillä esimerkiksi kodin siisteys ja vauvanhoito olivat vain kotileikin naispuolisten henkilöiden vastuulla. Sukupuolen moninaisuutta tai sateenkaariperheitä ei tämän tutkimuksen puitteissa leikissä esiintynyt lainkaan. Viittauksia sukupuolistereotypioiden rikkomiseen ja samaa sukupuolta olevien liittoon tuli kuitenkin esille muutamassa keskusteluepisodissa havainnointiaikana.
Tämän tutkimuksen perusteella esikouluikäisten lasten kotileikki näyttää toisintavan varsin perinteistä perhemallia ja tehtävien jakautumista naisten ja miesten töihin. Leikin ulkopuolisissa keskusteluissa oli kuitenkin havaittavissa se, että lasten kokemusmaailma ja tietämys perheiden moninaisuudesta ja käsitykset sukupuolesta ovat paljon leikissä esiintyneitä esimerkkejä laajempia ja monivivahteisempia. Sukupuolisensitiivisellä kasvatuksella voidaan tukea lasten omaa avoimuutta erilaisuuden suhteen, mikä edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta.
Tutkimus toteutettiin etnografisella tutkimusotteella lapsia havainnoimalla ja se toteutettiin pirkanmaalaisen maaseutumaisen koulun esikouluryhmässä, jonka esikouluopettajana olin tutkimusta tehdessäni. Tutkimusmenetelmänä oli leikin ja vuorovaikutustilanteiden havainnointi ja materiaalia tutkimusta varten kerättiin noin neljän kuukauden aikana. Tutkimusaineistossa on seitsemän eri kotileikin havainnointimateriaali, joista kaksi videotallenteena, seitsemän keskusteluepisodia ja leikkien valinnasta tehtyjä havaintoja ja kirjauksia noin kahden kuukauden ajalta. Tutkimusaineiston analysointi toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Lasten leikkien valinnat olivat jonkin verran sukupuolittuneita, eli joissakin leikeissä oli selvä jako tyttöjen ja poikien leikkeihin. Kotileikki oli yksi niistä leikeistä, joita leikkivät sekä pojat että tytöt. Kotileikin roolivalinnat tehtiin oman sukupuolen perusteella, ja lapset valitsivat usein oman mieliroolinsa toistuvasti leikissä. Kotileikin työnjako osoittautui leikkihavaintojen aikana yllättävänkin perinteiseksi, sillä esimerkiksi kodin siisteys ja vauvanhoito olivat vain kotileikin naispuolisten henkilöiden vastuulla. Sukupuolen moninaisuutta tai sateenkaariperheitä ei tämän tutkimuksen puitteissa leikissä esiintynyt lainkaan. Viittauksia sukupuolistereotypioiden rikkomiseen ja samaa sukupuolta olevien liittoon tuli kuitenkin esille muutamassa keskusteluepisodissa havainnointiaikana.
Tämän tutkimuksen perusteella esikouluikäisten lasten kotileikki näyttää toisintavan varsin perinteistä perhemallia ja tehtävien jakautumista naisten ja miesten töihin. Leikin ulkopuolisissa keskusteluissa oli kuitenkin havaittavissa se, että lasten kokemusmaailma ja tietämys perheiden moninaisuudesta ja käsitykset sukupuolesta ovat paljon leikissä esiintyneitä esimerkkejä laajempia ja monivivahteisempia. Sukupuolisensitiivisellä kasvatuksella voidaan tukea lasten omaa avoimuutta erilaisuuden suhteen, mikä edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [7072]