Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen varhaiskasvatustyössä
Kurikka, Assi (2021)
Kurikka, Assi
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-04-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104203148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104203148
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia konkreettisia keinoja varhaiskasvatuksen henkilöstö käyttää lasten vuorovaikutustaitojen tukemiseksi sekä mitkä näistä keinoista koetaan hyödyllisimmiksi. Tutkimuksessa huomioidaan vuorovaikutustaitojen käsitteen laaja-alaisuus ja keskitytään tarkastelemaan vuorovaikutustaitoja sen eri osa-alueista käsin. Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella puolistrukturoituja kysymyksiä käyttämällä ja kyselytutkimukseen vastasi yhdeksän varhaiskasvatuksen työntekijää. Tuloksia analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin keinoin kysymys kerrallaan ja koottiin näistä yhteenveto.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yleisimpiä varhaiskasvatuksen kentällä vuorovaikutustaitojen tukemiseen käytettäviä keinoja ovat sanallisen tuen antaminen, apuvälineiden ja erilaisten toiminnallisten menetelmien hyödyntäminen sekä aikuisen näyttämä esimerkki ja sensitiivisyys. Aikuisen oma rauhallisuus ja läsnäolo sekä sanallinen tuki koettiin hyödyllisimmiksi vuorovaikutustaitojen tukemiskeinoiksi kaikkien tuloksissa esille tulleiden monipuolisen hyödyntämisen lisäksi. Tulosten valossa voidaan päätellä, että tutkimus vuorovaikutustaitojen tukemiseen liittyen syventää varhaiskasvatuksen henkilöstön ymmärrystä aiheesta sekä lisää kasvatusalan ammattilaisten käsityksiä omista rooleistaan lasten vuorovaikutustaitojen tukijoina tarjoamalla samalla myös käytännöllisiä toimintatapoja varhaiskasvatuksen kentällä kokeiltavaksi.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yleisimpiä varhaiskasvatuksen kentällä vuorovaikutustaitojen tukemiseen käytettäviä keinoja ovat sanallisen tuen antaminen, apuvälineiden ja erilaisten toiminnallisten menetelmien hyödyntäminen sekä aikuisen näyttämä esimerkki ja sensitiivisyys. Aikuisen oma rauhallisuus ja läsnäolo sekä sanallinen tuki koettiin hyödyllisimmiksi vuorovaikutustaitojen tukemiskeinoiksi kaikkien tuloksissa esille tulleiden monipuolisen hyödyntämisen lisäksi. Tulosten valossa voidaan päätellä, että tutkimus vuorovaikutustaitojen tukemiseen liittyen syventää varhaiskasvatuksen henkilöstön ymmärrystä aiheesta sekä lisää kasvatusalan ammattilaisten käsityksiä omista rooleistaan lasten vuorovaikutustaitojen tukijoina tarjoamalla samalla myös käytännöllisiä toimintatapoja varhaiskasvatuksen kentällä kokeiltavaksi.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [7072]