Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty? : Varhaiskasvatuksen opettajan SAK-ajan käyttö, sen vaikutus pedagogiikan laatuun ja työhyvinvointiin
Raevaara, Niina (2021)
Raevaara, Niina
2021
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-12-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202102182155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202102182155
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen aiheena on varhaiskasvatuksen opettajan suunnitteluun, arviointiin ja kehittämiseen käyttämän ajan vaikutus toiminnan laatuun ja työhyvinvointiin. Tutkimus toteutettiin tammikuussa 2021 erään keskisuuren kaupungin varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen kohderyhmänä oli alle esikouluikäisten ryhmien varhaiskasvatuksen opettajat.
Varhaiskasvatusta määrittävä Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet päivitettiin vuonna 2018 ja silloin varhaiskasvatuksen opettajan vastuu toiminnan suunnittelusta ja laadusta nousi aiempaa tärkeämmäksi. Samana vuonna lisättiin kunnallisen alan virka- ja työehtosopimuksessa varhaiskasvatuksen opettajan suunnitteluun, arviointiin ja kehittämiseen varatun ajan määrää.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin kvantitatiivisin keinoin varhaiskasvatuksen opettajien suunnitteluun, arviointiin ja kehittämiseen käytettävän ajan määrää ja sisältöjä sekä niiden vaikutusta toiminnan laatuun ja työhyvinvointiin. Tutkimusmenetelmänä oli sähköinen strukturoitu kysely, joka kohdistettiin koko kohderyhmään.
Tutkimuksen tulosten perusteella suunnitteluun, arviointiin ja kehittämiseen pystytään käyttämään yleensä merkittävästi tavoitetta vähemmän aikaa. Tästä huolimatta toiminnan laatu koettiin varsin hyväksi, mutta työhyvinvoinnissa nousivat esille kiire, stressi ja riittämättömyyden tunne. Vastaajien määrä jäi tutkimuksessa varsin vähäiseksi, joten tulosten perusteella ei voi tehdä yleistyksiä.
Kehittämisenkohteiksi nousivat erityisesti suunnitteluun, arviointiin ja kehittämiseen käytettävän ajan arvostuksen nostaminen, rauhallisten tilojen lisääminen sekä suunnitteluun, arviointiin ja kehittämiseen varatun ajan suunnitteleminen työvuorosuunnitelmiin. Myös toive työpaikan ulkopuolella tehtävästä suunnittelu-, arviointi- ja kehittämistyöstä nousi vahvasti esille.
Varhaiskasvatusta määrittävä Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet päivitettiin vuonna 2018 ja silloin varhaiskasvatuksen opettajan vastuu toiminnan suunnittelusta ja laadusta nousi aiempaa tärkeämmäksi. Samana vuonna lisättiin kunnallisen alan virka- ja työehtosopimuksessa varhaiskasvatuksen opettajan suunnitteluun, arviointiin ja kehittämiseen varatun ajan määrää.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin kvantitatiivisin keinoin varhaiskasvatuksen opettajien suunnitteluun, arviointiin ja kehittämiseen käytettävän ajan määrää ja sisältöjä sekä niiden vaikutusta toiminnan laatuun ja työhyvinvointiin. Tutkimusmenetelmänä oli sähköinen strukturoitu kysely, joka kohdistettiin koko kohderyhmään.
Tutkimuksen tulosten perusteella suunnitteluun, arviointiin ja kehittämiseen pystytään käyttämään yleensä merkittävästi tavoitetta vähemmän aikaa. Tästä huolimatta toiminnan laatu koettiin varsin hyväksi, mutta työhyvinvoinnissa nousivat esille kiire, stressi ja riittämättömyyden tunne. Vastaajien määrä jäi tutkimuksessa varsin vähäiseksi, joten tulosten perusteella ei voi tehdä yleistyksiä.
Kehittämisenkohteiksi nousivat erityisesti suunnitteluun, arviointiin ja kehittämiseen käytettävän ajan arvostuksen nostaminen, rauhallisten tilojen lisääminen sekä suunnitteluun, arviointiin ja kehittämiseen varatun ajan suunnitteleminen työvuorosuunnitelmiin. Myös toive työpaikan ulkopuolella tehtävästä suunnittelu-, arviointi- ja kehittämistyöstä nousi vahvasti esille.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [7072]