Tervetuloa "ei mihinkään": Kansallispuistojen roolit kuntien tarinoissa
Hiltunen, Emmi (2021)
Hiltunen, Emmi
2021
Hallintotieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-01-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012118750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012118750
Tiivistelmä
Suomessa on 40 kansallispuistoa, jotka turvaavat luonnon monipuolisuutta ja tarjoavat ihastelijoilleen ainutlaatuisia luontokokemuksia. Kävijämäärä kansallispuistoissa on viime vuosina ollut nousussa. Kulunut vuosi 2020 on lisännyt osaltaan kävijämääriä koronakriisin kasvattaessa kotimaanmatkailun määrää. Kansallispuisto on nähtävyys siinä missä huvipuistot ja kauppakeskukset. Paikan markkinoinnista puhuttaessa katseet kääntyvät siihen millaisen roolin kunnat antavat alueellansa sijaitsevalle kansallispuistolle.
Tutkimuksessani tarkastelen sitä millaisen tarinan kuntien markkinointivideot luovat kunnasta paikkana. Mielikuvien kautta kunnista syntyy monenlaisia tarinoita. Videot kertovat tarinaa kunnasta, sen tarjoamista ja paikan arvoista. Tarinoita analysoidessani laajennan tarkastelun koskemaan kunnan alueella sijaitsevaa kansallispuistoa. Sen lisäksi, että luon kunnista tarinaa, analysoin sitä, millaisen roolin alueella sijaitseva kansallispuisto saa.
Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jonka aineisto koostuu viiden suomalaisen kunnan kuntavideosta. Kunnat on valikoitu niin, että jokaisen kunnan alueella sijaitsee kansallispuisto, joka nostetaan esiin jollakin tavalla kuntavideossa. Analyysiani ohjaa teoria paikan markkinoinnista. Tutkimukseni analyysitapana hyödynnän narratiivista analyysia. Muodostan kuntien tarinoista joukon erilaisia kerronnan tapoja. Kokonaisuudessaan tutkimukseni luo viisi erilaista tarinaa viidestä suomalaisesta kunnasta etsien samalla kansallispuiston roolin tarinoista.
Jokainen kunta on ainutlaatuinen paikkansa. Viisi tarinaa ovat keskenään erilaisia ja niiden kerronnat eroavat toisistaan. Kansallispuistojen markkinointi kaikkien Suomen 40 kansallispuiston alueilla sijaitsevien kuntien joukossa on varsin pieni. Sosiaalisen median kanavien hyödyntäminen paikan markkinoinnissa on ottanut ensimmäisiä askeliaan. Videoita analysoimalla kansallispuiston esiintyminen kriteerinä, voimme todeta, että kunta ja kansallispuisto ovat toisistaan vielä hyvin irrallisia. Paikan markkinoinnista puhuttaessa olisi hyvä nähdä kokonaisuus monien osatekijöiden sijasta.
Tutkimuksessani tarkastelen sitä millaisen tarinan kuntien markkinointivideot luovat kunnasta paikkana. Mielikuvien kautta kunnista syntyy monenlaisia tarinoita. Videot kertovat tarinaa kunnasta, sen tarjoamista ja paikan arvoista. Tarinoita analysoidessani laajennan tarkastelun koskemaan kunnan alueella sijaitsevaa kansallispuistoa. Sen lisäksi, että luon kunnista tarinaa, analysoin sitä, millaisen roolin alueella sijaitseva kansallispuisto saa.
Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jonka aineisto koostuu viiden suomalaisen kunnan kuntavideosta. Kunnat on valikoitu niin, että jokaisen kunnan alueella sijaitsee kansallispuisto, joka nostetaan esiin jollakin tavalla kuntavideossa. Analyysiani ohjaa teoria paikan markkinoinnista. Tutkimukseni analyysitapana hyödynnän narratiivista analyysia. Muodostan kuntien tarinoista joukon erilaisia kerronnan tapoja. Kokonaisuudessaan tutkimukseni luo viisi erilaista tarinaa viidestä suomalaisesta kunnasta etsien samalla kansallispuiston roolin tarinoista.
Jokainen kunta on ainutlaatuinen paikkansa. Viisi tarinaa ovat keskenään erilaisia ja niiden kerronnat eroavat toisistaan. Kansallispuistojen markkinointi kaikkien Suomen 40 kansallispuiston alueilla sijaitsevien kuntien joukossa on varsin pieni. Sosiaalisen median kanavien hyödyntäminen paikan markkinoinnissa on ottanut ensimmäisiä askeliaan. Videoita analysoimalla kansallispuiston esiintyminen kriteerinä, voimme todeta, että kunta ja kansallispuisto ovat toisistaan vielä hyvin irrallisia. Paikan markkinoinnista puhuttaessa olisi hyvä nähdä kokonaisuus monien osatekijöiden sijasta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [7072]