Palveluna tarjottavan sovellusalustan asiakkuudenhallinta
Laaksonen, Samu (2018)
Laaksonen, Samu
2018
Tietotekniikka
Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta - Faculty of Computing and Electrical Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201805221757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201805221757
Tiivistelmä
Jatkuvasti suurempi osa sovelluksista toteutetaan verkkopalveluina perinteisten työpöytäkoneille asennettavien sovellusten sijaan. Teknologian edistyessä nousevat myös käyttäjien verkkopalveluiden tarjoamille ominaisuuksille asettamat vaatimukset. Monet verkkopalveluiden toteuttajat haluavat kuunnella asiakkaitaan ja tarjota heille näitä ominaisuuksia. Käytännössä kuitenkin monet näistä ominaisuuksista ovat hyvin monimutkaisia, eikä yrityksillä ole mahdollisuuksia toteuttaa näitä itse. Näissä tilanteissa helpoin ratkaisu on ottaa käyttöön kolmannen osapuolen tarjoama sovellusalusta, joka erikoistuu toteuttamaan halutun ominaisuuden.
Tässä työssä tutkittiin palveluna tarjottavan sovellusalustan asiakkuudenhallintajärjestelmän suunnitteluun ja toteutukseen liittyviä haasteita. Ratkaistavia ongelmia olivat muun muassa tiedon eheyden säilyttäminen, ohjelmallisen käytön mahdollistaminen ja järjestelmän tulevaisuudessa tapahtuvan laajennettavuuden mahdollistaminen.
Tutkimus aloitettiin tutustumalla asiakkuudenhallinnan periaatteisiin ja asiakkuudenhallintaprosessien kehittämiseen. Näitä tietoja hyödynnettiin varsinkin laajennettavuuteen vaikuttavia ominaisuuksia suunniteltaessa.
Suunnitteluvaihe alustettiin tutustumalla työssä käytettäviin teknologioihin ja arkkitehtuuriratkaisuihin. Joidenkin teknologioiden käyttö tuli vaatimuksena työn tilaajalta, osa valittiin aiemman kokemuksen perusteella ja osa valittiin niiden sopivuuden vuoksi.
Työn tuloksena toteutettiin asiakkuudenhallintajärjestelmä, jonka työn tilaaja otti käyttöön. Ratkaisut työtä pohjustaviin ongelmiin esiteltiin tietomallin kuvauksella, asiakkuudenhallintasovelluksen tarjoamien rajapintojen kuvauksilla ja UML-kaavioilla.
Tässä työssä tutkittiin palveluna tarjottavan sovellusalustan asiakkuudenhallintajärjestelmän suunnitteluun ja toteutukseen liittyviä haasteita. Ratkaistavia ongelmia olivat muun muassa tiedon eheyden säilyttäminen, ohjelmallisen käytön mahdollistaminen ja järjestelmän tulevaisuudessa tapahtuvan laajennettavuuden mahdollistaminen.
Tutkimus aloitettiin tutustumalla asiakkuudenhallinnan periaatteisiin ja asiakkuudenhallintaprosessien kehittämiseen. Näitä tietoja hyödynnettiin varsinkin laajennettavuuteen vaikuttavia ominaisuuksia suunniteltaessa.
Suunnitteluvaihe alustettiin tutustumalla työssä käytettäviin teknologioihin ja arkkitehtuuriratkaisuihin. Joidenkin teknologioiden käyttö tuli vaatimuksena työn tilaajalta, osa valittiin aiemman kokemuksen perusteella ja osa valittiin niiden sopivuuden vuoksi.
Työn tuloksena toteutettiin asiakkuudenhallintajärjestelmä, jonka työn tilaaja otti käyttöön. Ratkaisut työtä pohjustaviin ongelmiin esiteltiin tietomallin kuvauksella, asiakkuudenhallintasovelluksen tarjoamien rajapintojen kuvauksilla ja UML-kaavioilla.