Asiakkaan päätöksentekoprosessin vaikutus rakennushankkeen toteutusmuodon valintaan
Heikkilä, Jari (2016)
Heikkilä, Jari
2016
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-09-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201608264466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201608264466
Tiivistelmä
Toteutusmuodon valinnalla on keskeiset vaikuttamismahdollisuudet rakennushankkeen onnistumiseen, sillä oikean toteutusmuodon valinnalla voidaan tukea hankkeelle asetettuja tavoitteita ja pienentää hankkeen riskejä. Toteutusmuoto on asiakkaan kannalta rakennuksen ja siihen liittyvien palveluiden hankintatapa. Teoreettisena olettamana toteutusmuoto valitaan hankkeen ominaisuuksien ja sille asetettujen tavoitteiden mukaan. Empiiriset tutkimukset osoittavat kuitenkin, että toteutusmuoto valitaan enemmän kokemukseen perustuen. Tämä on huomattu myös tutkimuksen tilaajayrityksessä, jossa tutkimuksen tekijä työskentelee.
Tutkimuksessa selvitettiin asiakasnäkökulmasta toteutusmuodon valintaa Suomen talonrakentamisen liiketoiminta-alueessa. Asiakkaalla tutkimuksessa tarkoitetaan ensisijaisesti rakennushankkeessa sopimussuhteessa suunnittelijoihin ja urakoitsijoihin olevaa tilaajaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä perusteilla asiakkaat tekevät toteutusmuodon valinnan, mitä haasteita toteutusmuodon valintaan liittyy ja miten asiakkaita autetaan valitsemaan heille parhaiten soveltuva toteutusmuoto.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kirjallisuustutkimusta ja haastattelututkimusta. Kirjallisuustutkimuksen avulla selvitettiin, mitä toteutusmuodoista ja toteutusmuodon valinnasta kerrotaan kirjallisuudessa, sekä selvitettiin, miten asiakkuusajattelu toteutuu rakennushankkeessa. Empiirinen aineisto hankittiin teemahaastatteluilla, joissa haastateltiin asiakkaiden suunnittelu- ja rakennuspalveluiden hankinnoista vastaavia.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että asiakkaat eivät näe itsessään toteutusmuodon valinnassa haasteita eivätkä koe siten tarvitsevansa apua. Haasteita tunnistetaan muualla päätöksentekoprosessissa. Toteutusmuodon valintapäätöksessä käytetään edelleen, kuten kirjallisuudessakin havaitaan, tuttuja ja hyväksi todettuja muotoja, mutta niiden ominaisuudet ja soveltuvuus on sisäistetty. Tutkimuksen löydöksenä on myös se, että sinänsä se, minkälainen urakkasopimus on, ei näytä kertovan koko totuutta hankkeen toteutusmuodosta. Valinnassa päätöksenteko perustuu pitkälti riskienhallintaan. Lisäksi huomattava on, että päätöksentekoprosessissa ulkoiset ja sisäiset tekijät estävät monessa tapauksessa ideaalisen toteutusmuodon valintatilanteen. Olosuhteet ja ympäröivä toimintakenttä ohjaavat tiettyyn muotoon.
Keskeistä asiakkaan auttamisessa olisi tunnistaa asiakkaan rakennuttamiskokemus. Kertarakennuttajaa voidaan auttaa valintamallilla, joka perustuu Simonin päätöksentekoprosessiin. Ammattirakennuttajan kohdalla oleellista on selvittää heidän tärkeimmät tavoitteet ja edesauttaa niiden toteutumista.
Tutkimuksessa selvitettiin asiakasnäkökulmasta toteutusmuodon valintaa Suomen talonrakentamisen liiketoiminta-alueessa. Asiakkaalla tutkimuksessa tarkoitetaan ensisijaisesti rakennushankkeessa sopimussuhteessa suunnittelijoihin ja urakoitsijoihin olevaa tilaajaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä perusteilla asiakkaat tekevät toteutusmuodon valinnan, mitä haasteita toteutusmuodon valintaan liittyy ja miten asiakkaita autetaan valitsemaan heille parhaiten soveltuva toteutusmuoto.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kirjallisuustutkimusta ja haastattelututkimusta. Kirjallisuustutkimuksen avulla selvitettiin, mitä toteutusmuodoista ja toteutusmuodon valinnasta kerrotaan kirjallisuudessa, sekä selvitettiin, miten asiakkuusajattelu toteutuu rakennushankkeessa. Empiirinen aineisto hankittiin teemahaastatteluilla, joissa haastateltiin asiakkaiden suunnittelu- ja rakennuspalveluiden hankinnoista vastaavia.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että asiakkaat eivät näe itsessään toteutusmuodon valinnassa haasteita eivätkä koe siten tarvitsevansa apua. Haasteita tunnistetaan muualla päätöksentekoprosessissa. Toteutusmuodon valintapäätöksessä käytetään edelleen, kuten kirjallisuudessakin havaitaan, tuttuja ja hyväksi todettuja muotoja, mutta niiden ominaisuudet ja soveltuvuus on sisäistetty. Tutkimuksen löydöksenä on myös se, että sinänsä se, minkälainen urakkasopimus on, ei näytä kertovan koko totuutta hankkeen toteutusmuodosta. Valinnassa päätöksenteko perustuu pitkälti riskienhallintaan. Lisäksi huomattava on, että päätöksentekoprosessissa ulkoiset ja sisäiset tekijät estävät monessa tapauksessa ideaalisen toteutusmuodon valintatilanteen. Olosuhteet ja ympäröivä toimintakenttä ohjaavat tiettyyn muotoon.
Keskeistä asiakkaan auttamisessa olisi tunnistaa asiakkaan rakennuttamiskokemus. Kertarakennuttajaa voidaan auttaa valintamallilla, joka perustuu Simonin päätöksentekoprosessiin. Ammattirakennuttajan kohdalla oleellista on selvittää heidän tärkeimmät tavoitteet ja edesauttaa niiden toteutumista.