Telasorvien tukirullien kehitys
Korhonen, Aapo (2015)
Korhonen, Aapo
2015
Konetekniikan koulutusohjelma
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-12-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201511231741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201511231741
Tiivistelmä
Tämän diplomityön aiheena on telasorvien tukirullien kehitys. Tukirullia käytetään kappaleiden tuennassa sorvattaessa paperikoneen teloja. Työn tavoitteena on tutkia syitä tukirullien vikaantumisiin ja huolloista aiheutuviin suuriin korjauskustannuksiin, sekä suunnitella uusi tukirullarakenne ja kehittää tukirullien huoltoa.
Työn alussa olevassa teoriaosuudessa on läpikäyty tukirullien ja sorvattavien kappaleiden välisiä kosketusjännityksiä, vierintälaakereiden kestoiän laskentaa ja vauriomuotoja sekä voitelumekanismeja. Käytössä olevaa tukirullarakennetta tutkittaessa havaittiin siinä sekä rakenteellisia, että käytössä esiintyviä ongelmia. Havaintojen pohjalta suurimmaksi syyksi tukirullien vikaantumiseen arvioitiin tukirulliin kohdistuvat kappaleiden nostoissa ja sorvauksessa syntyvät iskut. Tukirulliin kohdistuvien iskujen selvittämiseksi niitä mitattiin venymäliuskojen avulla.
Käytössä olevasta tukirullarakenteesta havaittujen ongelmien korjaamiseksi suunniteltiin uusi tukirullarakenne. Suurimmat muutokset koskivat laakeroinnin asennusasentoa ja sovitteita sekä voitelua. Uusi tukirullarakenne on hieman käytössä olevaa rakennetta yksinkertaisempi ja sen osien määrä on vähentynyt. Voiteluun käytetään korkean viskositeetin voitelurasvaa, joka soveltuu hyvin suurten kuormitusten alaisiin ja hitaiden pyörimisnopeuksien laakereihin.
Tukirullien huoltoa kehitettiin laatimalla tukirullille huolto-ohjeet ja suunnittelemalla huolloissa käytettäviä aputyökaluja. Uuden tukirullarakenteen ja huollon kehityksen myötä tukirullien huoltoon kuluvaa työtuntimäärää ja huollon läpimenoaikaa pystyttiin lyhentämään selvästi.
Työn alussa olevassa teoriaosuudessa on läpikäyty tukirullien ja sorvattavien kappaleiden välisiä kosketusjännityksiä, vierintälaakereiden kestoiän laskentaa ja vauriomuotoja sekä voitelumekanismeja. Käytössä olevaa tukirullarakennetta tutkittaessa havaittiin siinä sekä rakenteellisia, että käytössä esiintyviä ongelmia. Havaintojen pohjalta suurimmaksi syyksi tukirullien vikaantumiseen arvioitiin tukirulliin kohdistuvat kappaleiden nostoissa ja sorvauksessa syntyvät iskut. Tukirulliin kohdistuvien iskujen selvittämiseksi niitä mitattiin venymäliuskojen avulla.
Käytössä olevasta tukirullarakenteesta havaittujen ongelmien korjaamiseksi suunniteltiin uusi tukirullarakenne. Suurimmat muutokset koskivat laakeroinnin asennusasentoa ja sovitteita sekä voitelua. Uusi tukirullarakenne on hieman käytössä olevaa rakennetta yksinkertaisempi ja sen osien määrä on vähentynyt. Voiteluun käytetään korkean viskositeetin voitelurasvaa, joka soveltuu hyvin suurten kuormitusten alaisiin ja hitaiden pyörimisnopeuksien laakereihin.
Tukirullien huoltoa kehitettiin laatimalla tukirullille huolto-ohjeet ja suunnittelemalla huolloissa käytettäviä aputyökaluja. Uuden tukirullarakenteen ja huollon kehityksen myötä tukirullien huoltoon kuluvaa työtuntimäärää ja huollon läpimenoaikaa pystyttiin lyhentämään selvästi.