Tietojärjestelmän rooli rautatiekuljetusprosessin tehostamisessa satamatoiminnassa
Lumijärvi, Antti (2013)
Lumijärvi, Antti
2013
Tietojohtamisen koulutusohjelma
Tuotantotalouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-03-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201303131081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201303131081
Tiivistelmä
Tutkimuksen lähtökohtina olivat nykyaikaisen globaalin talouden moottorit, satamat, sekä niistä eteenpäin suuntautuvat rautatiekuljetukset. Tutkimuksessa selvitettiin rautatiekuljetusprosessin ominaispiirteitä satamaympäristössä sekä sitä, miten tietojärjestelmän avulla on mahdollista kehittää ja tehostaa prosessia sekä edelleen parantaa sataman kilpailukykyä. Tutkimuksen empiirinen aineisto pohjautuu yhteen, pääasiassa irtotavararahtiin keskittyneeseen suomalaiseen satamaan, josta aineistoa kerättiin osallistuvalla havainnoinnilla ja haastatteluilla.
Konstruktiivisesti edenneessä tutkimuksessa kartoitettiin työn kohteena olleen sataman rautatiekuljetusprosessista tärkeimmät ominaispiirteet sekä prosessissa havaitut ongelmakohdat. Nähtiin, että prosessi on tiedonkulullisesti vaativa ja haasteellinen, joten merkittävä osa ongelmista liittyikin tiedonkulkuun tavalla tai toisella. Toisaalta kartoitettiin teoriasta ja käytännön toimintaympäristöstä niitä prosessin tekijöitä, joihin tietojärjestelmillä on mahdollista vaikuttaa. Ongelmista ja mahdollisista ratkaisutekijöistä löydettiin paljon yhtäläisyyksiä, jonka pohjalta voidaan todeta, että tietojärjestelmillä on runsaasti potentiaalia ja siten merkittävä rooli prosessin tehostamisessa.
Merkittävin hyöty tietojärjestelmästä saadaan tiedonkulun kehittämisessä ja tiedon keskittämisessä siten, että tieto on sama kaikille prosessin osapuolille ja kaikki tietoa tarvitsevat pääsevät siihen aina käsiksi. Prosessin ymmärtämisen sekä jatkokehityksen tueksi tutkimustuloksissa konstruoitiin uudet viestintä- ja prosessinohjausmallit. Uudet mallit ovat tietojärjestelmäohjautuvia ja pitkälti automatisoituja toimintoketjuja, joiden avulla prosessin virheitä voidaan vähentää ja tehokkuutta lisätä. Lisäksi seuraaviksi konkreettisiksi jatkotoimenpiteiksi esitetään junanvaunujen tilanseurantatyökalua, sanomaintegraation kehittämistä sekä tapahtumatietojen tilastointia.
Konstruktiivisesti edenneessä tutkimuksessa kartoitettiin työn kohteena olleen sataman rautatiekuljetusprosessista tärkeimmät ominaispiirteet sekä prosessissa havaitut ongelmakohdat. Nähtiin, että prosessi on tiedonkulullisesti vaativa ja haasteellinen, joten merkittävä osa ongelmista liittyikin tiedonkulkuun tavalla tai toisella. Toisaalta kartoitettiin teoriasta ja käytännön toimintaympäristöstä niitä prosessin tekijöitä, joihin tietojärjestelmillä on mahdollista vaikuttaa. Ongelmista ja mahdollisista ratkaisutekijöistä löydettiin paljon yhtäläisyyksiä, jonka pohjalta voidaan todeta, että tietojärjestelmillä on runsaasti potentiaalia ja siten merkittävä rooli prosessin tehostamisessa.
Merkittävin hyöty tietojärjestelmästä saadaan tiedonkulun kehittämisessä ja tiedon keskittämisessä siten, että tieto on sama kaikille prosessin osapuolille ja kaikki tietoa tarvitsevat pääsevät siihen aina käsiksi. Prosessin ymmärtämisen sekä jatkokehityksen tueksi tutkimustuloksissa konstruoitiin uudet viestintä- ja prosessinohjausmallit. Uudet mallit ovat tietojärjestelmäohjautuvia ja pitkälti automatisoituja toimintoketjuja, joiden avulla prosessin virheitä voidaan vähentää ja tehokkuutta lisätä. Lisäksi seuraaviksi konkreettisiksi jatkotoimenpiteiksi esitetään junanvaunujen tilanseurantatyökalua, sanomaintegraation kehittämistä sekä tapahtumatietojen tilastointia.