Sosiaalinen media projektiorganisaation tiedon uudelleenkäytön tehostamisessa
Kotilainen, Janni (2011)
Kotilainen, Janni
2011
Tietojohtamisen koulutusohjelma
Teknis-taloudellinen tiedekunta - Faculty of Business and Technology Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-12-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-2011122014950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-2011122014950
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli löytää sellaisia sosiaalisen median palveluita ja työkaluja, joilla projektienvälistä oppimista voitaisiin tehostaa parantamalla erityisesti organisaation eksplisiittisen tiedon uudelleenkäyttöä. Tavoitteen saavuttamiseksi tarkasteltiin kolmea aihepiiriä: palveluliiketoimintaa projektiorganisaation näkökulmasta, organisaation oppimista projektien välisen oppimisen kannalta sekä sosiaalista mediaa. Tiedon uudelleenkäyttöä tarkasteltiin kolmivaiheisena prosessina, johon kuuluu tiedon hakeminen organisaation tietokannoista, löydetyn tiedon hyödyntäminen ja projektissa opitun tiedon tallentaminen. Kunkin vaiheen haasteita ja niitä helpottavia sosiaalisen median ominaisuuksia tutkittiin erikseen.
Projekteissa opitun tiedon uudelleenkäytöllä on keskeinen rooli organisaation kilpailukyvyn kehittämisessä ja ylläpidossa. Systemaattisesti tietopääomaansa hyödyntävä yritys kykenee vastaamaan asiakkaan tarpeisiin nopeammin, välttämään riskejä paremmin ja tuottamaan laadukkaampia tuotteita. Sosiaalinen media puolestaan on ilmiö, jonka hyödyntäminen organisaatioissa on vielä vähäistä. Tutkimuksessa tarkasteltiin sosiaalisen median mahdollisuuksia tiedon uudelleenkäytön prosessin kehittämisessä kirjallisuuteen pohjautuvan teoriatarkastelun ja kohdeorganisaatiossa suoritetun toiminta-analyyttisen tapaustutkimuksen avulla. Tutkimusaineisto koottiin teemahaastatteluilla, joihin osallistui kahdeksan kohdeorganisaation dokumentti-tietokantoja työssään käyttävää henkilöä.
Tutkimuksen perusteella merkittävimmiksi haasteiksi nousivat tiedon hakeminen tietokannoista hakusanojen hankalan keksimisen ja hakutulosten hajanaisuuden takia, soveltuvan tiedon tunnistaminen, hiljaisen tiedon puuttuminen dokumenteista sekä tiedon tallentaminen ymmärrettävästi. Hyödyllisimmiksi haasteita helpottaviksi sosiaalisen median ominaisuuksiksi havaittiin henkilöiden ja dokumenttien taggausmahdollisuudet, hakukoneen älykkyyttä ja proaktiivisuutta tukevat työkalut sekä verkostoitumista tukevat palvelut. /Kir11
Projekteissa opitun tiedon uudelleenkäytöllä on keskeinen rooli organisaation kilpailukyvyn kehittämisessä ja ylläpidossa. Systemaattisesti tietopääomaansa hyödyntävä yritys kykenee vastaamaan asiakkaan tarpeisiin nopeammin, välttämään riskejä paremmin ja tuottamaan laadukkaampia tuotteita. Sosiaalinen media puolestaan on ilmiö, jonka hyödyntäminen organisaatioissa on vielä vähäistä. Tutkimuksessa tarkasteltiin sosiaalisen median mahdollisuuksia tiedon uudelleenkäytön prosessin kehittämisessä kirjallisuuteen pohjautuvan teoriatarkastelun ja kohdeorganisaatiossa suoritetun toiminta-analyyttisen tapaustutkimuksen avulla. Tutkimusaineisto koottiin teemahaastatteluilla, joihin osallistui kahdeksan kohdeorganisaation dokumentti-tietokantoja työssään käyttävää henkilöä.
Tutkimuksen perusteella merkittävimmiksi haasteiksi nousivat tiedon hakeminen tietokannoista hakusanojen hankalan keksimisen ja hakutulosten hajanaisuuden takia, soveltuvan tiedon tunnistaminen, hiljaisen tiedon puuttuminen dokumenteista sekä tiedon tallentaminen ymmärrettävästi. Hyödyllisimmiksi haasteita helpottaviksi sosiaalisen median ominaisuuksiksi havaittiin henkilöiden ja dokumenttien taggausmahdollisuudet, hakukoneen älykkyyttä ja proaktiivisuutta tukevat työkalut sekä verkostoitumista tukevat palvelut. /Kir11