Enhancing Go tournament pairings in Europe
Vuorinen, Tapio (2010)
Vuorinen, Tapio
2010
Tietotekniikan koulutusohjelma
Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-06-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201007051222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201007051222
Tiivistelmä
Go’s popularity has growed constantly in both Finland and the whole Europe. Several pieces of software have been developed to pair and manage the tournaments and they differ in implementation, used algorithms and goals.
Algorithms based on weighted graphs where nodes represent the players and the edges represent possible pairs, have gained ground since Christoph Gerlach released his MacMahon software, but this field still has a lot of research left mostly in tuning the edge weights to obtain more information. The edge weights tell the quality factor of the possible pairs.
New algorithms or solutions to pairing Go tournaments have not been introduced for a few years and currently the tournament management programs tend to concentrate in tournament management and pairing is just a small part of a large feature set.
This thesis takes a look at the most common problems of pairing and presents a few solutions to them. /Kir10 Go on kasvattanut jatkuvasti suosiotaan sekä Suomessa että koko Euroopassa. Turnausten hallintaan ja pelien määräämiseen on kehitetty useita eri ohjelmistoja, jotka eroavat hieman toteutustavoiltaan, käyttämiensä algoritmien myötä ja tavoitteiltaan.
Parien painotukseen perustuvat graafialgoritmit, joissa solmut edustavat pelaajia ja kaaret mahdollisia pareja, ovat vallanneet merkittävästi alaa Christoph Gerlachin julkaistua MacMahon- paritusohjelmansa, mutta tälläkin saralla on vielä runsaasti kehitettävää lähinnä kaarien painotuskertoimien säädössä informaation lisäämiseksi. Kaarien painoarvot ovat mahdollisten parien hyvyyslukuja.
Turnausten paritukseen ei ole esitelty uusia algoritmeja tai näkökulmia muutamiin vuosiin ja uudet turnausohjelmistot keskittyvätkin pääasiassa turnausten hallinnointiin ja paritus on vain yksi osuus pitkästä ominaisuuslistasta.
Tässä työssä kartoitetaan yleisimmät parituksen ongelmat sekä esitellään ja pohditaan erilaisia ratkaisuja näihin.
Algorithms based on weighted graphs where nodes represent the players and the edges represent possible pairs, have gained ground since Christoph Gerlach released his MacMahon software, but this field still has a lot of research left mostly in tuning the edge weights to obtain more information. The edge weights tell the quality factor of the possible pairs.
New algorithms or solutions to pairing Go tournaments have not been introduced for a few years and currently the tournament management programs tend to concentrate in tournament management and pairing is just a small part of a large feature set.
This thesis takes a look at the most common problems of pairing and presents a few solutions to them. /Kir10
Parien painotukseen perustuvat graafialgoritmit, joissa solmut edustavat pelaajia ja kaaret mahdollisia pareja, ovat vallanneet merkittävästi alaa Christoph Gerlachin julkaistua MacMahon- paritusohjelmansa, mutta tälläkin saralla on vielä runsaasti kehitettävää lähinnä kaarien painotuskertoimien säädössä informaation lisäämiseksi. Kaarien painoarvot ovat mahdollisten parien hyvyyslukuja.
Turnausten paritukseen ei ole esitelty uusia algoritmeja tai näkökulmia muutamiin vuosiin ja uudet turnausohjelmistot keskittyvätkin pääasiassa turnausten hallinnointiin ja paritus on vain yksi osuus pitkästä ominaisuuslistasta.
Tässä työssä kartoitetaan yleisimmät parituksen ongelmat sekä esitellään ja pohditaan erilaisia ratkaisuja näihin.