Kiertotalous osana tuotekehitysprojektia
Kuivila, Aapo (2023-09-18)
Kuivila, Aapo
A. Kuivila
18.09.2023
© 2023 Aapo Kuivila. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202309183046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202309183046
Tiivistelmä
Kiertotalousajattelu on uusi aihe nykyisessä yhteiskunnassa, mikä on syntynyt ilmastonmuutoksen ja kestävän kehityksen seurauksena. Viime aikoina kiertotalouden merkitys on kasvanut valtavasti, sillä raaka-aineista on pulaa ja toimitusketjujen varmuus on heikentynyt. Yhteiskunnassa innovatiivisuus on keskeistä ja yritykset sekä organisaatiot, pyrkivät olemaan innovatiivisia, jotta voivat säilyttää kilpailukykynsä. Tämän takia monet yritykset toteuttavat tuotekehitysprojekteja. Työn tavoitteena on kirjallisuuskatsauksen avulla selvittää, kuinka kiertotalous näkyy tuotekehityksessä ja miten kiertotaloutta edistetään tuotekehitysprojektissa.
Tutkimuksessa selvisi, että organisaatioiden tulee investoida runsaasti resursseja kiertotalouspohjaiseen liiketoimintaan siirtyessä. Kun organisaatioilla on selkeä strategia, ne voivat alkaa implementoida kiertotaloutta myös osaksi tuotekehitystään. Tuotekehitysprojektin jokaisessa vaiheessa voidaan edistää kiertotaloutta. Pääperiaatteina kiertotalouden edistämiselle on jätteen kierrättäminen, tuotteiden ja materiaalin arvon pitäminen korkealla koko elinkaaren ajan. Tämä näkyy tuotekehityksessä materiaalivirtojen kaventamisella, tuotteen käyttöiän pidentämisellä ja uudelleen käytettävillä komponenteilla.
Työ tarjoaa kokonaiskuvan kiertotaloudesta sekä geneerisestä tuotekehitysprojektista ja siitä, kuinka organisaatiot yhdistävät kiertotaloutta tuotekehitysprojekteihin. Circular economy is a new topic today, which has arisen as a result of climate change and sustainable development. Currently, the importance of the circular economy has increased enormously, as there is a shortage of raw materials, and the security of supply chains has weakened. In society, innovation is a growing trend, and many companies and organizations have to be innovative in order to maintain their competitiveness. Because of this, companies implement product development projects. The goal of the work is to use a literature review to find out how the circular economy is reflected in product development and how the circular economy is nourished in a product development project.
The research revealed that organizations must invest a lot of resources when moving to a circular economy business model. When organizations have a clear strategy, they can start implementing the circular economy in product development as well. A circular economy can be promoted at every stage of a product development project. The main principles for promoting the circular economy are recycling waste, keeping the value of products and materials high, and renewing nature. This can be seen in product development by narrowing material flows, extending the product’s service life, and using reusable components.
The work provides an overall picture of the circular economy and the generic product development project and how organizations combine the circular economy with product development projects.
Tutkimuksessa selvisi, että organisaatioiden tulee investoida runsaasti resursseja kiertotalouspohjaiseen liiketoimintaan siirtyessä. Kun organisaatioilla on selkeä strategia, ne voivat alkaa implementoida kiertotaloutta myös osaksi tuotekehitystään. Tuotekehitysprojektin jokaisessa vaiheessa voidaan edistää kiertotaloutta. Pääperiaatteina kiertotalouden edistämiselle on jätteen kierrättäminen, tuotteiden ja materiaalin arvon pitäminen korkealla koko elinkaaren ajan. Tämä näkyy tuotekehityksessä materiaalivirtojen kaventamisella, tuotteen käyttöiän pidentämisellä ja uudelleen käytettävillä komponenteilla.
Työ tarjoaa kokonaiskuvan kiertotaloudesta sekä geneerisestä tuotekehitysprojektista ja siitä, kuinka organisaatiot yhdistävät kiertotaloutta tuotekehitysprojekteihin.
The research revealed that organizations must invest a lot of resources when moving to a circular economy business model. When organizations have a clear strategy, they can start implementing the circular economy in product development as well. A circular economy can be promoted at every stage of a product development project. The main principles for promoting the circular economy are recycling waste, keeping the value of products and materials high, and renewing nature. This can be seen in product development by narrowing material flows, extending the product’s service life, and using reusable components.
The work provides an overall picture of the circular economy and the generic product development project and how organizations combine the circular economy with product development projects.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32605]