Korkeakouluopiskelijoiden selviytymisen tukeminen resilienssin vahvistamisen keinoin
Kuula, Anniira (2023-05-23)
Kuula, Anniira
A. Kuula
23.05.2023
© 2023 Anniira Kuula. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305231974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305231974
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielman tavoitteena on selvittää, kuinka korkeakouluopiskelijoiden selviytymistä voidaan tukea resilienssin vahvistamisen keinoin. Korkeakouluopiskelijoiden hyvinvoinnista on noussut huoli nopeiden koulu- ja työelämän muutosten ja kasvavien vaatimusten seurauksena sekä erityisesti viimeaikaisten maailman muutosten kuten pandemian ja sodan takia. Korkeakouluopiskelijoiden on todettu olevan kuormittuneempia muuhun väestöön verrattuna, joten resilienssin vahvistamisen tutkiminen juuri tällä ryhmällä on perusteltua.
Tutkielma on toteutettu systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jonka avulla tarkastellaan aiempaa tutkimusta korkeakouluopiskelijoiden resilienssin vahvistamisesta. Tutkimusaineisto koostuu vertaisarvioiduista julkaisuista, joista 17 oli kansainvälisiä ja yksi kotimainen. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisesti siitä esiin nousseiden teemojen mukaan.
Tulokset osoittavat, että korkeakouluopiskelijoiden resilienssiä pystytään vahvistamaan monin eri tavoin. Esiin nousseet teemat tukivat resilienssin vahvistamista toiminnan kautta sekä tietojen ja taitojen opettamisen ja harjoittelun kautta. Lisäksi merkityksellisiä resilienssin vahvistamisen kannalta olivat perheeltä, ystäviltä ja koulun henkilökunnalta saatu sosiaalinen tuki sekä yliopiston tukipalvelut ja järjestelmät. Tulokset osoittivat myös sukupuolten välillä olevan eroja tekijöissä, jotka ovat resilienssin rakentumisen kannalta tärkeitä. Tutkimusten tuloksista ei voida kuitenkaan päätellä, ovatko tutkimusten resilienssiä kohentavat vaikutukset pysyviä, joten pitkittäis- ja seurantatutkimusta tarvittaisiin.
Tutkielma on toteutettu systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jonka avulla tarkastellaan aiempaa tutkimusta korkeakouluopiskelijoiden resilienssin vahvistamisesta. Tutkimusaineisto koostuu vertaisarvioiduista julkaisuista, joista 17 oli kansainvälisiä ja yksi kotimainen. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisesti siitä esiin nousseiden teemojen mukaan.
Tulokset osoittavat, että korkeakouluopiskelijoiden resilienssiä pystytään vahvistamaan monin eri tavoin. Esiin nousseet teemat tukivat resilienssin vahvistamista toiminnan kautta sekä tietojen ja taitojen opettamisen ja harjoittelun kautta. Lisäksi merkityksellisiä resilienssin vahvistamisen kannalta olivat perheeltä, ystäviltä ja koulun henkilökunnalta saatu sosiaalinen tuki sekä yliopiston tukipalvelut ja järjestelmät. Tulokset osoittivat myös sukupuolten välillä olevan eroja tekijöissä, jotka ovat resilienssin rakentumisen kannalta tärkeitä. Tutkimusten tuloksista ei voida kuitenkaan päätellä, ovatko tutkimusten resilienssiä kohentavat vaikutukset pysyviä, joten pitkittäis- ja seurantatutkimusta tarvittaisiin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32130]