Teknologiakasvatuksen ja STEAM-toiminnan erot ja yhtäläisyydet
Ikonen, Emmiina (2022-12-11)
Ikonen, Emmiina
E. Ikonen
11.12.2022
© 2022 Emmiina Ikonen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202212113693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202212113693
Tiivistelmä
Teknologia on olennainen osa nyky-yhteiskuntaa ja yhteiskunta kehittyy koko ajan yhä teknologisempaan suuntaan. Teknologian kehityksen takia tulevaisuudessa tullaan tarvitsemaan uusia innovaatioita, jotta voidaan säilyttää kestävä kehitys ja ratkaista kestävyysvaje. Tämän takia tulevaisuudessa tullaan tarvitsemaan enemmän teknologian, tekniikan, matemaattisten sekä luonnontieteellisten alojen osaajia. Teknologiakasvatus ja STEAM-toiminta pyrkivät vastaamaan tulevaisuuden osaajatarpeeseen innostamalla lapsia jo pienestä pitäen teknologian, tekniikan, matematiikan ja luonnontieteiden pariin. Teknologiakasvatuksella ja STEAM-toiminnalla oppilaille pyritään samalla opettamaan tulevaisuuden taitoja, kuten ongelmanratkaisun, luovan- ja kriittisen ajattelun, sekä ryhmätyöskentelytaitoja. Tutkielman tavoitteena on perehtyä teknologiakasvatukseen sekä STEAM-toimintaan ja tarkastella näiden kahden eroja ja yhtäläisyyksiä niiden määritelmien, tavoitteiden ja opetusmenetelmien kautta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu teknologiakasvatuksen, STEM:in ja STEAM:in määritelmistä sekä näiden yhtäläisyyksistä ja eroista määritelmien ja tavoitteiden tasolla. Tutkimuksessani pääpaino sijoittuu teknologiakasvatukseen ja STEAM:iin, mutta käsittelen myös STEM:iä sekä sen määritelmää, sillä se on olennainen osa STEAM:ia ja sen kehitystä. Olen toteuttanut tutkimukseni kirjallisuuskatsauksena ja tarkastelen aihettani aikaisempien tutkimusten perusteella.
Teknologiakasvatus ja STEAM ovat ajankohtaisia aiheita, sillä teknologiakasvatus on ollut osa suomalaista perusopetusta jo useamman vuoden ajan, kun taas STEAM on suomalaisessa koulumaailmassa vielä suhteellisen tuore lähestymistapa opetukseen. Koska teknologiakasvatus on kentällä jo tuttu, olisi hyvä tarkastella ja tutkia STEAM:ia tarkemmin, jotta tietoisuutta ja ymmärrystä STEAM:ista saataisiin vietyä myös kentälle.
Tutkimuksessa selviää, että teknologiakasvatuksella ja STEAM-toiminnalla on useita yhtymäkohtia keskenään. Molemmilla on myös yhteyksiä konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen ja konstruktivistisiin opetusmenetelmiin.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu teknologiakasvatuksen, STEM:in ja STEAM:in määritelmistä sekä näiden yhtäläisyyksistä ja eroista määritelmien ja tavoitteiden tasolla. Tutkimuksessani pääpaino sijoittuu teknologiakasvatukseen ja STEAM:iin, mutta käsittelen myös STEM:iä sekä sen määritelmää, sillä se on olennainen osa STEAM:ia ja sen kehitystä. Olen toteuttanut tutkimukseni kirjallisuuskatsauksena ja tarkastelen aihettani aikaisempien tutkimusten perusteella.
Teknologiakasvatus ja STEAM ovat ajankohtaisia aiheita, sillä teknologiakasvatus on ollut osa suomalaista perusopetusta jo useamman vuoden ajan, kun taas STEAM on suomalaisessa koulumaailmassa vielä suhteellisen tuore lähestymistapa opetukseen. Koska teknologiakasvatus on kentällä jo tuttu, olisi hyvä tarkastella ja tutkia STEAM:ia tarkemmin, jotta tietoisuutta ja ymmärrystä STEAM:ista saataisiin vietyä myös kentälle.
Tutkimuksessa selviää, että teknologiakasvatuksella ja STEAM-toiminnalla on useita yhtymäkohtia keskenään. Molemmilla on myös yhteyksiä konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen ja konstruktivistisiin opetusmenetelmiin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32150]