Positiivinen pedagogiikka ja tunnetaidot 4–6-vuotiaiden opetuksessa
Heilala, Anita (2022-08-25)
Heilala, Anita
A. Heilala
25.08.2022
© 2022 Anita Heilala. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202208253363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202208253363
Tiivistelmä
Positiivinen pedagogiikka ja tunnetaidot ovat saaneet yhä enemmän huomiota varhaiskasvatuksen ja opetuksen kentällä. Positiivinen pedagogiikka on teoria toiminnan taustalla ja lisäksi toimintakulttuuri ja käytännön ohjeistus, jonka mukaan lapsen kasvua ja kehitystä pyritään tukemaan. Tunnetaidot ovat osa positiivista pedagogiikkaa. Tunnetaidot auttavat tunnistamaan ja hyväksymään niin myönteisiä kuin kielteisiäkin tunteita. Positiivisen pedagogiikan tavoitteena on lisätä myönteistä oppimista, tukea eheää kasvua ja kehitystä sekä laaja-alaista hyvinvointia. Tunnetaitojen harjoittelu on tärkeää, jotta jokainen pystyisi toimimaan vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Tässä tutkielmassa tarkastellaan positiivisen pedagogiikan ja tunnetaitojen merkitystä 4–6-vuotiaiden opetuksessa. Työn teoreettisena taustana on positiivisen pedagogiikan ytimenä oleva Martin Seligmanin PERMA-teoria. Tutkimusmenetelmänä käytetään laadullista kirjallisuuskatsausta.
Tulosten mukaan positiivinen pedagogiikka ja tunnetaidot tukevat 4–6-vuotiaden opetusta, oppimista, kasvua ja kehitystä vuorovaikutuksen, myönteisen kohtaamisen, osallisuuden ja hyvinvointiin tähtäävän opetuksen kautta. Varhaiskasvatuksen toimintaa ohjaavissa asiakirjoissa ei mainita käsitteenä positiivista pedagogiikkaa, mutta asiakirjoista löytyy positiivisen pedagogiikan kanssa yhteneviä sisältöjä, kuten esimerkiksi myönteinen oppimismotivaatio, myönteinen oppimisilmapiiri ja sosiaalinen ympäristö sekä oppijan myönteinen minäkäsitys Turvallinen, ymmärtävä, kannustava ja osallisuutta tukeva ympäristö auttaa lasta oppimaan ja toimimaan ryhmässä.
Tulosten mukaan positiivinen pedagogiikka ja tunnetaidot tukevat 4–6-vuotiaden opetusta, oppimista, kasvua ja kehitystä vuorovaikutuksen, myönteisen kohtaamisen, osallisuuden ja hyvinvointiin tähtäävän opetuksen kautta. Varhaiskasvatuksen toimintaa ohjaavissa asiakirjoissa ei mainita käsitteenä positiivista pedagogiikkaa, mutta asiakirjoista löytyy positiivisen pedagogiikan kanssa yhteneviä sisältöjä, kuten esimerkiksi myönteinen oppimismotivaatio, myönteinen oppimisilmapiiri ja sosiaalinen ympäristö sekä oppijan myönteinen minäkäsitys Turvallinen, ymmärtävä, kannustava ja osallisuutta tukeva ympäristö auttaa lasta oppimaan ja toimimaan ryhmässä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32130]