Feministinen pedagogiikka musiikkikasvatuksessa
Jämsén, Riikka (2022-06-23)
Jämsén, Riikka
R. Jämsén
23.06.2022
© 2022 Riikka Jämsén. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206233146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206233146
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielman tavoitteena on avata feministisen pedagogiikan käsitettä ja tutkia, miltä feministisen pedagogiikan mukainen musiikkikasvatus voisi näyttää. Tutkimuskysymykset tässä kuvailevana kirjallisuuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa ovat: 1. Mitä on feministinen pedagogiikka? ja 2. Miten se ilmenee musiikkikasvatuksessa?
Feminismi ja feministiset arvot kasvatuksessa ovat kiehtoneet minua pitkään ja kun tutkielman aihetta pohtiessani törmäsin feministiseen pedagogiikkaan, kiinnostuin. Tahdoin selvittää, miten feministisiä arvoja saa sisällytettyä opetukseen ja onko feministinen pedagogiikka oikea väline siihen.
Tutkielmassa avaan feminististä pedagogiikkaa feminismin historian, suuntausten ja tutkimuksen sekä feministisen pedagogiikan juurien ja sen keskusteluperinteiden kautta. Feminististä musiikkikasvatusta lähestyn feministisen arvomaailman haasteiden sekä perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmien näkökulmasta.
Feminististä pedagogiikkaa ja musiikkikasvatusta tutkiessa selvisi, että länsimaisen taidemusiikin kautta myös musiikin opetukseen rantautunut johtajakeskeisyys asettautuu ongelmaksi musiikkikasvatuksen ja feminismin suhdetta pohtiessa. Opetussuunnitelmista kävi ilmi, että joitain feminismin ja feministisen pedagogiikan mukaisia arvoja esiintyy jo ennestään opetussuunnitelmien sisällöissä. Pohdinnassa tuon esille ajatuksia feministisen pedagogiikan tutkimuksen vähäisyydestä ja selkeästä tutkimusaukosta, johon tutkielmani aihe osuu sekä opettajan ja oppilaan välisestä suhteesta ja tietynlaisesta valta-asetelmasta, jota musiikkikasvatus toisinaan vaatii toimiakseen.
Feminismi ja feministiset arvot kasvatuksessa ovat kiehtoneet minua pitkään ja kun tutkielman aihetta pohtiessani törmäsin feministiseen pedagogiikkaan, kiinnostuin. Tahdoin selvittää, miten feministisiä arvoja saa sisällytettyä opetukseen ja onko feministinen pedagogiikka oikea väline siihen.
Tutkielmassa avaan feminististä pedagogiikkaa feminismin historian, suuntausten ja tutkimuksen sekä feministisen pedagogiikan juurien ja sen keskusteluperinteiden kautta. Feminististä musiikkikasvatusta lähestyn feministisen arvomaailman haasteiden sekä perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmien näkökulmasta.
Feminististä pedagogiikkaa ja musiikkikasvatusta tutkiessa selvisi, että länsimaisen taidemusiikin kautta myös musiikin opetukseen rantautunut johtajakeskeisyys asettautuu ongelmaksi musiikkikasvatuksen ja feminismin suhdetta pohtiessa. Opetussuunnitelmista kävi ilmi, että joitain feminismin ja feministisen pedagogiikan mukaisia arvoja esiintyy jo ennestään opetussuunnitelmien sisällöissä. Pohdinnassa tuon esille ajatuksia feministisen pedagogiikan tutkimuksen vähäisyydestä ja selkeästä tutkimusaukosta, johon tutkielmani aihe osuu sekä opettajan ja oppilaan välisestä suhteesta ja tietynlaisesta valta-asetelmasta, jota musiikkikasvatus toisinaan vaatii toimiakseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32130]