Alakouluopettajien käsityksiä ja kokemuksia sosiaalisen median asemasta opetustyössä
Haakana, Hilma (2022-06-15)
Haakana, Hilma
H. Haakana
15.06.2022
© 2022 Hilma Haakana. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206152913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206152913
Tiivistelmä
Tämän tutkielman päämääränä on tutkia alakouluopettajien käsityksiä ja kokemuksia sosiaalisen median asemasta opetustyössä. Tavoitteena on selvittää, minkälaisia hyötyjä ja haasteita opettajat ymmärtävät sosiaalisen median tuovan heidän opetustyöhönsä, sekä millä tavoin opettajat toteuttavat mediakasvatusta sosiaalisen median avulla.
Tutkielman teoreettinen viitekehys muodostuu sosiaalisen median ja mediakasvatuksen määritelmien ympärille. Määritelmiä lähestytään historian, eri teorioiden ja aikaisempien tutkimuksien valossa. Tutkimuskohteena on alakouluopettajien käsitykset ja kokemukset, joten metodologiseksi lähestymistavaksi valikoitui fenomenografia. Aineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella helmikuussa 2022, joka jaettiin sosiaalisen median palveluissa. Kyselyyn osallistui yhteensä 20 opettajaa ympäri Suomea. Opettajat jakaantuivat tasaisesti alakoulun eri luokka-asteille. Kyselyn vastaukset analysointiin fenomenografisella analyysimenetelmällä, joka oli nelivaiheinen. Tutkimuksen tulokset esitetään kuvauskategorioissa, jotka ovat muodostuneet avointen vastausten kautta.
Tulosten valossa opettajat käsittivät sosiaalisen median tuovan niin hyötyjä kuin haasteitakin opetustyöhön. Suurimmat hyödyt kohdistuivat opetustyön suunnittelun helpottumiseen, opetuksen monipuolistumiseen ja oppilaan oppimismotivaatioon lisääntymiseen. Haasteena puolestaan koettiin koulujen resurssien puute, ruutuajan lisääntyminen ja sosiaalisen median käyttöön liittyvät lailliset kysymykset. Mediakasvatusta toteutettiin varsin monipuolisesti sosiaalisen median avulla. Opettajien käsitysten perusteella oppilaan ei haluttu olevan passiivinen mediasisällön kuluttaja, vaan toiminnassa kannustettiin luovaan mediasisällön tuottamiseen ja oppilaiden omien ajatuksien ilmaisemiseen. Laadullisen tutkimuksen pyrkimyksenä ei ole tarjota yleistettävää tietoa, vaan antaa aspekteja tutkittavan ilmiön ymmärtämiseen. Tämän tutkimuksen avulla saatiin tietoa sosiaaliseen mediaan liittyvistä hyödyistä, haasteista ja käyttötavoista alakouluopettajien opetustyössä.
Tutkielman teoreettinen viitekehys muodostuu sosiaalisen median ja mediakasvatuksen määritelmien ympärille. Määritelmiä lähestytään historian, eri teorioiden ja aikaisempien tutkimuksien valossa. Tutkimuskohteena on alakouluopettajien käsitykset ja kokemukset, joten metodologiseksi lähestymistavaksi valikoitui fenomenografia. Aineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella helmikuussa 2022, joka jaettiin sosiaalisen median palveluissa. Kyselyyn osallistui yhteensä 20 opettajaa ympäri Suomea. Opettajat jakaantuivat tasaisesti alakoulun eri luokka-asteille. Kyselyn vastaukset analysointiin fenomenografisella analyysimenetelmällä, joka oli nelivaiheinen. Tutkimuksen tulokset esitetään kuvauskategorioissa, jotka ovat muodostuneet avointen vastausten kautta.
Tulosten valossa opettajat käsittivät sosiaalisen median tuovan niin hyötyjä kuin haasteitakin opetustyöhön. Suurimmat hyödyt kohdistuivat opetustyön suunnittelun helpottumiseen, opetuksen monipuolistumiseen ja oppilaan oppimismotivaatioon lisääntymiseen. Haasteena puolestaan koettiin koulujen resurssien puute, ruutuajan lisääntyminen ja sosiaalisen median käyttöön liittyvät lailliset kysymykset. Mediakasvatusta toteutettiin varsin monipuolisesti sosiaalisen median avulla. Opettajien käsitysten perusteella oppilaan ei haluttu olevan passiivinen mediasisällön kuluttaja, vaan toiminnassa kannustettiin luovaan mediasisällön tuottamiseen ja oppilaiden omien ajatuksien ilmaisemiseen. Laadullisen tutkimuksen pyrkimyksenä ei ole tarjota yleistettävää tietoa, vaan antaa aspekteja tutkittavan ilmiön ymmärtämiseen. Tämän tutkimuksen avulla saatiin tietoa sosiaaliseen mediaan liittyvistä hyödyistä, haasteista ja käyttötavoista alakouluopettajien opetustyössä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32130]