Täyssähköiset moottorikelkat ja akkuteknologian innovaatiot
Raatikainen, Valtteri (2022-06-09)
Raatikainen, Valtteri
V. Raatikainen
09.06.2022
© 2022 Valtteri Raatikainen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206092689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206092689
Tiivistelmä
Kandidaatintyö käsittelee yleisesti täyssähköisiä moottorikelkkoja ja niihin liittyviä ominaisuuksia. Lisäksi työssä pohditaan laajasti akkuteknologian innovaatiota täyssähköisten moottorikelkkojen kehyksessä. Työn lähteinä käytetään verkkomateriaaleja, tuotetietoja ja tietokantoja.
Työn johtopäätöksiä on, että akkuteknologinen kehitys ei yksinään riitä, jotta täyssähköiset moottorikelkat kykenisivät vastaamaan polttomoottoristen versioiden suorituskykyyn. Myöskin moottorikelkkojen käyttöympäristö on haastava litiumakkujen ja lämmönhallinnan kannalta. Täyssähköisten moottorikelkkojen suorituskykyä kyetään hyödyntämään parhaiten lyhyillä toimintamatkoilla, kuten hiihtokeskuksissa.
Työn johtopäätöksiä on, että akkuteknologinen kehitys ei yksinään riitä, jotta täyssähköiset moottorikelkat kykenisivät vastaamaan polttomoottoristen versioiden suorituskykyyn. Myöskin moottorikelkkojen käyttöympäristö on haastava litiumakkujen ja lämmönhallinnan kannalta. Täyssähköisten moottorikelkkojen suorituskykyä kyetään hyödyntämään parhaiten lyhyillä toimintamatkoilla, kuten hiihtokeskuksissa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32130]