Vastuullisuuden ESG-tekijät kuluttajatuoteyhtiöiden listalleottoesitteissä
Karppinen, Riku (2022-05-17)
Karppinen, Riku
R. Karppinen
17.05.2022
© 2022 Riku Karppinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205172108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205172108
Tiivistelmä
Kiinnostus vastuullisuutta kohtaan on kasvanut merkittävästi niin yritysjohdon kuin sijoittajienkin päätöksenteossa. Yhtiöiden toimintaa ohjaavat erilaiset vastuullisuuteen liittyvät sääntelymuutokset, mutta samaan aikaan yhä useammissa tutkimuksissa vastuullisen liiketoiminnan on osoitettu vaikuttavan positiivisesti yhtiöiden liiketoiminnan taloudelliseen kehitykseen. Yhtiöt voivat saavuttaa kilpailuetua vastuullisella liiketoiminnalla, erityisesti jos sen toimeenpano toteutetaan strategisesti, ja keskittyen toimialalle olennaisiin ESG-asioihin.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten vastuullisuuden ESG-tekijät (ympäristö- ja sosiaalinen vastuu sekä hyvä hallintotapa) näkyvät kuluttajatuoteyhtiöiden listalleottoesitteissä. Lisäksi tarkasteltiin, mitä ESG:n osa-alueita yhtiöt painottavat esitteissään. Havaintoja analysointiin myös hyödyntämällä Sustainability Accounting Standards Board -organisaation olennaisuuskarttaa, jossa on määritelty toimialakohtaisia olennaisia vastuullisuusteemoja. Tutkimus toteutettiin laadullisena sisällönanalyysinä, jonka keinoin tarkasteltiin vuosina 2018–2021 listautuneiden kuluttajatuoteyhtiöiden listalleottoesitteitä.
Tutkimuksessa havaittiin, että listalleottoesitteissä korostuu jo esitteiden määrämuotoisen luonteen seurauksena vastuullisuuden riskienhallinnallinen puoli. Listautuvien yhtiöiden on kerrottava esitteissä olennaiset ja riittävät tiedot mahdollisista osakkeen kehitykseen vaikuttavista tekijöistä, ja siten myös vastuullisuusriskeistä on viestittävä avoimesti. Kuitenkin useat yhtiöistä olivat kiinnittäneet vastuullisuuteen huomiota myös strategisella tavalla, jolla pyritään mahdollisesti saavuttamaan kilpailuetua markkinoilla. ESG:n osa-alueista suurimman huomion sai esitteissä sosiaalinen vastuu, ja sen osalta erityisesti työntekijöihin liittyvä vastuullisuus, tuoteturvallisuus ja globaalin hankintaketjun sosiaalisen vastuun varmistaminen. SASB:n määritelmän mukaisista kuluttajatuotealalle olennaisista vastuullisuusasioista kerrottiin esitteissä kattavasti. Olennaisista ESG-asioista nousivat esiin erityisesti työntekijöihin liittyvät vastuullisuuskäytännöt, tuotteiden laatu- ja turvallisuusteemat, materiaalien hankinta ja tehokkuus, sekä toimitusketjun hallinta.
Tutkimuksesta on yleistettävissä erityisesti havainnot listalleottoesitteiden yleisestä luonteesta vastuullisuusviestinnän kannalta. Esitteissä korostuu ESG-riskeistä kertominen, mutta esitteen vapaamuotoisemmat osiot jättävät tilaa myös strategisista valinnoista viestimiselle. Vastuullisuusinformaatio on esitteissä pääosin laadullista ja vaikeasti vertailtavaa, eikä se siten ole riittävä vastaus sijoittajien tarpeisiin numeromuotoisesta ja vertailtavasta ESG-datasta.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten vastuullisuuden ESG-tekijät (ympäristö- ja sosiaalinen vastuu sekä hyvä hallintotapa) näkyvät kuluttajatuoteyhtiöiden listalleottoesitteissä. Lisäksi tarkasteltiin, mitä ESG:n osa-alueita yhtiöt painottavat esitteissään. Havaintoja analysointiin myös hyödyntämällä Sustainability Accounting Standards Board -organisaation olennaisuuskarttaa, jossa on määritelty toimialakohtaisia olennaisia vastuullisuusteemoja. Tutkimus toteutettiin laadullisena sisällönanalyysinä, jonka keinoin tarkasteltiin vuosina 2018–2021 listautuneiden kuluttajatuoteyhtiöiden listalleottoesitteitä.
Tutkimuksessa havaittiin, että listalleottoesitteissä korostuu jo esitteiden määrämuotoisen luonteen seurauksena vastuullisuuden riskienhallinnallinen puoli. Listautuvien yhtiöiden on kerrottava esitteissä olennaiset ja riittävät tiedot mahdollisista osakkeen kehitykseen vaikuttavista tekijöistä, ja siten myös vastuullisuusriskeistä on viestittävä avoimesti. Kuitenkin useat yhtiöistä olivat kiinnittäneet vastuullisuuteen huomiota myös strategisella tavalla, jolla pyritään mahdollisesti saavuttamaan kilpailuetua markkinoilla. ESG:n osa-alueista suurimman huomion sai esitteissä sosiaalinen vastuu, ja sen osalta erityisesti työntekijöihin liittyvä vastuullisuus, tuoteturvallisuus ja globaalin hankintaketjun sosiaalisen vastuun varmistaminen. SASB:n määritelmän mukaisista kuluttajatuotealalle olennaisista vastuullisuusasioista kerrottiin esitteissä kattavasti. Olennaisista ESG-asioista nousivat esiin erityisesti työntekijöihin liittyvät vastuullisuuskäytännöt, tuotteiden laatu- ja turvallisuusteemat, materiaalien hankinta ja tehokkuus, sekä toimitusketjun hallinta.
Tutkimuksesta on yleistettävissä erityisesti havainnot listalleottoesitteiden yleisestä luonteesta vastuullisuusviestinnän kannalta. Esitteissä korostuu ESG-riskeistä kertominen, mutta esitteen vapaamuotoisemmat osiot jättävät tilaa myös strategisista valinnoista viestimiselle. Vastuullisuusinformaatio on esitteissä pääosin laadullista ja vaikeasti vertailtavaa, eikä se siten ole riittävä vastaus sijoittajien tarpeisiin numeromuotoisesta ja vertailtavasta ESG-datasta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32390]