Oppilaan temperamentti opettajan kokemana : ”Tehtävät saattaa jäädä sen takia, ettei vaan saa niitä tehtyä.”
Kangas, Hannamari (2020-10-16)
Kangas, Hannamari
H. Kangas
16.10.2020
© 2020 Hannamari Kangas. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202010233059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202010233059
Tiivistelmä
Kouluympäristössä oppilaalle ominaisia oppimistyylejä ja työskentelytapoja voidaan selittää temperamentin osa-alueen, tehtäväorientaation avulla. Tehtäväorientaatio koostuu aktiivisuuden, sinnikkyyden sekä häirittävyyden temperamenttipiirteistä ja kertoo oppilaan taipumuksista liikkua paikasta toiseen, pitkäjänteisyydestä tehtävien tekemisessä ja häiriöherkkyydestä ärsykkeille. Aikaisempien tutkimusten mukaan matalan tehtäväorientaation on osoitettu olevan yhteydessä oppilaan huonompaan koulumenestykseen.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan, millaisin tavoin opettaja näkee matalasti tehtäväorientoituneiden oppilaiden toimivan ja käyttäytyvän koulussa. Tutkielman tavoitteena on lisätä opettajien tietoisuutta temperamentista ja taitoja tunnistaa luokassaan etenkin matalasti tehtäväorientoituneet oppilaat, jotka temperamenttipiirteidensä puolesta ovat mahdollisesti heikommassa asemassa ja vaarassa tulla taidoiltaan aliarvioiduiksi koulussa.
Tutkimus on toteutettu strukturoituna ja teorialähtöisenä tapaustutkimuksena eräässä Pohjois-Pohjanmaan koululuokassa, jossa on hyödynnetty oppilaan temperamentin huomioivaa väriryhmäpedagogiikkaa. Kaksiosainen tutkimusaineisto koostuu luokan oppilaiden (n=33) täyttämistä kyselylomakkeista, jotka määrittivät oppilaiden tehtäväorientaatiota sekä luokan opettajan haastattelusta, joka käsitteli erityisesti kyselylomakkeen perusteella matalasti tehtäväorientoituneiksi osoittautuneiden oppilaiden toimintaa ja käytöstä. Tutkimusaineistot on analysoitu teorialähtöisesti ja haastattelun analyysissä on hyödynnetty sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittivat matalan tehtäväorientaation ilmenevän oppilaiden toiminnassa ja käytöksessä moniulotteisesti. Temperamenttipiirteisiin liittyvien taipumusten erottelu osoittautui tutkimuksessa haasteelliseksi: oppilaiden aktiivisuus, sinnikkyys ja häirittävyys limittyivät osittain yhteen, jonka seurauksena aineiston analyysissä vaadittiin konteksti- ja tilannesidonnaista tarkastelua. Selkeimmin matala tehtäväorientaatio ilmeni oppilaiden tavoissa suunnata huomionsa tehtäviin ja opetukseen.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan, millaisin tavoin opettaja näkee matalasti tehtäväorientoituneiden oppilaiden toimivan ja käyttäytyvän koulussa. Tutkielman tavoitteena on lisätä opettajien tietoisuutta temperamentista ja taitoja tunnistaa luokassaan etenkin matalasti tehtäväorientoituneet oppilaat, jotka temperamenttipiirteidensä puolesta ovat mahdollisesti heikommassa asemassa ja vaarassa tulla taidoiltaan aliarvioiduiksi koulussa.
Tutkimus on toteutettu strukturoituna ja teorialähtöisenä tapaustutkimuksena eräässä Pohjois-Pohjanmaan koululuokassa, jossa on hyödynnetty oppilaan temperamentin huomioivaa väriryhmäpedagogiikkaa. Kaksiosainen tutkimusaineisto koostuu luokan oppilaiden (n=33) täyttämistä kyselylomakkeista, jotka määrittivät oppilaiden tehtäväorientaatiota sekä luokan opettajan haastattelusta, joka käsitteli erityisesti kyselylomakkeen perusteella matalasti tehtäväorientoituneiksi osoittautuneiden oppilaiden toimintaa ja käytöstä. Tutkimusaineistot on analysoitu teorialähtöisesti ja haastattelun analyysissä on hyödynnetty sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittivat matalan tehtäväorientaation ilmenevän oppilaiden toiminnassa ja käytöksessä moniulotteisesti. Temperamenttipiirteisiin liittyvien taipumusten erottelu osoittautui tutkimuksessa haasteelliseksi: oppilaiden aktiivisuus, sinnikkyys ja häirittävyys limittyivät osittain yhteen, jonka seurauksena aineiston analyysissä vaadittiin konteksti- ja tilannesidonnaista tarkastelua. Selkeimmin matala tehtäväorientaatio ilmeni oppilaiden tavoissa suunnata huomionsa tehtäviin ja opetukseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32130]